Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjelende fjernlys

Startet av LMOR, fredag 25. september 2015, klokken 11:27

« forrige - neste »

LMOR

Noen som vet årsaken, og om det er håp om mer stabilitet etter reparasjonen, og når det skjer?
F.eks. har laderen på Os nå vært ute av drift i mange uke?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

olegregert

I andre tråder på forumet tidligere kommet fram at de ulike Elbiler har ulike versjoner/løsninger montert som kan medføre probler på et ladepunkt. BMW lader først og så kommer E-UP etterpå og de kan ha forskjeller som skaper problemer for ladepunktet.

Ladepunktene er heller ikke robuste i forhold til ulike teknologier / versjoner / spenningsendringer osv.

Dette tar tid for å få stabile standardiserte løsninger i begge ender. Slik er markeder som skal utvikles. Om noen år vil dette se betydelig bedre ut på en rekke områder.

Det er sikkert en rekke andre grunner / spenning

LMOR

Men hvorfor blir de stående uten å bli fixet?

Kjøper ikke helt forklaringen på årsaken, fordi dette må alle stasjoner tåle. Det er ikke slik at det skjer like ofte på alle typer stasjoner. Og når f.eks. grønn kontakt sine stasjoner er ute av drift en dag, tar det normalt ikke lang tid før den er opp igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Jeg mener fortsatt at laderene har god oppetid selv om jeg ble stående ladefast på Kiwi Øyer for en drøy uke siden. Da måtte jeg til med Charge-Amps kabel i 45 minutter for å ha buffer nok til Ringebu, og da jeg sjekket dagen etter sto Øyer som operativ igjen og den fungerte på returen.

rlnd

Virker som om dette gjelder spesielt for vestlandet ja, hvis en ser på http://map.chargedrive.com/ så er følgende nede på vestlandet nå:
- Kiwi Godvik
- Kiwi Os
- McDonalds Heiane
- McDonalds Kleppe

Ellers så er en Kiwi i Trondheimsområdet nede og en del i Oslo-området.

Kan virke som om det er dårligere kvalitet på Fortrums ladere enn BKK/ABB i Bergensområdet.   :-\
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

emil

Sitat fra: rlnd på onsdag 26. august 2015, klokken 21:11
Kan virke som om det er dårligere kvalitet på Fortrums ladere enn BKK/ABB i Bergensområdet.   :-\

Tror nok at det er litt mer trøbbel med DBT-laderene (som de fleste Kiwi-laderene er) enn med f.eks ABB sine. For min del er ladefastheten fordelt 50/50 mellom DBT og Efacec/Garo. Ennå ikke opplevd problemer med ABB-lader

LMOR

Samme med meg. Det er litt skuffende når en endelig får konkurranse og nok ladere til at en kan bruke elbilen mer. For så å bli stående bare noen uke etter de er installert. Feil er en ting, men at de ikke blir reparert etter flere uker ute av drift er for dårlig. Har klaget til Fortum uten å få mer enn en beklagelse.
Hvis erfaringen er at det er ustabilt, så kan en ikke ta sjansen på å kjøre selv om det ser ut som de virker, så det må bli stabilt snart for at ikke for mange skal få negative opplevelser..

Det er også grunnen til at jeg ønsker å forstå hvorfor de feiler, og hva de gjør for å reparere dem, slik at jeg stole på at det ikke skjer igjen med det første.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: LMOR på torsdag 27. august 2015, klokken 15:42
Det er også grunnen til at jeg ønsker å forstå hvorfor de feiler, og hva de gjør for å reparere dem, slik at jeg stole på at det ikke skjer igjen med det første.

Jeg skulle gjerne vite hvordan man kan "reboote" hele laderen når jeg står der og Fortum-dama ikke får kontakt over nettverket. Regner med at når elektrikker/serviceperson kommer etter X-antall timer tar det under to minutter for han å gjøre jobben. Tror ikke det er fysiske komponenter som må byttes når skjermen lyser men har hengt seg og laderen er operativ noen timer senere.


Hansi

Sitat fra: emil på torsdag 27. august 2015, klokken 15:53
Sitat fra: LMOR på torsdag 27. august 2015, klokken 15:42
Det er også grunnen til at jeg ønsker å forstå hvorfor de feiler, og hva de gjør for å reparere dem, slik at jeg stole på at det ikke skjer igjen med det første.

Jeg skulle gjerne vite hvordan man kan "reboote" hele laderen når jeg står der og Fortum-dama ikke får kontakt over nettverket. Regner med at når elektrikker/serviceperson kommer etter X-antall timer tar det under to minutter for han å gjøre jobben. Tror ikke det er fysiske komponenter som må byttes når skjermen lyser men har hengt seg og laderen er operativ noen timer senere.
'

Enig, dette tror jeg kunne gjort underverker når ladere har hengt seg eller ikke har kontakt med nettverk.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA