Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Webasto montører ?

Startet av Powerflux, mandag 15. desember 2014, klokken 00:10

« forrige - neste »

Powerflux

Har hatt en Ratio 31313 i et år nå og den har fungert helt upåklagelig.
Så, her for noen dager siden plugget jeg den inn som vanlig, den lyste opp som vanlig men slukket umiddelbart og var deretter helt død. Sjekket den på et 10 talls forskjellige kurser men like død.
Tok kontakt med NoFuel som ba meg stikke innom. De testet den og konkluderte med at den var kaputt. Jeg fikk da en ny kabel på stedet. Denne hadde en litt annen pistol og jeg ble fortalt at den var en forbedret utgave av den jeg hadde!

Så startet nye problemer! Jeg dro på på utenlandsreise og morgenen etter ringte min fru passe grinete fordi bilen ikke hadde ladet i det hele tatt. En gul varsel-lampe lyste, gul bil med utropstegn. Denne ble borte når bilen ble slått på, så av og så på igjen.
De neste dagene brukte hun original laderen uten problemer.
Så kom jeg hjem, tok med meg bilen på jobb og tok kun med den nye Ratio kabelen...tabbe :-X
Når kabelen plugges i lyser den opp som normalt, lading starter som normalt og 10-15 min senere stopper lading og Fault lyset tenner. Samme feilvaarsel vises i bilen hver gang! Byttet rundt på 5-6 forskjellige motorvarmerstolper som også går på forskjellige underkurser. Samme historie gang på gang. Så, på siste stolpe ladet den i 2 timer uten avbrudd før jeg koblet fra og dro hjem!

Lurer virkelig på hva som forårsaker dette, særlig siden tiden den lader før utkobling varierer. Som nevnt funker original laderen som den skal så feilen må ligge i en nye kabelen! Kan den være overfølsom på noen måte?
Var ikke tilsvarende problem gjeldene på de første EvSelect kablene?

Fikk forøvrig ikke noe svar på hva som gikk galt med den første Ratio kabelen og lurer på om noe kan ha tatt kvelden i bilen. Tviler dog da feilvarsler blir borte når bilen blir "Re-bootet"!

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Powerflux

#1
Tydeligvis ingen som har vært borti noe lignende!!!

La merke til noe rart på LeafSpy. Ladespenningen til 12V batteriet sto konstant på 14,57V. Har aldri sett den så høy før og den sto der konstant gjennom hele kjøreturen på 5 mil :o

Prøvde så å lade med Ratio kabelen men nå ville den ikke starte lading i det hele tatt.
Gikk inn på LeafSpy og leste ut feilkoder som spyttet ut følgende!!


Slettet disse feilkodene og da startet ladingen som normalt. Litt senere stoppet ladingen igjen, varsellyset på dashen kom opp og restart av lading ikke mulig.
De samme feilkodene i LeafSpy kom også tilbake!

Slo på og av bilen slik at varsellampen på dashen slukket og lader nå med original laderen.
Dette fungerer feilfritt og ingen feilkoder dukker opp i LeafSpy!!

Skal prøve en times lading med Type 2-1 kabelen på en av ladestolpene i Hvervenbukta bare for verifisere at problemet kun oppstår med den nye Ratio kabelen!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Powerflux

Så løste det seg på en aldeles smidig måte :D
Lading fra Mennekes boks fungerte 100% uten feilkoder, likeledes fungerte original laderen som smurt uten feilkoder men straks Ratio laderen ble koblet på gikk det galt!

Turen gikk derfor til NoFuel på Lysaker der man sa seg enig i at feilen helt klart lå i ladekabelen.
Da de ikke hadde flere Ratio kabler på lager ble det oppgradering til ChargeAmps!
Denne fungerer utmerket og selv om kladd egentlig aldri har vært noe større problem så ser jeg helt klart fordelen med å slippe å ha den dinglende ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Trafikkbestyrer

Du kommer til å ble storfornøyd med charge amp kabelen din :)bra del løste seg

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA