Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kaldt batteri- ingen regenerering, skal ned frå fjellet!

Startet av Mippen, mandag 29. desember 2014, klokken 15:11

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Electrix på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:11
Dere synes altså at det ikke er greit at private tjener penger?

Så klart er det greit at private tjener penger, og også greit at ansatte får lønna for jobben de gjør. Ikke noe galt i det. Det man må ha i tankene her er hva som er en offentlig oppgave, hvilke offentlige oppgaver som det er greit å fordele til private aktører, og om det er greit å operere med "overskudd" på innkrevning av en offentlig avgift for bruk av en offentlig vei, samt tillate samme private operatør å bedrive full overvåking av veien 24/7/265.

Ja, det er helt greit at det er en privat aktør som bygger veien på bestilling fra det offentlige og som sender regningen til det offentlige. Helt greit at denne byggeren innkalkulerer en viss fortjeneste i anbudet som leveres inn. Helt greit at ansatte både hos veibygger og hos det offentlige tjener lønnen de har avtalt (innen rimelighetens grenser :p ).

Men nei, det er ikke greit at en privat aktør får tilgang til full overvåking av all trafikk hele døgnet på viktige infrastrukturveier i Norge - som f.eks. samtlige innfartsårer til våre største byer.
Nei, det er ikke greit at en privat aktør får jobben med å kreve inn en offentlig skatt eller avgift*).
Nei, det er ikke greit å snakke om "overskudd" på innkrevning av en (øremerket) avgift.

... i tillegg kommer debatten om hvor vidt det er greit å kreve inn avgift overhode på bruk av offentlig vei, og hvor mange ganger de kan tillate seg å kreve inn denne samme avgiften (veiavgift - omdøpt til "årsavgift", veibruksavgift innbakt i bensin/diesel avgiften og nå altså også bompenger i tillegg). Men det er altså en helt annen debatt enn den som er i denne tråden.




*) Her er det rett nok rom for slingringsmonn. For avgifter som er en del av pris for en vare eller tjeneste en privat aktør selger/utfører så er det neppe noen mer fornuftig måte å løse dette på enn å la den private aktøren kreve inn avgiften sammen med prisen på varen/tjenesten. F.eks. MVA eller engangsavgift på ny bil eller bensinavgiften, men fortsatt gjelder uansett neste punkt. Men her snakker vi altså ikke om en avgift innbakt i noen pris, men en ren avgift.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA