Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vente 2 mnd for å få bil med setevarme?

Startet av bobakka, tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:45

« forrige - neste »

bobakka

Jeg takker Goggo for OBD adapteret og Svingen for overleveringen!

Jeg har prøvd Canion noen uker nå. Canion app'en er relativt ustabil og den kan plutselig henge og det er tungt å få den igang igjen. Noen ganger hjelper hverken å restarte tablet eller å ta inn og ut adapteret, mens andre ganger hjelper det med en gang. Jeg har lest meg opp på forumet myimev.com for å finne ut hva som foreligger av relevante målinger.

Jeg har gjort samme målinger under lading som er gjort her: http://www.myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2386. Med samme prinsipp finner jeg at min batteri-kapasitet kun er rundt 11,3 kWh (mot 16,24 kWh på myimev.com forumet). Dette er jo også faktisk kun 70% av de "lovte" 16kWh. Muligens rom for å prøve en garantisak? Min iMiev er levert 8.2.2011 og passerer 77777 km imorgen.

Jeg har også funnet (som andre før meg) at antall prikker er direkte relatert til SoC som blir rapportert over CAN bussen. Dvs hver gang jeg kjører og SoC blir rapportert til 50.0 så går antall prikker fra 8 til 7. Og hver gang SoC rapporteres som 28.0 forsvinner prikk nummer 3.

Det som er mystisk er hva som ligger bak SoC tallet. Jeg har i tre år jevnlig brukt en billig kWh måler fra Clas Ohlson for å måle tilført effekt til bilen. Teorien er jo da at tilført effekt til bil vil forholde seg til tilført effekt til batteri på en eller annen logisk måte. I enkleste forstand burde (fra samme SoC) da 20% nedgang i tilført effekt til bil medføre ca. 20% nedgang i tilført effekt til batteri (og være en indikator for 20% redusert batteri-kapasitet).

Jeg har prøvd å standardisere målingen ved å dokumentere antall prikker - og jeg har flere ganger startet akkurat når batterimåleren har gått til 2 prikker, og det vet jeg nå tilsvarer SoC = 28.0. Tilført effekt har gått jamt nedover siden 2012, men kan også variere med 1/2 til 1 kWh fra en dag til en annen. Det forteller meg at SoC tallet ikke er til å stole på, men kun en indikator.

Jeg antar at batterispenningen (ikke i fart, men etter at batteriet har fått jamn belasting i 2-3 minutter) er en bedre indikator for "ekte SoC". Jeg er i ferd med å prøve å gjennomføre en måleserie hvor jeg dokumenterer SoC og batterispenning (ved Canion), tilført effekt til bilen (ekstern Clas Ohlson kWh måler) og tilført effekt til batteriet (rapportertert av Canion). Jeg vil da finne ut om SoC eller batterispenning gir best samsvar med ekstern kWh  og Canion kWh.

Det hadde også vært interessant om andre eiere av OBD adapter eller OVMS kan foreta noen tilsvarende målinger.
1- For det første er jeg ute etter er å dokumentere SoC og batterispenning ved start lading og tilført effekt til batteriet med 100% opplading.
2 - For det andre å dokumentere stigningstallet i ladekurven ved å se på SoC og tilført effekt til batteriet slik det er gjort på myiMiev.com posten referert over.

Noen som er interessert? Eller allerede har gjort målinger?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Sitat fra: bobakka på søndag 30. november 2014, klokken 15:01
Jeg har gjort samme målinger under lading som er gjort her: http://www.myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2386. Med samme prinsipp finner jeg at min batteri-kapasitet kun er rundt 11,3 kWh (mot 16,24 kWh på myimev.com forumet). Dette er jo også faktisk kun 70% av de "lovte" 16kWh. Muligens rom for å prøve en garantisak? Min iMiev er levert 8.2.2011 og passerer 77777 km imorgen.
Dette er urovekkende. Har ikke gjort noen målinger men har noen spørsmål. Har du kjørt slik at du har sett skilpadda i det siste? Malm fra Portugal, som også bruker Canion, mener at kapasiteten forsvinner i bunnen på trillingene, slik at skilpaddemodus avkortes og tilslutt forsvinner: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2124&start=23
Fikk du gjort batterimåling på tredje service? Hvor mange Ah fikk du?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Malm fra Portugal har også postet på youtube når han kjører sin i-MiEV helt ned til 0% SOC. Det interessante er at bilen stopper når en av cellene når 3,25V selv om andre celler fremdeles har høyere spenning. Det betyr igjen at den dårligste battericella vil avgjøre kapasiteten til hele batteripakka, som da muligens kan repareres igjen ved å bytte ut en enkelt celle.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

skjønte ikke helt den testen her jeg.
er ikke det enkleste og kjøre bilen helt tom og så lade den opp igjen og måle strøm forbruket?
blir kanskje ikke så nøyaktig det eller siden man har tap i "omformer" osv?
Hva med og fylle bilen full lade og så sette på varme apparatet? man ser vel hvor mange KW det bruker? er vel 5KW på maks?
så kjører man det til den går tom?
ikke spesielt bra får bilen vil jeg tro men.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Har OVMS montert, og legg merke til at det ofte blir rapportert 97, 98, 99% som full lading.

Spesielt om det blir lada frå høg SOC, som meir enn 70%, men og om batteri er kaldt skjer det oftere. Siste tida når temperaturen ligg rundt 0 grader er det ikkje ofte 100% vises.

I bilen merker eg ingen annan forskjell enn at estimert rekkevidde er litt kortere, dette stemmer alltid med det OVMS rapporterer. 100% gir ofte 129 km, 99% 127 km, 97% 122 km, men med variasjon for ulik kjørestil.

På 1. service vart det gjort batteritest, men mottok ikkje rapport på kapasiteten, anna enn "ok". På siste service vart det berre utført sjekk av bremser, batteritest skal utføres til neste år. Km stand er rett under 33 000 km.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: svingen på mandag 01. desember 2014, klokken 11:39
er ikke det enkleste og kjøre bilen helt tom og så lade den opp igjen og måle strøm forbruket?
Det er typisk 10-15% strømtap fra vegg til batteri, tapet er større jo lavere ladestrøm man bruker. Vi kjenner ikke dette tapet helt nøyaktig, så metoden din vil ikke fungere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Sitat fra: tomrh på mandag 01. desember 2014, klokken 08:27
Sitat fra: bobakka på søndag 30. november 2014, klokken 15:01
Jeg har gjort samme målinger under lading som er gjort her: http://www.myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2386. Med samme prinsipp finner jeg at min batteri-kapasitet kun er rundt 11,3 kWh (mot 16,24 kWh på myimev.com forumet). Dette er jo også faktisk kun 70% av de "lovte" 16kWh. Muligens rom for å prøve en garantisak? Min iMiev er levert 8.2.2011 og passerer 77777 km imorgen.
Dette er urovekkende. Har ikke gjort noen målinger men har noen spørsmål. Har du kjørt slik at du har sett skilpadda i det siste? Malm fra Portugal, som også bruker Canion, mener at kapasiteten forsvinner i bunnen på trillingene, slik at skilpaddemodus avkortes og tilslutt forsvinner: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2124&start=23
Fikk du gjort batterimåling på tredje service? Hvor mange Ah fikk du?
Jeg har ikke sett skilpadda siden i sommer. Da hadde jeg en tur hvor jeg så den.
Vedr. batterimåling. Hadde en batterimåling for et år siden og da mener jeg det var 39.6 Ah. Er det OK?
Jeg tror ikke jeg har mistet så mye som 30% av kapasiteten. Det ville jeg merket mye mer på rekkevidden. Jeg mistenker heller at det er noen feilkilder her som jeg ikke har kontroll på.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

bobakka

#7
Sitat fra: svingen på mandag 01. desember 2014, klokken 11:39
skjønte ikke helt den testen her jeg.
er ikke det enkleste og kjøre bilen helt tom og så lade den opp igjen og måle strøm forbruket?
blir kanskje ikke så nøyaktig det eller siden man har tap i "omformer" osv?
Hva med og fylle bilen full lade og så sette på varme apparatet? man ser vel hvor mange KW det bruker? er vel 5KW på maks?
så kjører man det til den går tom?
ikke spesielt bra får bilen vil jeg tro men.
Her er resultatet fra i dag. Etter å ha kjørt bilen til jobben var SoC 23,5 og satte jeg den på lading med egen kWh måler. Figuren under er resultatet etter fullading fra Canion og viser netto 8,845 kWh, og den eksterne kWh måleren viste 11,67 kWh.


Formelen for batterikapasiteten er i utgangspunktet: Antall_kWh/(100-Start_SoC)
Det gir batterikapasitet ihht Canion på 11,64 kWh
Det gir batterikapasitet ihht ekstern måler på 15,36 kWh
Det gir batterikapasitet ihht til formel her:
http://www.myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=1789&p=19642#p19642 (hvor han har korrigert Canion med faktor 60/50 - uvisst av hvilken grunn) på 13,97 kWh.
Det gir batterikapasitet ihht til Malm på tråden over (ekstern kWh * 0,87): 13,36 kWh

Det som virker mest sannsynlig er et av de to siste siste tallet. Da har jeg mistet mellom 2 og 3 kWh fra det jeg "skulle hatt" eller 12,5 til 16,5%.

Det som er trøblete er at han på myimiev forumet vitterlig fikk batterikapasitet på over 16 kWh med å bruke tallene direkte fra Canion app'en uten å justere for 60/50.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Sitat fra: bobakka på mandag 01. desember 2014, klokken 17:57
Vedr. batterimåling. Hadde en batterimåling for et år siden og da mener jeg det var 39.6 Ah. Er det OK?
De som har oppgitt målinger på forumet så langt:

Cox 19.200 km og 1 år (2011-mod): 41,5 Ah
Phuc 20.000 km og 1 år (2012-mod): 41,5 Ah
Heisan 38.000 km og 2 år (2011-mod): 41,3 Ah
Cox 40.200 km og 2 år (2011 mod): 40,1 Ah
elbil 41.500 km og 3 år (2011-mod): 36,8 Ah
tomrh 44.600 km og 1,5 år (2012-mod): 44,7 Ah
Cox 55.900 km og 3 år (2011-mod): 38,4 Ah
tomrh 60.000 km og 2 år (2012-mod): 43,1 Ah

39,6 Ah var ved 60.000 km? Ser helt greit ut i forhold til det litt tynne statistiske grunnlaget vi har så langt.

Hvis jeg tolker Canion-dumpen riktig så har du ladet 8,885 kWh og trukket 11,67 kWh fra vegg? Det gir et tap på 100%*(1 - (8,885/11,67)) = 24%. Og du ladet med standardkladd? Den trekker ca. 9A. Likevel er dette tapstallet svært høyt, kan det være korrekt? Til sammenligning får jkirkebo ca. 12% tap ved 16A enfas lading av sin Tesla S.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

#9
Sitat fra: tomrh på mandag 01. desember 2014, klokken 19:20
Sitat fra: bobakka på mandag 01. desember 2014, klokken 17:57
Vedr. batterimåling. Hadde en batterimåling for et år siden og da mener jeg det var 39.6 Ah. Er det OK?
Hvis jeg tolker Canion-dumpen riktig så har du ladet 8,885 kWh og trukket 11,67 kWh fra vegg? Det gir et tap på 100%*(1 - (8,885/11,67)) = 24%. Og du ladet med standardkladd? Den trekker ca. 9A. Likevel er dette tapstallet svært høyt, kan det være korrekt? Til sammenligning får jkirkebo ca. 12% tap ved 16A enfas lading av sin Tesla S.
Jeg bruker en lader med pålydende 16A.
Malm mener på myiMiev.com at man skal gange ekstern kWh med 0,87 - dvs. at det er et tap på 13%. Det virker rimelig og er vel erfaringstall.
BlueLightning mener på myiMiev.com at man skal gange Canion kWh med 1,2. Det er heller ikke urimelig, men jeg vet ikke bakgrunnen for det.
Jeg tror at tapstallet som du setter opp er for høyt og at dette er en indikasjon på at Canion viser for lav kWh.
Men vi trenger mer statistikk fra flere biler for å si noe om dette.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

bobakka

Sitat fra: tomrh på mandag 01. desember 2014, klokken 19:20

De som har oppgitt målinger på forumet så langt:

Cox 19.200 km og 1 år (2011-mod): 41,5 Ah
Phuc 20.000 km og 1 år (2012-mod): 41,5 Ah
Heisan 38.000 km og 2 år (2011-mod): 41,3 Ah
Cox 40.200 km og 2 år (2011 mod): 40,1 Ah
elbil 41.500 km og 3 år (2011-mod): 36,8 Ah
tomrh 44.600 km og 1,5 år (2012-mod): 44,7 Ah
Cox 55.900 km og 3 år (2011-mod): 38,4 Ah
tomrh 60.000 km og 2 år (2012-mod): 43,1 Ah


Det er jo åpenbart at elbil med 41.500 km og kun 36,8 Ah har et svakt batteri.
Har han prøvd å sjekke med Mitsubishi om det er en garantisak?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Sitat fra: bobakka på mandag 01. desember 2014, klokken 20:51
Det er jo åpenbart at elbil med 41.500 km og kun 36,8 Ah har et svakt batteri.
Har han prøvd å sjekke med Mitsubishi om det er en garantisak?
Hans originale innlegg er her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9400.msg264806.html#msg264806
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ohmen

#12
Ang. batteri kapasitet så tror jeg man får best resultat ved å se på hvor mye energi (kWh) som blir trukket fra batteriet.

Jeg har brukt ODO loggen fra Canion, den lager en linje for hver km med tilhørende forbruk, sumerer Wh timer brukt og deler på B_SOC brukt. Får da Wh/1% B_SOC. Ganger med 100 for å få Wh ved 100% B_SOC.

I flg. Canion SECLOG ligger jeg på 100% B_SOC etter lading.

I PDF vedlagt er det delt opp i intervaler, ved lading og når ODO forandrer seg mere enn 1km.

Resultatet viser at tilgjengelig energi er 16,8 kWh.

Edit:
Rettet sumerings feil + regen faktor.

Resultatet viser at tilgjengelig energi er 16,3 kWh
Citroen Zero, Des. 2013

tomrh

Kan ikke være helt riktig. Pålydende er 50Ah og 3,7V pr. celle. Med 88 celler blir det 50Ah*3,7V*88 = 16,28 kWh. Ingen har 50Ah, vi som har kjørt en stund har fått målt 36-44 Ah kapasitet. Med 44 Ah får vi 14,3 kWh.

Hva er egentlig SOC? Om den f.eks. angir forbruk av Ah, blir det ikke helt lineært. Spenning pr. celle ved 100% SOC er 3,95V, og ved 0% SOC 3,25V. Om man tapper 1 Ah ved høyeste SOC utgjør det 1*88*3,95 = 347,6 Wh mens det ved laveste SOC utgjør 1*88*3,25 = 286 Wh.

Majoriteten av linjene er målinger ved SOC > 50%, og om resonnementet mitt er riktig så gir metoden for høy kapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ohmen

Er enig i alt du skriver.

Men jeg tenker metoden brukt mot mistenkt avvik på 10-20%
Citroen Zero, Des. 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA