Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sykkelstativ til Zoe

Startet av larsap, søndag 04. januar 2015, klokken 23:14

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. desember 2014, klokken 18:22
Hvis du lurer på om jeg vet prisen på batterier til trillingene er svaret nei.
Og ringer du Citronén får du nok en fantasipris på rundt 100.000,-

Jeg anser det som usannsynlig at du ikke skal få byttet batteriene på en trilling om noen år til omtrent den prisen Nissan tilbyr nå. Det er tross alt solgt over 33.000 biler globalt og 5000 biler i Norge!
Men jeg vet ikke.

Thomas

Delenr på batteriet er hos Citroen og Peugeot 1609858580 og søker man på dette så finner man ingen lavere enn 17.000€


tomrh

Sitat fra: pwb på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:03
Delenr på batteriet er hos Citroen og Peugeot 1609858580 og søker man på dette så finner man ingen lavere enn 17.000€
Byttet havarert girkasse i vår gamle spacewagon i våres, fikk skrudd inn ei brukt kasse som kostet ca. 10.000 overhalt og bra kvalitet. Ny gearkasse kostet en astronomisk fantasipris, og måtte bestilles fra utlandet. Ser for meg tilsvarende scenario med trillinger og Leaf, man får tak i et brukt men kvalitetssikret batteri fra en kondemnert bil og får et verksted til å skru det inn. Behøver ikke bli så dyrt det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på torsdag 18. desember 2014, klokken 18:16
Sitat fra: pwb på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:03
Delenr på batteriet er hos Citroen og Peugeot 1609858580 og søker man på dette så finner man ingen lavere enn 17.000€
Byttet havarert girkasse i vår gamle spacewagon i våres, fikk skrudd inn ei brukt kasse som kostet ca. 10.000 overhalt og bra kvalitet. Ny gearkasse kostet en astronomisk fantasipris, og måtte bestilles fra utlandet. Ser for meg tilsvarende scenario med trillinger og Leaf, man får tak i et brukt men kvalitetssikret batteri fra en kondemnert bil og får et verksted til å skru det inn. Behøver ikke bli så dyrt det.

Forskjellen er at ei girkasse ikke har ett vist antall girskfit den skal virke. Ett batteri har 1000 ladesykluser før det er nede i rundt 85% av kapasiteten, etter det så faller det raskt nedover i kapasitet.

tomrh

Sitat fra: pwb på torsdag 18. desember 2014, klokken 18:53
Forskjellen er at ei girkasse ikke har ett vist antall girskfit den skal virke. Ett batteri har 1000 ladesykluser før det er nede i rundt 85% av kapasiteten, etter det så faller det raskt nedover i kapasitet.
85% etter 1000 sykluser? Det var nå veldig pessimistisk da. Jeg har regnet ut et estimat for trillingbatterier basert på produsentens testdata og teori for lading av lithiumbatterier og kom fram til at det burde holde 400.000 km basert kun på ladesykluser. Men glemte å ta med tap grunnet aldring (ladesyklus-uavhengig degradering). Minst 200.000 km burdte trillingbatteriet uansett holde, men det er nå min overbevisning da. Time will show.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Man må selvfølgelig kjøpe en bil som har rekkevidde nok, men jeg synes ikke man skal være redd for problemer på en 2011-modell.

* Det er ingen kjente "bomber" på 2011-modellen av trillingene eller Leaf
* Uten garanti kan man droppe service og bilholdet blir billigt!
* Det estimeres fortsatt at batteriene har levetid på 5-8år (70-80% kapasitet)
* Batteribytte på Leaf prises p.t til $5500 i USA og kommer nok til å falle.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: pwb på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. desember 2014, klokken 18:22
Hvis du lurer på om jeg vet prisen på batterier til trillingene er svaret nei.
Og ringer du Citronén får du nok en fantasipris på rundt 100.000,-

Jeg anser det som usannsynlig at du ikke skal få byttet batteriene på en trilling om noen år til omtrent den prisen Nissan tilbyr nå. Det er tross alt solgt over 33.000 biler globalt og 5000 biler i Norge!
Men jeg vet ikke.

Thomas

Delenr på batteriet er hos Citroen og Peugeot 1609858580 og søker man på dette så finner man ingen lavere enn 17.000€

Og prisen på batteriene til e-Golf er 235.000,- (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17969.0)

Tror du virkelig dette er reelle priser når Nissan sier  $5.490 (23kWh) og Tesla $12.000 (85kWh, pre-paid)?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA