Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Beskytte mot is og snø

Startet av solskinn123, onsdag 10. desember 2014, klokken 14:10

« forrige - neste »

solskinn123

Jeg pendler daglig og trenger en billig elbil for å få økonomien til å gå rundt.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52583587

Hva tenker dere om denne elbilen? Jeg er interessert i en billig elbil.

På forhånd takk for svar

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville heller kjøpt en brukt i-MiEV. De er dobbelt så dyre, men da får man en 10-13 år nyere bil. Hvis man har tenkt til å beholde bilen noen år kan det bli billigere med i-MiEV, for det vil komme behov for vedlikehold på en så gammel bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vind

Du må regne driftsutgiftene på denne - og restverdien.  Kjøper du denne for 45 000 så er driftsutgiftene og tiden du bruker på vedlikehold av batterier høy, og du vil nokl slite med å få penger for denne i det hele tatt om noen år.

Legger du på til f.eks en brukt trilling, som du får til ca 80-110 000, så kan du fortsatt få litt penger for dem om noen år, det er mye mindre vedlikehold og du får rett og slett mindre problemer.

..men som alltid - man får omtrent det man betaler for, men med bil så må du også tenke på at du skal kvitte deg med den en gang også - og vrakpant er ikke så mye.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Selchiev

Jeg møter de der eldre elbilene med jevne mellomrom, vil anbefale trillingene som treffer 80 i oppover bakker også...

Thomas Parsli

Sitat fra: solskinn123 på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:25
Jeg pendler daglig og trenger en billig elbil for å få økonomien til å gå rundt.

Elbiler som er billige i innkjøp (<100.000,-) er svært ofte dyre i drift.
Jeg vil påstå at desto dyrere bil du kjøper, desto billigere er den ;)

Sitat fra: solskinn123 på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:25

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52583587
Hva tenker dere om denne elbilen? Jeg er interessert i en billig elbil.

Men disse bilene risikerer du å bruke mye penger på å bytte battericeller som går istykker;
-kanskje går den 50.000km uten problemer, kanskje bare noen få tusen...

Det er også en del utgifter med løpende vedlikehold i form av vannfylling (batteriene) og bytte av kullbørster.
Hvis du har mekkefingre kan du gjøre det selv, hvis ikke er du avhengig av å finne en lokal mekaniker.

Ikke så bra at han tømmer batteriene ("turen jeg kjørte med bilen for å tømme batteriene kjørte jeg 102km"), men siden han har et "uoriginalt Robometer" (hva nå enn det er) er det håp.

Hva er budsjettet og hvor lenge regner du med å bruke bilen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: solskinn123 på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:25
Jeg pendler daglig og trenger en billig elbil for å få økonomien til å gå rundt.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52583587

Hva tenker dere om denne elbilen? Jeg er interessert i en billig elbil.

På forhånd takk for svar

Denne bilen kjenner jeg godt til, og vil anbefale den ut fra tilstanden og ditt behov for billig Elbil.

Prisen er noe høyt for biltypen, men der er verdi i en bil som ser såpass bra ut, og faktisk er i orden ved salg. ( Altfor mange selger vel vitende om forestående reparasjoner )

Du kan selvfølgelig prute. F.eks 40 lapper og 50% garanti i x antall måneder.

Ellers er jo en trilling meget gode kjøp til rundt 100 000 kr, men kostnaden med å låne 50-60 000 kr er 2400 kr/året i renter og mer enn serviceutgiftene på en slik Saxo. Trillingen trenger ingen service, så en kan nesten regne at forskjellen i effektiv pris på disse bilene er rundt 30 000 kr.

Bytte av enkeltblokker koster hos oss 3000 kr, noe du selvfølgelig kan risikere å måtte gjøre, og som minsker effektiv prisforskjell enda mer
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

solskinn123

Tusen takk for svar folkens.

Mitt behov er pendling ca 6 mil daglig i 1.5 år. Tar fergen hver dag. Jeg laget et regnestykke og kom frem til at det er hele 6 lapper å spare i mnd på kjøp av elbil.

Trenger bare en enkel bil som er i ok tilstand. Hadde jeg fått denne saksoen til 35 t, vurderer jeg det sånn seriøst.

emil

Sitat fra: solskinn123 på lørdag 29. november 2014, klokken 22:35
Mitt behov er pendling ca 6 mil daglig i 1.5 år. Tar fergen hver dag. Jeg laget et regnestykke og kom frem til at det er hele 6 lapper å spare i mnd på kjøp av elbil.

6000kr/mnd sammenlignet med hva?

Kostnader forbundet med kjøring av fossilbil idag eller kostnader forbundet med å kjøre fossilbil i fremtiden i stedenfor elbil?

Hvis det er det første alternativet at du betaler 6000kr/mnd i dag på bensin/bom/ferge kan du få veldig mye elbil for samme beløp pr måned. Selv med 100% finansiering på (nesten)ny trilling og fornuftig nedbetalings tid vil du nok sitte igjen med ~3000kr mer i lomma pr mnd.

Hvis det derimot er alternativ to at det vil koste 6000kr/mnd hvis du bruker fossbil blir regnestykket litt annerledes. Da må du eventuellt sammenligne finanskostnader med kollektivtrafikk.

Uansett hvor velholdt den aktuelle bilen er ville jeg valgt trilling/Leaf. Flere års garanti hvis du velger riktig modell og fornuftig forhandler i tillegg til godt utprøvet teknologi vil gi det minimalt med bekymringer og mye flere muligheter til å kjøre lengre turer med hurtiglading.

solskinn123

Betaler 4000 t i mnd m ferge.
Drivstoff 1500 kr.
Pluss forsikringen er dyrere kontra elbil.
Jeg vet jeg kan finansiere en nyere elbil ved det regnestykket.

Hurtiglading trenger jeg ikkje. Er denne elbilen jeg vurderer å kjøpe, er den spart inn igjen til mai. I følge eieren har batteriene gode vannverdier, gode bremser. Kullbørsten er ok.
Jeg personlig tror dette kan være et kupp for mitt behov.

Espen Hugaas Andersen

Når ferge er en så stor faktor ville jeg også ha i bakhodet at det nok ikke er mange år før du vil måtte betale for ferge selv med elbil. Dette er nok en av de første insentivene som forsvinner, da det treffer så skjevt. Det er helt irrelevant for trolig 90% av elbilkjøperne, men for de siste 10% er det superviktig. Det kan hende insentivet forsvinner så tidlig som 2016, men det kan også drøye til ca 2018.

For din del kan det være et alternativ å kjøpe denne bilen, kjøre den til den ikke lengre er kjøredyktig eller det blir for dyrt å reparere den, og deretter ta stilling til om du skal gå for en ny elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlavEmil

Eg ville gjort som Espen HA skriv. Om bilen er spart inn att i mai, spelar det jo ingen rolle kva som skjer etter dette. Om bilen då havarerar, kan det hende du har funne ut at elbil er kjekt, og at du ved å kjøpe nyare bil kan få både betre komfort og (ikkje minst) mykje betre rekkevidde :) .

Med 6 mil pendling pr dag (3 mil kvar veg) bør du sikre deg at du har lading på jobben med denne bilen. Denne går nok ikkje langt på vinteren!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Hvis en bil til 45.000kr er spart inn i mai vil en brukt trilling være spart inn til jul igjen. Den vil også mest sansynlig ha en bruktverdi på over 50.000kr og rett og slett fordi den har lavere drifts og vedlikeholdskostnader, garanti og er generellt sett en bedre bil vil den dermed være et mye bedre kjøp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA