Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Godt Nytt år og takk for det gamle

Startet av Tony, fredag 01. januar 2010, klokken 13:07

« forrige - neste »

Tony

Jeg har nettopp slipt ned kommutatoren på min saxo 03mod.
Og så har jeg lest blant forumet her at når man har en skadet kommutator er det null toleranse ved kjøring på orange. Isteden for ca 25sec hvis man absolutt må.

Når kan man si at den er skadet/ødelagt? kan den for eksempel bli friskmeldt?


Er rimelig fersk på EL-bil fronten og alle tips tas imot med glede :)
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Boogie

Hei
Når kantene på lammene/kommutatoren begynner å bli runde pga brenning, så har du en skade.
Denne er det vanskelig å reparere med en vanlig sliping.
Som regel må det dreies ned (Om det er nok å dreie på).

Holder man seg på det grønne området bør ikke dette bli noe verre om skaden er moderat.
Egentlig burde alle holde seg på det grønne bestandig. Det er nemlig lite å hente på å bruke mer pedal.
Det er mest psykologisk effekt.

Jeg tror forøvrig din kommutator ligger i det milde/moderate området.
Så kjør forsiktig, så går det bra.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

hens

Ved sliping er det to ting som er viktig,  høydekast og isolasjonen mellom lamellene.

Høydekast unngås ved å støtte brynet eller slipeverktøyet slik at det ikke beveger seg opp og ned under slipingen.

Hvis isolatorene ligger i flukt med toppen av kommutatorlamellene, vil børstene snart begynne å løfte seg fra kobberet, og danne lysbuer.

Både høye isolatorer og høydekast vil brenne nye børster ganske fort.

Jeg har dreie og freseutstyr hvis det trengs.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Gaute

Hei!  Det som du skriver om her har vi også opplevd.  Vi fikk motorhavari grunnet at børstene ikke var skiftet i tide. vi ble møtt med 0 toleranse fra noen, men verkstedet pusset på kommutatoren, garanterte ingenting, men sa kjør, så får vi se om det fungerer. Den første tiden var det relativt kostbart med hyppige børsteskift, for å holde kostnaden nede begynte jeg selv å skifte børster.  Vi var nøye med å ikke presse motoren - lite i gult felt og omtrent aldri på rødt.  Dette er en kjørestil vi har fortsatt med.   Etter en del tusen km er kommutatoren slitt litt mer til. Intervallene mellom børste skift økte, og fortiden er jeg nå passert 20.000km på intervallene.  Til å begynne med bør du inspisere børstene hver 5000 km.   Har også erfart at når bilen kjøres hardt  er det ujevn slitasje på børstene. To og to slites ulikt.  Med penere kjøring slites alle 4 jevnt.  Det gjør det lettere å inspisere - trenger bare å sjekke en børste.  Kanskje noen sitter med andre erfaringer?  Vår bil er nå passert 111000 km.

Hilsen Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Kan bekrefte økt slitasje like etter dreiing av kommutator, og at raten av slitasje reduseres etterhvert som kommutatoren poleres av børstene.

Så en regning på bytte av børster på 4000 kr, så det er lurt å bruke noen minutter på å gjøre jobben selv. Boggie selger børster for rundt tusenlappen, så det blir bra timebetaling uttav det. Husk bare å tilpasse børstene til kommutatoren, bl.a. ved å slipe litt av sidekantene, ved slitt kommutator, slik at børstene får full kontakt på midten. Jekk gjerne opp bilen og kjør den meget rolig de første km, og før etterkontroll.

Har selv byttet halvslitte børster 5000 km etter dreiing av kommutator, og rolig kjøring. På annen motor har jeg beregnet børsteslitasjen til 60000+ km.

Forstår heller ikke 0 tolleransen på dreiing av kommutatoren. Der er masse gods på kommutatoren. Dersom en passer på å slipe ned isolasjonen mellom kobberlamellene og sliper/tilpasser radiusen på børstene kan en dreie kommutoren mange ganger; spesielt med tanke på hva en ny motor koster.

Har sett ekstrem tilfelle av ulik slitasje av børstene. De positive børstene var nedslitt og brendt, mens de negative var omtrent som nye. Tror dette skyldes feil på motorstyring, mer enn hard kjøring, men har ikke fått dette bekreftet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tony

Nå må jeg innrømme at jeg ikke har sjekket alle børstene, da den ene var i bra stand. Målte 6mm igjen til kontrollstreken, de ble byttet for 5000km siden. Men skal sjekke de andre også.

Hva er enklest å bruke ved å slipe ned isolasjonen mellom kobberlamellene da? De burde kanskje ha en bestemt dybde.

Når jeg tenker på 0 tolleranse ved kjøring på orange, er det for å finne ut om jeg bruker bilen riktig.
Vi kjøpte bilen i august, og kan jo ikke med sikkerhet si om skaden var der da eller har kommet i etterkant. Vi har lagt om kjørestilen vår noe, og prøver ut ladingen for å få den opptimal. I natt ladet den 5,5time og sto å ladet da kona reiste på jobb. Så 6timer er kanskje best.
Så blir det sjekking av børster og kommutatoren hyppig.
Her er ett bilde av børsten som for øvrig Envir Asker mente måtte byttes.(jeg er vel ikke helt enig)
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA