Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakk

Startet av Mippen, tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:25

« forrige - neste »

sigurdi

#15
Har ikke gjort det siste 20 årene og de tror ikke det vil gå så mye raskere fremover, mye pga tiden det tar å få godkjent, og implementert nye teknologier inn i eksisterende produksjon eller utvikle ny volume produksjon.
Selv trodde jeg det hadde gått mye raskere siste 5-10 årene, bare se på batteri størrelse/vekt/kapasitet på nye padder og mobiler sammenlignet med batteriene siste 5-10 årene.
Men ganske jevnt 5-10% pr år.
Apple, Samsung har puttet mye midler på å utvikle små kompakte batterier med høy kapasitet, for å få minste, letteste, beste skjerm, raskeste og alikevel god batterilevetid.
Ipad mini, har 3.6v, 4440mAh kapasitet og er ca 5mm tykt og størrelse med ipaden, veier svært lite.
Men håper jo det går raskere, men tror ikke noen tørr å slippe ny uprøvd batteri teknologi ut på markedet, uten det er skikkelig testet og desverre det tar svært lang tid.
Ikke gjort på uker eller måneder, men år.
Batteriet er så stor kost, at å bytte en DU, eller endre på varmepumpe løsningen blir ikke noe sammenlignet, med batteripakker som hadde vist seg å dø etter 2 års bruk, eller ennå værre bli ustabilt og gi interne kjemiske reaksjoner og varmeutvikling. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

JohanH

#16
Sitat fra: GotMeTeslaMS på søndag 14. desember 2014, klokken 20:39
Sitat fra: sigurdi på søndag 14. desember 2014, klokken 13:03
Flotte nye batterier har vi hørt om lenge og kommer mer, forskerens trenger penger for å få ut ferdig produkt.

...

I mellomtiden går utviklingen på eksisterende teknologier fremover med 7-10% hvert år og det har det gjort i en år rekke, så når superbatteriet endelig kommer på markedet, er det 7-10% bedre en gjeldene teknologi på det tidspunktet.
Så noe pluttselig hopp, tror jeg ikke vi ser, men jevn utvikling.

Dersom du har rett betyr det at Nissan Leaf vil komme ut med 400 km batteri 7-10 år etter at den ble sluppet med 200 km. Tror "toget" går litt fortere nå. Tror utviklingen vil akselrere med potensialet for økt salg av elbiler.

Har ikke med kjemi å gjøre men to ting:
1. Pris (økt volum og bedre produksjonmetoder gir lavere pris - economies of scale)
2. Attityd (hvor lang rekkevidde skal en elbil ha? Vill folk betale for større batterier?).

Så vil jo de 7-10% (snitt) bedring per år gjøre sitt i forhold til punkt 1 (pris), vekt og størrelse som i sin tur vil gradvis påvirke synet på pkt 2 (attityd). Og etterhver gjøre det mulig ned lang rekkevidde også i biler som ikke er store og tunge.

Rio

1) Selvsagt er batterikjemi avgjørende; det avgjør jo hvor mye energi man får inn i en bestemt vekt/volum. Det sier ofte mye om produksjonskostnadene - noen kjemier er dyrere enn andre.

2) Det kommer nok modeller med flere valg for batteristørrelser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. desember 2014, klokken 14:36Imens freser jeg rundt med en gammel Think og lurer på hva som egentlig er gale med den. :D

Hvis man ikke er veldig opptatt av blank lakk, er Thinken fin-fin helt til du skal ha med deg noen i baksetet.  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA