Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dobbellader- ja eller nei

Startet av Beamer Screamer, tirsdag 23. desember 2014, klokken 22:41

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Det hjulet man dreier på for å regulere varmen i kupeen: hva er det egentlig man regulerer når man vrir på det hjulet?

Er det termostatstyrt, slik at f.eks. første hakk er f.eks. 21 grader, neste hakk er 22 grader etc. Eller styrer man effekten på varmeanlegget, slik at første hakk er 1000 watt, andre hakk 2000 watt etc.

For øvrig synes jeg varmeanlegget virker ganske bra, men forskjellen opp til mer påkostede biler er merkbar. Med alt i auto styres vifte og luftfordeling tydeligvis kun etter temperatur, og uten sensorikk for luftkvalitet, dugg etc.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

I følge ein annan tråd blir termostaten for veskekretsen justert høgare. Dermed kjem det varmere luft inn.
Etter eigen erfaring er det fleire pausar i forbruket til varmen når den står på kl 10-11, enn når den står kl 12.

Ingen tvil at varmeanlegget er enklare enn i mange andre bilar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 07. desember 2014, klokken 13:51
Det hjulet man dreier på for å regulere varmen i kupeen: hva er det egentlig man regulerer når man vrir på det hjulet?

Er det termostatstyrt, slik at f.eks. første hakk er f.eks. 21 grader, neste hakk er 22 grader etc. Eller styrer man effekten på varmeanlegget, slik at første hakk er 1000 watt, andre hakk 2000 watt etc.

For øvrig synes jeg varmeanlegget virker ganske bra, men forskjellen opp til mer påkostede biler er merkbar. Med alt i auto styres vifte og luftfordeling tydeligvis kun etter temperatur, og uten sensorikk for luftkvalitet, dugg etc.

Start bilen. La den stå i P. Se på guessometeret samt forbruksmåleren, så ser du lett hva som skjer når hjulet vris. Godt det er 6 varmegrader ute nå.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 07. desember 2014, klokken 17:13
Start bilen. La den stå i P. Se på guessometeret samt forbruksmåleren, så ser du lett hva som skjer når hjulet vris. Godt det er 6 varmegrader ute nå.. ;D
Er ikkje heilt rett fram å sjå nøyaktig kva som skjer ? :)
Når eg har venta i bilen så har eg testa dette - forbruksmåleren går opp og ned til ulike nivå. Det er tydleg varmeren kan trekke ulike effekt, men det er og kortere "pausar" når hjulet står lenger mot kl 12.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

erik e

Viftehastighet styrer "effekten". Egentlig ingen tempratur regulering.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

edyrli

Man regulerer vanntemperaturen med varmehjulet. I et tidligere innlegg her har vanntemperaturen blitt målt ved alle nivåene.
Rekkevidde indikatoren endrer seg ikke med innstilling på varmehjulet. Kun ved justering på viftehjulet. Årsaken er at det trengs lite energi for å holde vannet varmt for seg. Det er når man kjøler ned vannet med viften energien trengs. Reduksjon i rekkevidde indikasjon er lite nøyaktig da indikatoren kun tar hensyn til viftehastighet og ikke vanntemperatur. Med bruk at lav varmeinnstilling så er mitt inntrykk at man mister mindre rekkevidde enn det som bli indikert.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: tomrh på mandag 08. desember 2014, klokken 07:20
Sitat fra: edyrli på mandag 08. desember 2014, klokken 07:19
Man regulerer vanntemperaturen med varmehjulet. I et tidligere innlegg her har vanntemperaturen blitt målt ved alle nivåene.
Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg199659.html#msg199659

Takk for svar! Den linken var super; her hadde noen gått vitenskapelig til verks!

Det forklarer også at jeg ikke har klart å tolke noe fornuftig ut av guessometeret. Rekkevidden her ser ut til å variere litt tilfeldig som funksjon av både temp og vifteinnstilling. Noen ganger "spiser" tempinnstillingen rekkevidde, andre ganger har temp'en ingenting å si men det er derimot viften som spiser rekkevidde.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

erik e

Altså:  "Varmehjulet" = Varme AV/PÅ   Viftehastighet = Hvor mye effekt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

FinallyElectricYeah

#9
Takk for oppklarende tips på varme. Fikk akkurat en telefon fra kona som klager voldsomt over kulde. Mener det ikke har vært "noe" varme på 30 min, men så kom det visst litt allikevel da....Kan være av/på og hastighet på vifte som var svaret...

Uansett. Alle er vel stort sett enige om at varmeapparatet ikke er state of the art. Det er mange tips på hvordan varmen kan økes i bilen eks "å isolere tank, varmeelement og slanger hjelper i stor grad. Dobbel tennissokker trukket over eksp. tanken gjorde susen" ..............etc etc....!

Kunne noen oppsummert litt hvordan en får best varme, hva slags tiltak som faktisk er mulig, OG hva som kreves for å ting opp å stå (hverken særlig mekke kyndig eller god på el.)

Takk for alle innspill  8)
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

Mr.Zero

Sitat fra: FinallyElectricYeah på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:35
Takk for oppklarende tips på varme. Fikk akkurat en telefon fra kona som klager voldsomt over kulde. Mener det ikke har vært "noe" varme på 30 min, men så kom det visst litt allikevel da....Kan være av/på og hastighet på vifte som var svaret...

Uansett. Alle er vel stort sett enige om at varmeapparatet ikke er state of the art. Det er mange tips på hvordan varmen kan økes i bilen eks "å isolere tank, varmeelement og slanger hjelper i stor grad. Dobbel tennissokker trukket over eksp. tanken gjorde susen" ..............etc etc....!

Kunne noen oppsummert litt hvordan en får best varme, hva slags tiltak som faktisk er mulig, OG hva som kreves for å ting opp å stå (hverken særlig mekke kyndig eller god på el.)

Takk for alle innspill  8)

Her er det like mange svar som muligheter.. "Best varme" - er det varmest mulig..? I så fall er det jo bare å trykke inn varmehjulbryteren slik at systemet kjører max. Resultatet er faktisk ganske så bra - men hvor langt skal din fru..? Og ikke minst - hvor lenge sitter hun i bilen?
Selv kjører jeg i den kalde årstiden med varme på trinn to og vifte på tre/fire. Hadde 6-7 varme i kupeen i dag.. 7 kalde ute. Det er helt ok for min del, og da kommer jeg også rundt 7-8 mil (tørr vei). Kjører jeg maks på alt, blir rekkevidden tragisk - kanskje 4-5 mil hvis streng kulde og snø. Ved forsiktig bruk av varme, vifte på rundt halv, varmesete på, luftretning ned (avhengig av dugg i bil), børste GODT av fottøyet slik at mattene ikke fylles med snø (som blir liggende til påske), montere inn skålmatter som samler vann og snø, parkere lunt eller i garasje, få satt inn en defa-vifte for forvarming osv, så går det jo på et vis.. ;D Jeg har også isolert tank og slanger, men usikker på effekten av dette. Litt hjalp det nok..
Konklusjon: trillingene er ikke den ultimate vinterbilen, men med "ull under" og moderat bruk av varmeanlegg, fungerer den supert til mitt bruk. Kjører mellom 6 og 10 mil hver dag. Mellomlader i vinterhalvåret. Ulvang og dunjakke på... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#11
Det enkleste og mest effektive tiltaket er ihvertfall å ikke være redd for å bruke MAX. :)
Tross alt ytes det 4,5 kW med varme. Den kan stå på i 15 minutter i parkert bil før første batteristrek er oppbrukt. Det er bedre å varme opp kupéen skikkelig i begynnelsen og så vedlikeholde varmen enn å spare. Det virker som om varmeapparatet ellers ikke bruker mer enn 2 kW, noe som er magre greier når minusgradene herjer og kupéen er iskald.

Samme prinsipp i Leafen vår, der brukes det 4,5 - 6 kW noen minutter i begynnelsen for å varme opp kjølevann og bringe kupéen opp til ønsket temperatur. Forskjellen er at guessometeret i Leaf vet at denne effekten ikke kommer til å stå på hele turen (siden klima styres automatisk) og lover en realistisk rekkevidde, mens i trillingene går guessometeret helt i kjelleren og sjåføren får sjokk.

Et annet tips er resirk + AC. Å varme opp allerede lunken luft krever mindre energi, og AC fjerner fuktigheten slik at det ikke dugger. I tørt vintervær med kun sjåfør trenger man ikke AC engang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Husk at hjulet må stå på varme også når man trykker på maks. Står den på nøytral så er det i hvertfall kun viftehastigheten som går til maks.

Isoliering bør ha en ganske god effekt. Merker på diselvarmeren at når jeg har stått litt stille så går den ned på lav effekt, så fort jeg har kjørt litt igjen går den opp på maks effekt igjen, så det er nok en del varmetap ja.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA