Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk

Startet av Bobbla, onsdag 03. desember 2014, klokken 01:00

« forrige - neste »

Bobbla

Hei kjøpte nettopp en delebil (til min Saxo 2002.) Men fikk lyst til å finne ut hva som er galt med delebilen (en AX) først... Har stått uten strøm minst et halt år. Jeg ladet 12V batteriet, koblet på et ekstra med startkabler for sikkerhets skyld. Når jeg prøver å lade slår noe inn og ut en gang hvert 30 sekund, trolig sirkulasjonspumpa? Måler 230 Volt i Sagem boksen, inn. Kablene til framdriftsbatteri har korte pulser med strøm opptil 500 Volt? får ikke målt skikkelig med multimeteret hverken på AC eller DC. Som dere skjønner er jeg grønn på elbil. Noen tips til å få batteriene i gang? Leser noe om sjokking. Hvordan får jeg det til?

Elmo

Jeg har aldri sett oppi en AX electric men antar Sagemboksen og batteriene er identisk med Saxo.
Hvis du ikke måler DC spenning på batterikoblingene i boksen (ref) så må det være tatt ut en sikring eller på annen måte brudd i batterikretsen. Det hender at en skinne fra batteri til sikringsholder inni batterikassen irrer av.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bobbla

Elektronisk multimeter klarer å måle 230 V DC på batteriklemmene, men i pulser på to sekunder på og to sekunder av. Etter fire timer har batteripakka kommet opp på 5 Volt, men raser fort ned igjen. Er batteriene så flate at laderen kobler ut?

Bobbla

Lurer fortsatt på om laderen i denne bilen er gåen?? Måler 230 V i 2-sekunders pulser når laderen i bilen står på. Den srikulerer også kjølevann i pulser. Har fått batterien opp på 8 Volt med min 24 Volts blybatteri bilader som har stått på noen døgn. Videre virker det som laderen i elbilen faktisk får opp spenningen til ca 10 Volt etter 8 timer på. Er dette normal når batteriene er helt flate? Kan jeg skade laderen?

Elmo

Det skal ikke være mulig å måle 230V DC på batteriklemmene. AX har vel 20 batterier (som Saxo), eller ett mindre? og de kan når de er helt fulladet komme opp imot 9V hver. Altså absolutt maks 180V.

Om ikke laderen allerede er gåen, så kan du definitivt skade den ved å fortsette ladeforsøkene.

Når jeg lagerer delebiler med batteriene i så lader jeg dem helt ut med varmovn og så kortslutter dem. Når jeg så skal vekke dem igjen tar jeg av kortsluttningen og venter noen timer før jeg lader med 3*48V switchpower som tåler tilnærmet kortsluttning en stund. Men jeg tør ikke bruke bilens lader før spenningen er godt over 100V. Det tar sjelden mere enn 10min.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA