Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Restverdi

Startet av TRM, lørdag 10. januar 2015, klokken 10:00

« forrige - neste »

TRM

Starta turen i Bærum, med Hardanger som mål. Hadde bare ca 200 tkm på batteriet, og måtte innom Superladeren i Lier for påfyll. Fikk ikke mer enn 50 kW på laderen, til tross for at jeg ikke delte med andre. Lada opp til 270 tkm, og tenkte at det måtte være mer enn nok for å rekke fram til Vinjekroa. Avstanden mellom Lier og Vinjekroa er i underkant av 200 km.

Været var flott, men veien enten våt eller snødekt. I snitt var temperaturen ca -5 grader på turen.

Ankom en nedsnødd Superlader ved Vinjekroa. Måtte fram med spaden før jeg rygga inntil. Noe som har opplevd å måtte spa seg fram til en bensinpumpe noengang?

Gjenværende rekkevidde var rett under 20 tkm, og snittforbruket var ca 255 watt pr km.

Med 3 små barn og hund var det godt med en pause. Sto tilkobla Superladeren ca en time. Fikk 116 kW, så bilen var bortimot fulladet ved avreise.

Værmeldinga for Haukelifjell var dårlig, og med varsel om enda mer vind. Greit med mye strøm å gå på da.

På Haukelifjell var det ille. Til tider skikkelig ille! Har kjørt kolonne over Haukelifjell og Hardangervidda endel ganger, men ingenting har vært i nærheten av dette. Mye vind som ga mye fokk over veien. Opplevde flere ganger å ikke se hele panseret!

Lå heldigvis ikke altfor mye snø i veibanen, men på et parti hadde høyre kjørebane fokka igjen, så jeg måtte over i motgående for å komme forbi. Og selv der opplevde jeg å gi full gass, men bilen bremset sakte opp...

Tankene mine der og da gikk til min S85D i bestilling (kona vil ikke ha ny bil - noen med strategitips der?)...

Kom oss velberga ned fra fjellet, men snudde meg for sjekke infoskiltet for Haukelifjell da vi var på tur ned - "Kolonne". Tipper vi var de siste som kom over før kolonne ble innført...
Ved ankomst Hardanger hadde vi 170 tkm i rekkevidde. Snittforbruket var igjen ca 255.

Plugga i UMC'en, men fikk straks opp feilmelding på ladinga. Røde blink på laderen. Prøvde flere uttak, men samme resultat på alle. Ringte Tesla nødtelefon, og fikk beskjed om at 5 røde blink, som jeg har, betyr dårlig strømnett. Huset her har nettopp hatt eltilsyn, uten mangler, så har vanskelig for å tro at det skal være feil på nettet. Dama i Nederland (Tesla Nødhjelp) sa hun kunne ordne transport av bilen til en ladelokasjon, men jeg avslo dette ettersom jeg fortsatt har nok strøm til å kjøre dit selv...

Ringer Tesla Norge i morgen, og ber de sende meg en ny kabel (helst en Mennekes).

Alt i alt gikk turen fint, og bilen fikk vist at den duger på vinterføre (med unntak av hendelsen på Haukelifjell). Stødig som et lokomotiv på snøføre, og en antiskrens som jobber aktivt i det skjulte!
At bilen veier godt over 2 tonn og er oppsatt på 245-dekk kommer man ikke utenom, men totalt sett er jeg imponert!

Forbruket synes jeg var høyt, men vi var 5 personer i en fullasta bil med skistativ på taket, så det er vel sånn det må bli...

Hadde ikke for to år siden trodd at jeg skulle kjøre på juleferie i en ny amerikaner med nesten 400 hk på bakhjula - med energi fra et batteri! ☺

Nå føles alt (!) annet som fullstendig utdatert!
Spent på fortsettelsen...

Nå har julestemninga kommet, uværet er i gang, og om ikke lenge lukter det ribbe i huset!

God jul! ☺
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: TRM på søndag 21. desember 2014, klokken 14:40
Starta turen i Bærum, med Hardanger som mål. Hadde bare ca 200 tkm på batteriet, og måtte innom Superladeren i Lier for påfyll. Fikk ikke mer enn 50 kW på laderen, til tross for at jeg ikke delte med andre.

Det skyldes nok kaldt batteri, fra Bærum til Lier er for kort til å få høy nok temperatur på batteriet til å få maks ladeeffekt. Spesielt om Range Mode var påslått.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Jeg er forøvrig i samme situasjon som deg,  kona vil ikke høre snakk om bilbytte til 85D.. Men jeg har to 85D i bestilling, den ene vil jeg ha selv :-P

Jeg fikk også bare ca 60kWt på Lier da jeg prøvde den her om dagen for første gang, men så hadde jeg bare kjørt litt rundt om kring fra Asker..  Støtter jkirkebo i at det trolig var for kaldt batteri.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fredag

Sitat fra: TRM på søndag 21. desember 2014, klokken 14:40
Plugga i UMC'en, men fikk straks opp feilmelding på ladinga. Røde blink på laderen. Prøvde flere uttak, men samme resultat på alle. Ringte Tesla nødtelefon, og fikk beskjed om at 5 røde blink, som jeg har, betyr dårlig strømnett.

Jeg mistenker at 5 røde blink også kan bety vann/fukt inne i UMC eller feil pga kald UMC. Jeg fikk dette i Danmark i høst etter lading i lett regnvær.

UMC er jo tydeligvis ikke akkurat vanntett.

Ja, Mennekes schuko-evse-kabel er kjekk å ha.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Leif1

Anbefaler Kirkebøs ladeboks. Med overgang fra 400V trefase han til Schuko er du 99,9% sikker på å få ladet om uhellet  er ute.
Konvertitt fra S til X

shb

Har du holdt inne den røde resett knappen på UMC'en? Det måtte jeg fredag.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

TRM

Sitat fra: shb på søndag 21. desember 2014, klokken 19:21
Har du holdt inne den røde resett knappen på UMC'en? Det måtte jeg fredag.
Tror jeg har holdt inne den knappen der i totalt en time i dag...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på søndag 21. desember 2014, klokken 18:19
Anbefaler Kirkebøs ladeboks. Med overgang fra 400V trefase han til Schuko er du 99,9% sikker på å få ladet om uhellet  er ute.

Ja, den mobile 22kW ladekabelen reddet oss i sommer da UMC tok kvelden for godt i Narvik med 2 røde blink. Jeg drar ikke på langtur uten å ha med reserven, om det så bare er på hytta jeg skal. Med overgang til blå 32A 1-fase og rød 16A 3-fase skjøtestøpsel kan jeg kombinere den med alle adapterne i adaptersettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: TRM på søndag 21. desember 2014, klokken 14:40
:
Ankom en nedsnødd Superlader ved Vinjekroa. Måtte fram med spaden før jeg rygga inntil. Noe som har opplevd å måtte spa seg fram til en bensinpumpe noengang?
:
Søndag morgen kom jeg til laderen i Mosjøen. Mye snø og ingen måking enda.
Heiste bilen opp i very high og kjørte problemfritt inn på plassen og rygget til.

Selv i very high, pløyde bilen gjennom snøen. Men ingen spinning eller problemer (piggfrie R2).

Etter å ha ladet i 15 minutter, så kom "brøytarn". Jeg skulle bare stå, også sopte han hele resten av plassen ren på et øyeblikk med hjul-lasteren.

Før jeg dro tok jeg spaden og gravde ren et par av ladestolpene så det så litt bedre ut enn da jeg ankom  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA