Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kw tilgjengelig på "gammel" S60?

Startet av David Skov Hansen, onsdag 27. juli 2016, klokken 00:30

« forrige - neste »

David Skov Hansen

Mente jeg læste at det kun er motor og klimaanlæg som bruger af bilbatteriet. Men læste et sted at Lane assist tager meget batteri. Så hvad er sandt?


oaarum

2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

e-curious

@David; hvor leste du om strømforbruket til Lane-assist?

David Skov Hansen

Det var vist en dansk test hvor skribenten sagde at de slog det fra da det tog meget batteri. Men det gør 12v vel ikke?

jensjacob

Men... det er jo ligegyldigt om laneassist bruger energi fra 12 V batteriet eller hovedbatteriet. Uanset hvad så er det i sidste ende hovedbatteriet (højspændingsbatteriet) der kommer til at betale.

Sitat fra: oaarum på onsdag 18. mai 2016, klokken 09:16
Og 12V lades under kjøring fra .... HOVEDBATTERIET
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

#6
Hvis du er interesseret i hvor meget effekt man egentlig kan trække via. 12 V batteriet, så prøv at sætte dig ud i bilen og sæt tænding på og hold øje med det aktuelle energiforbrug i bilens display.

Når bilen holder stille - som den gør i dette forsøg - så vil bilens forbrug blive opgivet i kWh/h. Det er det samme som kW i øjeblikkeligt forbrug. Hvis du tænder for lygter (lang lys), varmetråde i for og bagrude og varme i sæder, så vil du se forbruget snige sig op mod 1 kW. Om alle disse forbrugere går over 12 V batteriet ved jeg ikke men det tror jeg da det er gængse automobil systemer der er i sin tid er udviklet til biler med et 12 volts system. Nu kan du selvfølgelig også slå lane-assist til og se hvor meget forbruget stiger, men det vil næppe  give et retvisende billede da der ikke bliver brugt energi til korrigerende servomotorer når du holder stille.

1 kW trukket ud af en almindelig blyakkumulator på 58 Ah som e-Golfens vil forholdsvis hurtigt kunne dræne denne og det bør ikke ske. Derfor bliver regningen sendt videre til hovedbatteriet som lader på 12 V akkumulatoren via en DC-DC konverter.

Når du tænker over det, så har du jo aldrig ladet en 12 V akkumulator op selv udefra, medmindre der var noget galt. Det er enten generatorens opgave - som bliver drevet rundt af en fossil motor i en fossil bil som vil bruge lidt ekstra brændstof til den opgave. Eller DC-DC konverterens opgave i en elbil - som bliver forsynet af hovedbatteriet og som vil bruge lidt ekstra af hovedbatteriets energiindhold til den opgave.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA