Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av TM, fredag 09. januar 2015, klokken 23:12

« forrige - neste »

TM

Batteriet er vel klart den viktigste og dyreste komponenten på en Zoe. Det kunne være interessant å vite litt mer om hvordan det er designet for å vare ut bilens levetid slik de sier.
Batteriets temperatur er viktig for å bavare batteriet og jeg har blitt fortalt at det har aktiv kjøling. Betyr det at det går kjølevæske gjennom batteriet, eller er det luftkjøling med vifte ? Hva med oppvarming ? Blir det forvarmet aktivt, eller skjer det gjennom varme fra kupeen når den er forvarmet ?
Ellers har jeg fått indikasjoner på at brutte batteristørrelse er ca 26 kwh, så derfor bør det vel tåle 100 % lading (100 % av 22 kwh). Og det er vel LG Chem som produserer batteriene, og de skal vel være blant de ledende på området.

TM

Fant noe om dette på et annet forum. Kanskje noen kan bekrefte om dette er riktig?

The Zoe compressor is a high voltage electric compressor with voltage higher than 200V. To improve performance and battery life, the new generation of electric or hybrid vehicles controls the air conditioning temperature managed by the system. Thus, the A/C system is very important.

In case there are problems with the A/C system, the control sensors communicate the fault to the control unit which in turn emits an alarm signal and in some cases does not allow to use the vehicle or the charge the batteries, when this happens the vehicle must be immediately taken to the dealership in order to perform the A/C system repair. The A/C system has a heat pump in order for the battery pack to maintain a constant temperature between 15° and 30°C and to heat the passenger compartment, which doesn't have a thermal engine with water coolant.

During summer, the battery compartment is cooled and during the winter it is heated. When the vehicle is charged the A/C system functions in order to protect performance and battery life.

http://foroev.com/index.php?topic=1260.0

elektrolux

Batteriet er luftkjølt/oppvarmet via eget system med luftkanal til batteriet.

Under lading vil batteriets temperatur kontrolleres og avkjøling/oppvarming startes automatisk ved behov.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Speeder

Gjelder dette også under kjøring?
Kan man forvente full Ladehastighet på 43kW umiddelbart hvis man har kjørt ett stykke?
Zoe 43kW

elektrolux

Går ut fra det. Det hadde vært underlig om Renault ikke brukte aktiv kjøling også under kjøring.

Etter mine opplysninger vil kjølesystemet aktiviseres kontinuerlig ved ladestyrker over 22 kW noe som tilsier at en kan forvente høyest mulig ladestyrke til enhver tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA