Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: App for fjernstyring av varme ++

Startet av Mippen, fredag 19. desember 2014, klokken 14:27

« forrige - neste »

Rio

Mippen: det der er ikke en "lader", men en "laderegulator" eller en "ladestolpe", fordi den gir ut AC.

Man trenger fremdeles en kraftig lader ombord for å bruke disse seriøst, og som du påpekte er det ikke så mange som har det.

Men det er billig, det er sant.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#31
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 23:31
Mippen: det der er ikke en "lader", men en "laderegulator" eller en "ladestolpe", fordi den gir ut AC.

Man trenger fremdeles en kraftig lader ombord for å bruke disse seriøst, og som du påpekte er det ikke så mange som har det.

Men det er billig, det er sant.

Vet at det ikke er en lader.  Som nevnt man må ha en dobbeltlader for å få full effekt av å lade på den, men det kalles semi hurtiglading da det er noe som er mellom standard treglading og dedikert hurtiglader.

Det er for øvrig mye like begreper for ting som ikke er likt. En del produsenter bruker hurtiglader som begrep for standard veggboks på 16 eller 32a.

Bildet under er en ladestolpe med semi hurtiglading og schuko husholdningskontakt.
Fremtiden er elektrisk.

tklev

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:18
Det burde ha vært flere ladere på hver plass og flere plasser. Hvorfor ikke ha to hurtigladere på en bensinstasjon for eksempel?

Sannsynligvis fordi de enten ikke har elektrisk forsyning som takler 100 kW og mer, og fordi to hurtigladere er dyre for dem.

To semihurtigladere hadde løst begge problemene.

2 hurtigladere hadde løst problemet i Bergen? Håper du mener 200 - blir altfor smått med 1-2.

Mippen

Sitat fra: tklev på fredag 05. desember 2014, klokken 08:36
Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:18
Det burde ha vært flere ladere på hver plass og flere plasser. Hvorfor ikke ha to hurtigladere på en bensinstasjon for eksempel?

Sannsynligvis fordi de enten ikke har elektrisk forsyning som takler 100 kW og mer, og fordi to hurtigladere er dyre for dem.

To semihurtigladere hadde løst begge problemene.

2 hurtigladere hadde løst problemet i Bergen? Håper du mener 200 - blir altfor smått med 1-2.

Jeg mener at de fleste bensinstasjoner måtte hatt plass til minst to hurtigladere for elbiler. Gjerne to hurtigladere hvor to biler kan lade på samme tid. Altså 4 elbiler. Hvis vi ganger dette med antall bensinstasjoner i Bergen så har vi bare der fått mye bedre dekning for hurtigladere. 4 ordinære hurtigladere i en by som Bergen er alt for lite. Spesielt når det ikke er hurtiglader på Askøy eller på Sotra som er to store nabokommuner til Bergen. Bare en hurtiglader med plass til to biler på alle stasjonene hadde vært god hjelp. Burde bli et krav etter hvert... De hadde tjent på det. Salg av fast food, drikke, tipping mm. De som fyller bensin er der ikke så lenge i gangen.
Fremtiden er elektrisk.

TorAtle

Sitat fra: Mippen på fredag 05. desember 2014, klokken 09:29
Bare en hurtiglader med plass til to biler på alle stasjonene hadde vært god hjelp. Burde bli et krav etter hvert... De hadde tjent på det. Salg av fast food, drikke, tipping mm. De som fyller bensin er der ikke så lenge i gangen.
Det er noe som tyder på at en god del elbilister er det fordi de er veldig kostnadsbevisste, så hvorvidt de kommer til å åpne lommeboka på vidt gap når de venter mens de lader er usikkert.

En annen måte å regne på er at bensinstasjonene bør tjene like mye per time for hver pumpe, uansett om de serverer strøm, bensin eller diesel.
2014 BMW i3

Mippen

Sitat fra: TorAtle på fredag 05. desember 2014, klokken 10:30
Sitat fra: Mippen på fredag 05. desember 2014, klokken 09:29
Bare en hurtiglader med plass til to biler på alle stasjonene hadde vært god hjelp. Burde bli et krav etter hvert... De hadde tjent på det. Salg av fast food, drikke, tipping mm. De som fyller bensin er der ikke så lenge i gangen.
Det er noe som tyder på at en god del elbilister er det fordi de er veldig kostnadsbevisste, så hvorvidt de kommer til å åpne lommeboka på vidt gap når de venter mens de lader er usikkert.

En annen måte å regne på er at bensinstasjonene bør tjene like mye per time for hver pumpe, uansett om de serverer strøm, bensin eller diesel.

Det er kiosk salget bensinstasjonene tjener mest penger på, ikke drivstoffet. Hvis man må være der alt fra 10 minutter opp til en time for å lade er det store muligheter for at man kjøper seg en kopp kaffe eller noe å tygge på. Når jeg kjørte fossilt var jeg bare rett inn for å fylle også ut igjen. Nå går jeg gjerne å kjøper meg noe å drikke og kanskje noe å spise. Har observert at det er flere som gjør dette, så tviler ikke på at det kunne ha vært en god måte å tjene litt penger på for folk som hurtiglader. Hvis man også hadde tatt en liten sum for ladingen (ikke like nye som bensin naturligvis) så tror jeg det hadde gått rundt. Marked for det er det absolutt, og det blir ikke mindre elbiler. Med mindre regjeringen ødelegger...
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:21
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 04. desember 2014, klokken 22:15
I Bergen er det kun ein hurtigladestasjon (med mindre ein vil forville seg ut i periferien). Den står stort sett alltid opptatt, både på ladekartet og i real life. Det er jo sjølvsagt ikkje rart, når det kun er denne eine i Noregs nest største by. Satsar på at det betrar seg når vi får ladesenter på Danmarksplass :) .

Det er fire. En i Åsane på Nissan (kontantkort), en på Nissan på Drotningsvik (kontantkort), en i Fyllingsdalen og en på Krambua. Er også semi hurtiglader på lagunen og noen i fyllingsdalen (firma)

Fyllingsdalen og Åsane var nettopp det eg meinte med periferien. Passar dårleg om ein kjem sørfrå og skal inn til Bergen by.

Prøvde å få hurtiglade på Krambua i dag, men der var det berre eitt uttak som passa til Leaf (om eg har forstått rett). Det sto ein Leaf til lading, og ein annan i kø før meg. Den som lada sto på 86%. Etter ein stund kom det ei dame ut og låste opp bilen som lada, henta noko i bilen, såg på ladaren som viste kor mykje straum ho hadde på batteriet, og gjekk inn att i butikken. Då drog eg heim.

No er kona og svigermor på Lagunen, kryssar fingrane for at dei får ladeplass der. Viss ikkje må eg hente dei i diesel(u)dyret, og dra ut att til Lagunen og setje bilen på lading når alle andre har reist heim :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

TorAtle

Sitat fra: Mippen på fredag 05. desember 2014, klokken 11:42
Det er kiosk salget bensinstasjonene tjener mest penger på, ikke drivstoffet. Hvis man må være der alt fra 10 minutter opp til en time for å lade er det store muligheter for at man kjøper seg en kopp kaffe eller noe å tygge på.
Jeg har ikke noe tro på at elbil-eiere kommer til å legge igjen 5-10x så mye penger som en bensinbil-eier. Hvor mye går det an å tjene på 1-2 kunder per ladestolpe i timen, inkl kaffe? Ikke stort. Det er begrenset plass på mange stasjoner, så det er ikke sikkert at det er så lett å bygge ut.

Kanskje kjøpesentre er mer egnet? Der har vi parkeringsplasser nok ihvertfall, pluss et variert shoppingtilbud. Det må være mer interessant enn å henge på bensinstasjonen.
2014 BMW i3

Lars C. Krogenæs

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke Statoil eller Shell smeller til med å innstallere semihurtigladere på samtlige stasjoner langs europaveiene og enkelte større riksveier. Det hadde kostet dem nærmest null og niks og ville sikret dem mange kunder og gitt innsikt i nye kundevaner og forretningsområder. Resten av infrastrukturen har de allerede på plass. Så kan de heller bygge ut kraftige ladere der de ser behovet er større etterhvert.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. desember 2014, klokken 16:35
Jeg skjønner ikke hvorfor ikke Statoil eller Shell smeller til med å innstallere semihurtigladere på samtlige stasjoner langs europaveiene og enkelte større riksveier. Det hadde kostet dem nærmest null og niks og ville sikret dem mange kunder og gitt innsikt i nye kundevaner og forretningsområder. Resten av infrastrukturen har de allerede på plass. Så kan de heller bygge ut kraftige ladere der de ser behovet er større etterhvert.


Jeg er helt enig; en mulighet kan være at de ikke er spesielt godt klar over at DC semihurtigladere eksisterer (!), en annen er at jeg tror ikke man har en semihurtiglader med både CHAdeMO og CCS?

Men selvsagt, hvis de bestilte noen hundre så ville det nok løst seg! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lars C. Krogenæs

Ingen ting i veien for å benytte en slik:
https://transportevolved.com/2014/05/28/portable-three-phase-22kw-rapid-dc-charger/

Statoil kunne selvfølgelig fått denne laget i en stolpe for fast montering, da de ikke behøver å ha den portabel. Prisen er ca. 150.000 for en som både har ChaDeMo og CCS.

Løp og kjøp Statoil!

(Eller så burde noen etablere slik lading som et forretningskonsept der de setter opp, drifter og leier ut  nøkkelferdige løsninger til stasjonene, på samme måte som Normann Olsen leverer tilhengere og systemer rundt dette til bensinstasjonene. På den måten slipper stasjonene selv å investere penger i et marked som kan virke uoversiktelig.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Mippen

Sjansen for å kjøpe noe på bensinstasjonen er større når man er der en stund. Når man bare fyller med kort ute er sjansen for salg av andre varer mindre. Når det er kaldt går man gjerne også inn for å varme seg og kjøpe noe godt når man er der en stund. Har ikke sagt noe tall på hvor mye de vil tjene, men kundegrunnlaget er stort.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Ja, det ville vært meget kjærkomment, og med antall vil nok prisen også falle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på fredag 05. desember 2014, klokken 17:15
Ja, det ville vært meget kjærkomment, og med antall vil nok prisen også falle.

Word =)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Kom akurat hjem fra julebord. Kjørte forbi en av 4 hurtigladere i Bergen. Kø klokken rett før klokken 03 på natten. Det sier litt om behovet for flere ladere....
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA