Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kvalitetsfølelse

Startet av Baltor, lørdag 27. desember 2008, klokken 09:15

« forrige - neste »

Baltor

Hei, Jeg har holdt på med litt utprøving av de danske Battery Optimizers, er ikke ferdig men legger ut en liten rapport her.

Historien er denne: Jeg kjøpte en ny kinesisk scooter, fikk den billig da batteriene visstnok var defekte. Batteriene i denne er Greensaver Silicone power, laget etter et kinesisk patent, blybatterier uten syre, men med et silikatsalt. Jeg klarte å få opp spenningen på batteriene men rekkevidden var elendig.
Elektrolux hjalp nylig med testing. ;)
Det viste seg at 3 av de kinesiske er bra, et defekt. Det viste seg også at Sonneschein har batterier til rullestoler i samme størrelse, og jeg kjøpte 1 stk. Men disse er ganske ulike de kinesiske, Greensaverbatteriene kan ha ganske høy ladespenning, Sonnenschei advarer mot mer enn 14,4 v. Greensaver har sannsynligvis lavere indre motstand enn vanlige bly/syre batterier. De leveres med en fler trinns avansert 48v lader, som leverer hele 59 V.

Et forslag var å lade med 4 stk 12V CTEK ladere, men jeg vil først se hva Battery Optimizers kan bidra til. (se notat)
Neste test blir å tømme dem ganske langt ned før lading.
Balanserere er veldig interressant, i praksis er det nesten slik at batteriene er koblet både i serie og parallell samtidig. (Men batteriene bør nok være av samme modell)

Håper på innspill fra dere andre.
(hadde endel bilder, men filen ble for stor..)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Interresant lesning.

Du har brukt litt tid på dette. Legger merke til at ballansererene ikke ser ut til å klare å få spenningen på naboblokka opp i over 14V.

På mine amerikanske gjør de det, og dermed vil lading av en hel rekke batterier med kun an 12V lader fungere bedre.

Slike bruk er selvfølgelig ikke tiltenkt, men veldig interresant for å teste funksjonen på ballansererene.

Å slippe DC-DC og et eget 12V batteri blir vel optimistisk. Ballansererene burde i så fall hatt 200W kapasitet. Med 5A og 14V snakker vi max 70W.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Veldig interessant. Takk for at du deler denne infoen med oss, Baltor.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#3
Sitat fra: Baltor på torsdag 11. desember 2008, klokken 23:57
(hadde endel bilder, men filen ble for stor..)
Sjekk om dokumentet blir lite nok hvis du gjør bildestørrelsen mindre med denne http://elbil.no/forum/index.php?topic=1498.0 før du kopierer dem inn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Legger merke til at ballansererene ikke ser ut til å klare å få spenningen på naboblokka opp i over 14V.

På mine amerikanske gjør de det, og dermed vil lading av en hel rekke batterier med kun an 12V lader fungere bedre.

Godt mulig at de er forskjellige, men jeg kan også tenke meg at dette skyldes at laderen ladet med maks spenning (14,4 v) bare i en ganske kort tid, fordi batteri nr 12 allerede var fullladet. Det kan også ha betydning at batteriene er ulike av konstruksjon.
Når jeg kobler inn 48v laderen på hele serien blir det høyere spenning over Sonnenschein batteriet enn de andre.. jeg er usikker på om det vil tåle det.

Å slippe DC-DC og et eget 12V batteri blir vel optimistisk. Ballansererene burde i så fall hatt 200W kapasitet. Med 5A og 14V snakker vi max 70W.
Hvis man henter 12v forbruket fra et av batteriene midt i kjeden vil man få opptil 2x5A tilgjengelig, og hver gang man tar pause i kjøringen vil dette batteriet fylles fra begge sider. I en enkel elbil med led pærer i kjørelysene kan dette kanskje være mulig.

Takk til Elmo for bra tips, bildene kommer neste gang.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

morkm

Er det none som har periling på om dette egner seg til 6v batterier?? jeg har 16 stk av dissse Helt nye og lurer på om jeg skal invistere i balanse utstyret for å sikre lengre drift... jeg er ganske sikker på at ubalanse tok livet av mine batterier - en etter en...  :(
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

eljet

Ser på testen din at de ikke var kommet til lik spenning
men var balangsereene ferdig å " blinke " ???
ser i mine biler at det kan ta veldig lang tid
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

bjool

Hei

Jeg har en Peugeot Partner og kjøpte meg et evLite v 2.1 aparat fra England for en måneds tid siden. Det er en enhet som kan foreta ulike typer lading og ikke minst lading i sammenheng med vannpåfylling av baterivann. Nok om det, bilen min begynte å gå kortere og kortere pr. standard lading. Ja den gikk ikke lenger en ca 4 mil før jeg måtte lade igjen. Så leste jeg på en engelsk El-bil side at balansering av batteriene hadde noe for seg. Jeg koblet opp evLite boksen i kontakten under rattet og trykket på pilen for balansering. Det tok ca. 15 timer og tro det eller ei, bilen ble som ny. Full sprut og rekkevidden økte til 8 mil på sparket. Selv har jeg lite innsikt i elektro.. Er det noen her som har tilsvarende erfaring. Og sist men ikke minst er det noen som kan svare meg på hva som egentlig skjer når jeg kjører en slik balansering? Har nemlig tengt å gjøre det igjen om rekkevidden synker.

hens

når forbedringen kom samtidig med at du foretok en vannfylling, tyder det på at batteriet var meget tørt.     Hvor mye vann gikk det?.   

Å fortsette å kjøre når rekkevidden kryper er heller ikke lurt med tanke på levetiden for batteriet. Men som sagt, det avhenger av hvor mye vann som gikk med.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Hallo Bjool

Du har nok kuppet tråden til Baltor her, da utligningningslading ( ballansering som du kaller det ) ikke har noe med ballanseringskretser til blybatterier å gjøre.

Når det er sagt så skal bilen din selv gå inn i en utligningslading for hver 1000 Ahr ladet strøm. Den lader da til terskelspenning, og overlader med 5A i 5 timer nettopp for å holde batterikapasiteten oppe.

Har selv opplevt et lignende, om ikke fullt så dramatisk reduksjon i ytelse etter at jeg forsøkte å kansellere denne utligningsladingen kun 2-3 ganger.

Siden du opplever ustabilitet i batteripakken din vil jeg rådet deg til å måle spenning/ batterikasse og dele dette ut på antall blokker i hver kasse. Du kan ha et forestående batterihavari på gang også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA