Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmekilde i kaldt vær?

Startet av SA Lunde, fredag 26. desember 2014, klokken 19:19

« forrige - neste »

SA Lunde

Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe min første EL-bil snart. Ene og alene pga statens meget effektive avlsprogram på bommer. 900 kr uka for å komme seg på jobb blir drøyt. Etter nøye studier står det nå mellom Soul og Leaf. Problemet er bare at lokal Kia forhandler ikke har noen demobil enda. Så er det noen i mjøsområdet som kunne tenke seg å vise frem "stoltheten" sin (snakker da fremdeles om bilen). Heller nå mest mot Soulen, men pga leveringstid har jeg ikke lyst til å vente for lenge med å bestille. Skummelt å bestille en bil man ikke har sett også!!
Elbilist siden 31.12.14

palel

Henter min på Lillehammer bil neste uke, kan sikkert beskues der i starten av uka.

Geir81

Leveringstid på nybestillinger av Soul er vel september eller noe sånt, så hvis bompenger er primærmotivasjon ville jeg nok heller sett i retning av Leaf eller Zoe - Så kan du begynne å spare bompenger allerede i år. Har bestillt Soul selv, men kjører forholdsvis sjelden gjennom bomstasjoner.

OlavEmil

Det er jo heilt avhengig av kva behov ein har, særleg når det kjem til rekkevidde (det er vel ein del områder rundt Mjøsa der avstandane kan vere litt større enn i Oslo). Der er Soul overlegen Leaf, sjølv om det ikkje nødvendigvis kjem fram av oppgitt rekkevidde. Når ein kjøper ny bil skal ein forhåpentlegvis ha denne i minst 7-8 år, då er det dumt å kjøpe ein bil som ikkje passar til det ein skal bruke han til for å få han eit halvt år tidlegare.

Zoe kan gjerne vere eit alternativ, om ein kjem overeins med den. Men du får vel neppe ein Zoe på vegen i år? Var snakk om levering i løpet av januar då vi såg på den for fem veker sidan.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

SA Lunde

Har 91km til jobb (altså hver vei) hvorav ca 87km er motorvei. Da jeg prøvekjørte Leaf var det ca 0 grader og fra 95% hjemme til 14% fremme på jobb. Satte i laderen der og hadde kun 69% når jeg skulle hjem. Turte ikke annet enn å stoppe på Minnesund for litt hurtiglading. Har tilgang til industri kontakter, 230 og 400v, 16 og 32amp på jobb, så det finnes sikkert noe for å lade litt hurtigere der men er alikevel ikke helt sikker! Snakket med Kia forhandler i dag som sa oktober, med en drøm om tidligere vis kia norge klarte å karre til seg større andel bilene. Er veldig ambivalent nå.
Elbilist siden 31.12.14

OlavEmil

Eg ville vore veldig skeptisk til Leaf med 91km kvar veg, iallefall om du er avhengig av å bruke den bilen heile året. Eg hosta Leafen til foreldra mine inn i oppkøyrsla her heime sist veke etter ein tur retur på totalt 84km. Hadde då køyrd utan klimaanlegg og i 60 - 70km/t i 80-sona heile vegen heim. ~ 0 gradar utetemperatur.

Dette var rett nok gamle modell Leaf, og eg fekk ikkje forvarme bilen før returen (men så brukte eg som sagt heller ikkje varmeapparatet). Trur nok likevel eg ville gått for Kia i ditt tilfelle (evt Zoe, om du som sagt likar den).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Igloo

Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

jkirkebo

Sitat fra: SA Lunde på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:38
Har 91km til jobb (altså hver vei) hvorav ca 87km er motorvei. Da jeg prøvekjørte Leaf var det ca 0 grader og fra 95% hjemme til 14% fremme på jobb. Satte i laderen der og hadde kun 69% når jeg skulle hjem. Turte ikke annet enn å stoppe på Minnesund for litt hurtiglading. Har tilgang til industri kontakter, 230 og 400v, 16 og 32amp på jobb, så det finnes sikkert noe for å lade litt hurtigere der men er alikevel ikke helt sikker! Snakket med Kia forhandler i dag som sa oktober, med en drøm om tidligere vis kia norge klarte å karre til seg større andel bilene. Er veldig ambivalent nå.

Kjøper du en Leaf med 6,6kW lader så er det semiportable 32A ladekabler å få kjøpt. Da fullader du den på ca. 3 timer fra helt tom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SA Lunde

《Kjøper du en Leaf med 6,6kW lader så er det semiportable 32A ladekabler å få kjøpt. Da fullader du den på ca. 3 timer fra helt tom.》

Men likevel litt i tvil på om leafen kan bli for "kortbent" når det blir både kadere og med slaps og snø i veibanen.....
Elbilist siden 31.12.14

K S

SA Lunde: Har du sett på bensin/diesel utgaven av Soul? Den har jo mørkt interiør og er helt annerledes å kjøre/kjøreopplevelse, men en får nå i det minste sett hvordan den ser ut.

Jeg kjører en tur på 90-95 km en til to ganger hver uke, med krevende topografi, ca 12-1300 høydemetre totalt, og da har jeg ved 3-6 grader ca 4-50 km restrekkevidde, men farten er lav...

Ønsker deg lykke til, vi var heldige, bestillte i begynnelsen av september og fikk bilen i begynnelsen av oktober pga forhandler som hadde forhåndsbestillt rundt 60 (!) biler.
Vi er blitt helfrelst på elbil, kommer nok aldri til å kjøre dieselpersonbil mer! Kanskje strekke seg til hybrid med minimum 50 km rekkevidde, men helst elbil med Teslarekkevidde!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA