Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær

Startet av goggo, tirsdag 17. november 2015, klokken 13:13

« forrige - neste »

goggo


Grunnen til at jeg spør, er at jeg har innhentet pristilbud på "liten service" på min C-Zero på flere verksteder, og det ser ut til at bare merkeverkstedene kan utføre kapasitets testen på batteriet.  Har dog fått gode priser fra andre verksteder, men altså uten batteri-test.

Min plan er å la et vanlig verksted ta servicen og stemple boka, og så bruke Canion selv til å sjekke/dokumentere tilstanden på battericellene ved å se at alle cellene har omtrent lik spenning ved forskjellige batteri nivåer.
Vil jeg miste 5År/100.000KM garantien på batteriet hvis jeg gjør det slik?


Den teoretiske kapasiteten på batteriet i AH eller KWh bryr jeg meg ikke så mye om foreløpig. Det ser ut til at C-Zeroen jeg har nå (50000 på måleren) har omtrent samme rekkevidde som I-Mieven jeg hadde i fjor (65000 på måleren), nemlig ca 120 km praktisk rekkevidde ved forsiktig kjøring i 5-10 Celsius uten bruk av varmeapparat. Det holder i lange baner for meg.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

AppleKnocker

Du mister nok garantien hvis Citroën kan bevise at manglende batteritest er årsaken til at problemet har oppstått eller utviklet seg. Det krever i tillegg at du er forberedt på å ta en fight ved behov.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

svingen

@Hugo jeg fikk tilbud fra merkeverksted på 1500 kr mener jeg,hvor stor er pris forskjellen?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Fordel med merkeverkstad er at dei kan oppdatere programvaren. Det har vore omtalt oppdatering av programvaren for BMS. Om denne faktisk er kritisk er usikkert. Det er sikkert mulig å få utført dette på merkeverksted utenom normal service. Eksempelvis samtidig med skifte av vakuumpumpe, som er ein kjent sak på trillingene.

Tenkt situasjon / problemstilling:
Bil har aldri vore inne til merkeverkstad, og dermed ikkje oppdatert BMS programvaren. Det oppstår feil på batteripakka. Importøren kan hevde feilen ikkje hadde oppstått om programvaren var oppdatert. Kan dermed nekte reparasjon eller bytte av batteripakka pga. feilen har oppstått eller blitt verre av manglende oppdatering.

Skal ikkje påstå dette faktisk vil vere god nok grunn til å nekte reparasjon, men det kan bli ein lang og vanskelig diskusjon.

For min del var det med inkludert CITROËN FreeDrive i 3 år. Dvs, all service har vore forhåndsbetalt fram til no. Alt av service, slitedeler, osv. (utanom dekk) er inkludert i denne avtalen. Vindusvisker og spylerveske er og rekna som slitedel.

Les meir her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12476.msg184480.html#msg184480
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

CitB59EL

Jeg er sikkert en smule inhabil siden jeg har jobbet som Citroen TEC ut 2013 men jeg tør rett og slett ikke å ta service på mine elbiler(Berlngo El og B klasse EL) andre plasser enn hos merkeverksted før garanti tiden på 5 år går ut. En får betydelig større goodwill hos merkeforhandler i henhold til garanti saker vis alle service er fulgt hos de. Vet det ikke skal være slik men det er noe en gang slik er gjennom min erfaring etter over 10 år i bransjen.

Vi skiftet en batteri pakke på en Zero 11 mod pga sensor feil når jeg jobbet der-kostet "kun" 160 000 kr(latterlig pris)+jobb. Det ble ikke skiftet annet en komplette pakker selv om det var en liten sensor som mest sannsynlig var årsaken og det var uaktuelt å gi kunden ny bil som var billigere pga at dette var en garanti sak. 

Prisen på min Berlingo er ca 200 000 kr sist jeg sjekket for batteri pakken. 20 000 for motor 20 000 for girkasse, 20 000 for navi enhet m.m.  Det finnes faktisk noe som koster litt på Elbil også.

Så mitt resume er at hvis jeg skulle ha maks uflaks noe jeg delvis har hatt allerede med 1 radio og DU unit pga slakke i hylse så er service prisen verd hver enda krone i min verden. 0 Stress mot reklamasjon siden jeg tross alt har hatt 1 service til 1200 kr og nå skal ha ny service til 3000 kr noe jeg synes er helt OK.  Har allerede vært til 1 soft oppgradering av motor ECU og Gir ECU.

Jeg ville ikke tatt diskusjonen med Citroen importøren hvis batteri initialisering ikke er utført 2 hvert år som foreskrevet eller alle aksjoner og soft oppgraderinger- da tror jeg det dessverre hjelper lite at en kan vise til et program som viser hvilken celle som er defekt...     

goggo

Vel, jeg takker for alle tilbakemeldinger og advarsler :)

Jeg har likevel valgt å bestille time hos ikke-merkeverksted, da jeg rett og slett nekter å forholde meg til "kjeltringer" (Les: mitt lokale Citroen merkeverksted), som skal ha langt over det dobbelte av hva du @svingen betalte i oslo området.

Jeg er pensjonist og kverulant med masser av tid  :) , og det er nesten så jeg gleder meg til å ta den eventuelle kampen mot Citroen hvis det mot formodning skulle bli en garantisak som de ikke vil utbedre  på denne bilen.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

CitB59EL

Regner med at du er klar over at en mest sannsynlig  får lengre kjøre lengde ETTER en batteri service 2 hvert år? Som ikke blir gjort på uavhengig verksteder.

Det er derfor merkeverksted er dyrere da en må inn med tester og lade inn og ut batteri på en bestemt måte tilkoblet tester dette tar TID bilen står inne på verkstedet over natten i noen tilfeller men du som kunde slipper unna med langt mindre tidsmessing så klart!   

C-Zero med den gamle pakken tar ikke initialiseringen over lade kabel som den nye derfor har jeg vært borti eksempler på at kunder fikk 20-30 km lengre kjørelengde.
på GOM og noe lengre i virkeligheten siden batteri sitt Ah faktisk gikk opp med 1-3 Ah. 

goggo

Sitat fra: CitB59EL på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:02
Regner med at du er klar over at en mest sannsynlig  får lengre kjøre lengde ETTER en batteri service 2 hvert år? Som ikke blir gjort på uavhengig verksteder.

Det er derfor merkeverksted er dyrere da en må inn med tester og lade inn og ut batteri på en bestemt måte tilkoblet tester dette tar TID bilen står inne på verkstedet over natten i noen tilfeller men du som kunde slipper unna med langt mindre tidsmessing så klart!   

C-Zero med den gamle pakken tar ikke initialiseringen over lade kabel som den nye derfor har jeg vært borti eksempler på at kunder fikk 20-30 km lengre kjørelengde.
på GOM og noe lengre i virkeligheten siden batteri sitt Ah faktisk gikk opp med 1-3 Ah.

Er dette noe du tror eller er det noe du har dokumentasjon på?  I såfall er det fint hvis du vedlegger link eller selve dokumentet her.

Uansett så kan det vel ikke være batteriets kapasitet som går opp, men kanskje tilgjengelig kapasitet hvis programmering av car controlleren gjøres som en del av denne testen?


Mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

CitB59EL

Jobber ikke hos Citroen lengre sluttet i 2013.  Men kunden fikk alltid meg seg rapport som viste Ah før og etter batteri service når jeg jobbet der. Ah gikk alltid opp. Nye C zero(ca2013 mod) med den nye pakken trenger ikke batteri service. Det kan selvsagt være at din ikke trenger dette med dette bør et Citroen verksted kunne svar deg på.

svingen

@goggo du har ikke vurdert og spørre om et annen trilling verksted er intrisert da? sikkert samme verktøy som blir brukt,jeg brukte jo i-miev verktsted til og montere på mitt sykkelstativ.
Hvis motorforum er i nærheten kanskje dem kan fikse det får deg :)
kjedlig og høre med så dyre priser,går ut i fra du har spurt og spesefik faktura og setter inn polenfilter selv?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

bobakka

Sitat fra: CitB59EL på onsdag 21. oktober 2015, klokken 14:26
Men kunden fikk alltid meg seg rapport som viste Ah før og etter batteri service når jeg jobbet der. Ah gikk alltid opp. 

Jeg mener det er utenkelig at batterikapasiteten går opp etter en service! Det som kan være tilfellet er at den viste batterikapasiteten går opp etter å ha tunet batterimåleren.
Jeg opplevde nå i høst at batterikapasiteten ble målt til 44 Ah og for to år og 40 000 km siden ble den målt til under 40Ah. Samtidig opplevde jeg at bilen var tom for strøm med en strek igjen.
Det kan ikke være noen annen forklaring enn at batterimåleren har gått bananas.

Så for å svare på det over er at det man kanskje kan oppleve på service er batterimåleren viser mer, men faktisk batterikapasitet er den samme. Dette har ingen praktisk betydning hvis man kjenner sin batteripakke og vet hvor langt den kan kjøre. Hvis den plutselig begynner å vise for mye (som jeg opplevde) er det trøbbel..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

goggo


Jeg valgte å ta servicen på "ikke merkeverksted" da jeg nekter å la meg flå av de kjeltringene som driver mitt lokale Citroen verksted.

Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16878.msg417052.html#msg417052

Jeg skal selv dokumentere tilstanden på batteriet vha CaniOn.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA