Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Mippen, onsdag 07. januar 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

Mippen

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/oslo-sjekker-om-det-er-mulig-aa-oeke-bomprisen-for-dieselbiler/a/23358620/

Politikerne ser nå på muligheten til å øke avgiftene for dieselbilene. Det kan jo være bra for oss med el-bil, men en del av oss har også en diesel bil på si. Bør man nå bekymre seg for dette? Blir spennende å se hva de gjør. Først var dieselbilene så bra og miljøvennlig men nå er det helt motsatt.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Dieselbilar ER bra og miljøvennleg (samanlikna med bensinbil), men dei har meir "skittent" utslepp, dvs meir tunge partiklar som gir lokal forureining / smog. Dei siste par åra er det dessverre blitt meir på moten med rein byluft enn å redde verda frå den etterkvart uungåelege klimakrisa. Dermed er det plutseleg dieselbilane som skal vekk, ikkje bensinbilane, sjølv om det er desse som står bak det verkelege problemet.

Provoserande!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:46
Dermed er det plutseleg dieselbilane som skal vekk, ikkje bensinbilane, sjølv om det er desse som står bak det verkelege problemet.

Provoserande!

Nja og tja, begge problemene er da virkelige? Og begge problemene må det jo gjøres noe med. Men i Norske byer på vinterstid er altså de lokale problemene mer pressende enn de globale. Og elbiler gjør noe med de begge :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:16
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:46
Dermed er det plutseleg dieselbilane som skal vekk, ikkje bensinbilane, sjølv om det er desse som står bak det verkelege problemet.

Provoserande!

Nja og tja, begge problemene er da virkelige? Og begge problemene må det jo gjøres noe med. Men i Norske byer på vinterstid er altså de lokale problemene mer pressende enn de globale. Og elbiler gjør noe med de begge :)
+1
Begge deler er like ubrukelig og begge deler bør fases ut.
For meg er det viktigst å ikke få kreft eller luftveissykdommer. Da er det dieselen som er viktigst å få bort.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

02jan

Har aldri forstått hva som er bra med diesel vs bensin.

Ja dieselbil fra 2007 kan ha 155g co2, teoretisk - hva den har i virkeligheten i norsk vinterklima skulle jeg ha sett på. En tilsvarende bensinbil 1.6/1.8 fra samme tid har CO2 på 170.

Jeg er ingen ekspert, men som 15 åring (1986) fikk jeg med meg at diesel har mange ganger mer nox (partikler som slippes ut lokalt) enn bensin.

Bor selv i skogkanten utenfor Oslo, når jeg sykler gjennom skogen, inn til Oslo merker jeg hvor ille luften er , hvor jeg kommer ned ved Nydalen. Når man er i byen over en tid, er det ikke lett å kjenne forskjellen.

Kan ikke garantere at dieselbyluften er skadelig for mennesker, men samme type luft er det også i Bergen (danmarksplass) og Trondheim innkjøring sentrum. 
Hadde vært interessant å vite hvor disse byene ligger i målt luftkvalitet vinter vs annen 500.000 innbygger by i Europa og USA.








Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Mippen

Jeg er ikke i tvil om at dårlig luft ikke er bra. Har selv vært plaget med astma når jeg var yngre, og kjenner det knyter seg i halsen når jeg kommer inn forbi bykjernen. Bodde selv innenfor indre kjerne før men heldigvis på en høyde slik at jeg var akkurat over lokket. Når jeg skulle på trening kom jeg midt i lokket og da måtte jeg dekke til munnen når jeg gikk inn til treningen. Tviler på at slikt er bra i lengden. Nå bor jeg heldigvis litt utenfor og slipper de problemene men merker når det er kø og jeg sykler at jeg kan føle meg litt uvel.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Da diesel kom på moten for noen år siden kom de svært godt ut av kjøresyklustestene, fordi de gjennomføres med lengre sykluser enn typisk norsk bykjøring. Ved kjøring innad i en norsk by (som jo er ganske små, og har heller dårlig veinett) blir resultatet et helt annet. For at partikkelfilteret skal være effektivt må de nå driftstemperatur, noe det ikke gjør ved korte byturer. Kalde motorer forurenser mer enn motorer som har optimal driftstemperatur. Dieselbilene fikk ufortjent godt miljøstempel pga urealistiske kjøresyklustester.
http://www.tu.no/industri/2013/02/15/dette-er-galt-med-diesel-testene

Oppsiden her er at for bykjøring så finnes det nå et bra utvalg med små elbiler som er godt egnet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:46
Dieselbilar ER bra og miljøvennleg (samanlikna med bensinbil), men dei har meir "skittent" utslepp, dvs meir tunge partiklar som gir lokal forureining / smog. Dei siste par åra er det dessverre blitt meir på moten med rein byluft enn å redde verda frå den etterkvart uungåelege klimakrisa. Dermed er det plutseleg dieselbilane som skal vekk, ikkje bensinbilane, sjølv om det er desse som står bak det verkelege problemet.

Provoserande!

Tullball. For bilsalget i november i Norge hadde bensinbilene et snittutslipp på 117g CO2 per kilometer mens dieselbilene lå på 133g/km. Langt høyere utslipp i snitt på diesel altså. Husk at diesel har mer enn 10% høyere utslipp av CO2 per liter i forhold til bensin. De beste fossilbilene er derfor bensinhybridene.

Et sitat fra OFV, gjelder hittil i år: "For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med 4 g/km til 120 g/km i perioden. Utslippet fra personbilene med dieselmotor er redusert med 1 g/km til 134 g/km."

Altså er også vedvarende reduksjon høyere for bensinbilene, så forskjellen vil bare øke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:08
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:46
Dieselbilar ER bra og miljøvennleg (samanlikna med bensinbil), men dei har meir "skittent" utslepp, dvs meir tunge partiklar som gir lokal forureining / smog. Dei siste par åra er det dessverre blitt meir på moten med rein byluft enn å redde verda frå den etterkvart uungåelege klimakrisa. Dermed er det plutseleg dieselbilane som skal vekk, ikkje bensinbilane, sjølv om det er desse som står bak det verkelege problemet.

Provoserande!

Tullball. For bilsalget i november i Norge hadde bensinbilene et snittutslipp på 117g CO2 per kilometer mens dieselbilene lå på 133g/km. Langt høyere utslipp i snitt på diesel altså. Husk at diesel har mer enn 10% høyere utslipp av CO2 per liter i forhold til bensin. De beste fossilbilene er derfor bensinhybridene.

Et sitat fra OFV, gjelder hittil i år: "For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med 4 g/km til 120 g/km i perioden. Utslippet fra personbilene med dieselmotor er redusert med 1 g/km til 134 g/km."

Altså er også vedvarende reduksjon høyere for bensinbilene, så forskjellen vil bare øke.

Bildet mht bensin og diesel er komplekst som siterte innlegg viser og også NegativeElectrodes innlegg har svært viktige og gode poenger. Det som selges av dieselbiler i dag er helst de tyngre bilene og de aller fleste har firehjulsdrift (mer motstand og vekt). Det er derfor naturlig at dieselbiler har høyere CO2-utslipp. Men moderne bensinmotorer med turboladere og lite volum har nå mye av den samme karakteren som dieselmotorer som høyt dreiemoment ved lave turtall og ikke mister de pusten heller ved høyere turtall! Men rene elbiler og plug-in-hybrider er de beste alternativene!

kos

Diesel eksos har rykket opp på rødlisten over kreftframbringende årsaker. Sier sitt......

timingbeltkiller

Det meste av varetransporten skjer med dieselbiler.
Blir denne transporten dyrere, blir det folk flest som må betale den med høyere varepriser.
Dette går mest ut over lavinntektsgruppene som ikke har noe å gå på.

Vi andre nøytraliserer med å sløyfe en sydentur eller noen kvelder på byen.
Eller noen ferre moteklær og -sko vi uansett kaster etter få gangers bruk.
I verste fall med å kjøre eGolf i stedet for Tesla.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arnkl

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. desember 2014, klokken 14:08
...
I verste fall med å kjøre eGolf i stedet for Tesla.

I så fall må ein diett basert på havregraut først vere prøvd :)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Leif1

Sitat fra: arnkl på fredag 19. desember 2014, klokken 18:06
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. desember 2014, klokken 14:08
...
I verste fall med å kjøre eGolf i stedet for Tesla.

I så fall må ein diett basert på havregraut først vere prøvd :)

+ div andre virkemidler..
Konvertitt fra S til X

Gordon Retriever

Sitat fra: nime01 på fredag 19. desember 2014, klokken 09:37
http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/19/derfor-er-nye-dieselbiler-verre-for-byluften-enn-gamle

Nyere dieselbiler med partikkelfilter er verre enn de gamle, pga økt NO2-utslipp.

Nye bensinmotorer med direkteinnsprøytning slipper ut mer skadelige partikler enn nye dieselmotorer, og mye mer partikler enn eldre bensinmotorer. Link.

Gliderman

Artig sak dette. Først oppfordrer og tilrettelegger staten for at vi skal kjøpe dieselbiler. Så blir det oppdaget at de forurenser og dieselavgiften settes opp. Fremdeles forurenser de, så da vurderes det å sette opp avgiften på dieselbiler. Rykk tilbake til start.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA