Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå må vi brette opp armene venner!

Startet av el nino, torsdag 09. april 2009, klokken 07:01

« forrige - neste »

el nino

For noen dager siden kom det en betalingsgiro i posten, det gjaldt div. passeringer i bomringen. Jeg har hatt el-bil i 4 år og aldri opplevd dette før. Jeg klaget på saken, og idag fikk jeg svar: Som følge av at jeg har el-bil vil fakturaen bli kredittert, men jeg må tegne en avtale for kjøretøyet som innebærer kjøp av en brikke til kr. 200. Hvis ikke, vil passeringene bli fakturert til fullpris.
Er dette ny praksis, eller er det en overivrig kontrollør som ikke har fått med seg at jeg har EL skilt? Noen andre som har fått krav?

Gaute

Det er policy hos Autopass at man skal ha brikke uansett.  Hvis du kjører uten brikke skal du kjøre på betjent bod og oppgi at du kjører elbil.  Det handler ikke om at de ikke kan sile ut elbil, men for å spare de menneskene som jobber der for jobben med å sile ut elbiler blant bilene som det har blinket rødt på.  For meg har det ikke vært noe problem å kjøre med brikke.  De 200 kronene er det vel verdt å betale i depositum for å slippe å stoppe for å fortelle at dette er en elbil.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

el nino

Jeg kan godt kjøpe en brikke, men det er merkelig at jeg først etter 4 år med el-bil får dette kravet-----og dessuten, alle bomstasjoner er nå automatiske, så det er ikke mulig å kjøre "manuelt" ;)

Joakim Sveli

Jeg har fått krav fra Østfold Bompengeselskap for et par historiske passeringer, de har lagt seg helt flate uten noen særlig innsats og skyldte på ukyndig feriehjelp. Har aldri hørt noe fra Osloringen.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Gaute

Jeg ser den med ubetjente bomstasjoner. Kjører mest gjennom betjente stasjoner.  Bombrikka betaler vi bare depositum for. Bomselskapet fornyer den ved gjevne mellomrom.  Når det gjelder brikke eller ikke brikke, så er det mest tjenelig å følge bomselskapets anvisninger.  Vi kan mene hva man vil om bompenger, men så lenge det er vedtatt har vi ikke noe valg.  Tror at hvis for mange av oss med elbil kjører gjennom uten brikke vil det komme et krav om at vi skal ha brikke grunna kostnaden med å plukke ut elbilene manuelt uten å tjene penger på oss.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

cra

På de ubetjente stasjonene der man ikke skal stoppe må det da kunne la seg gjøre automatisk? Der må jo uansett regnummeret leses, enten manuelt, eller maskinelt. Er det manuelt letter det bare jobben for dem avis de ser at det er EL; bare kast bildet og gå til neste. Er det automatikk med i bildet (no pun intended) kan det programmeres til å forkaste bildet om nummeret startet på EL.

Ellers er jeg helt på bølgelengde med dem som mener at vi bør følge selskapenes retningslinjer og ha brikke dersom de ønsker det. La oss el-bilister være de hyggeligste og mest omgjengelige sjåførene, samtidig som vi gjører de mest miljøvennlige bilene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 19. mars 2009, klokken 09:51
På de ubetjente stasjonene der man ikke skal stoppe må det da kunne la seg gjøre automatisk? Der må jo uansett regnummeret leses, enten manuelt, eller maskinelt. Er det manuelt letter det bare jobben for dem avis de ser at det er EL; bare kast bildet og gå til neste. Er det automatikk med i bildet (no pun intended) kan det programmeres til å forkaste bildet om nummeret startet på EL.

Ellers er jeg helt på bølgelengde med dem som mener at vi bør følge selskapenes retningslinjer og ha brikke dersom de ønsker det. La oss el-bilister være de hyggeligste og mest omgjengelige sjåførene, samtidig som vi gjører de mest miljøvennlige bilene. :)

Helt enig.
Selv der nummeret leses automatisk er det altid en del som må leses manuelt av ulike grunner. Så når det finne brikker spares det en del på administrasjon.

Så ad blir det sik at dersom en synes at mest mulig av bomringens inntekter skal brukes til administrasjon lar du være å skaffe brikke. Slik at pengene blir brukt på unødvendig manuell lesing av bilnummer, feilfaktureringer og rettinger.

Men dersom en heller mener at mest mulig av inntekten skal gå til veier å kollektivtrafikk skaffer en seg en brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

morten

Husk, de 200 kronene er ikke for å kjøpe brikken, det er et depositum for brikken; du får dem tilbake når du leverer inn brikken.   Derfor...no big deal
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA