Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har fått tilbud på Renault Zoe

Startet av Fallskjerm, mandag 15. desember 2014, klokken 11:01

« forrige - neste »

Fallskjerm

Varme pumpa mi har sluttet å virke nå når det ble noe kaldere.

Kjøle bidra går ikke og jeg hører ikke kompresoren.

Er dette normalt i temperaturer mellom -3 og 2 grader, eller er pumpa mi defekt?

Virker varme pumpa til dere andre i denne temperaturen?
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Daeedor

Den kutter ut sånn omtrentlig på minus 7- 10 mener jeg å huske.....i vanlig bytrafikk. Men ved kjøring i høy hastighet (80-100) kutter den muligens tidligere , da relativ kuldeeffekt er betydelig ; kombinert med farten.  :P

Rio

Hvis du tenker på effektiv temperatur på grunn av vind, så er det noe som gjelder mennesker (altså, hud som er fuktig), og ikke for metallgjenstander (som ikke svetter).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Daeedor

#3
Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 11:52
Hvis du tenker på effektiv temperatur på grunn av vind, så er det noe som gjelder mennesker (altså, hud som er fuktig), og ikke for metallgjenstander (som ikke svetter).

Du har selvsagt rett !  Her tenkte jeg ikke.....  haha  :P 


Men  :  angående trådstarters spørsmål :  jeg hadde jo problemer med mitt varmeapparat i fjor (defekt element ) og hadde derfor kun varmepumpe som ga litt varme. Den sluttet å funger rundt den temperaturen jeg beskriver , men om dette gjelder alle , eller om det var spesielt for min bil siden pumpen da gikk for fullt hele tiden ; det vet jeg ikke. :-\

Fallskjerm

I dag når jeg kjørte (mellom 1 og -1 grad ute, og temp inni i bil 22 grader).

Varmepumpa virket i ca 3 kvarter til en time. Åpnet pansret ser at den kalde siden fra kompressoren er ned rimet. Kunne ikke se hvordan radiatoren så ut. "varme" rør fra kompressoren-> kaldt
Kompressoren og vifte i front går ikke.

Er det noen som vet om dette er normal oppførsel?

Hvis dette er normalt, synes jeg det er en design feil på varmepunmpen til Leafen, den burde ha virket ned til minst -10 c 
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Kjell Leaf

Sitat fra: Fallskjerm på mandag 01. desember 2014, klokken 11:51
I dag når jeg kjørte (mellom 1 og -1 grad ute, og temp inni i bil 22 grader).

Varmepumpa virket i ca 3 kvarter til en time. Åpnet pansret ser at den kalde siden fra kompressoren er ned rimet. Kunne ikke se hvordan radiatoren så ut. "varme" rør fra kompressoren-> kaldt
Kompressoren og vifte i front går ikke.

Er det noen som vet om dette er normal oppførsel?

Hvis dette er normalt, synes jeg det er en design feil på varmepunmpen til Leafen, den burde ha virket ned til minst -10 c
Kanskje den stopper for å rime seg av ? Det gjør jo varmepumpen hjemme.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

#6
Sitat fra: Fallskjerm på mandag 01. desember 2014, klokken 11:51
I dag når jeg kjørte (mellom 1 og -1 grad ute, og temp inni i bil 22 grader).

Varmepumpa virket i ca 3 kvarter til en time. Åpnet pansret ser at den kalde siden fra kompressoren er ned rimet. Kunne ikke se hvordan radiatoren så ut. "varme" rør fra kompressoren-> kaldt
Kompressoren og vifte i front går ikke.

Er det noen som vet om dette er normal oppførsel?

Hvis dette er normalt, synes jeg det er en design feil på varmepunmpen til Leafen, den burde ha virket ned til minst -10 c

Det kan være  unormal oppførsel (faktisk) dersom varmelementet ditt er defekt , da er det nemlig kun varmepumpe som drar strøm og gir varme ,  og når den har gått kontinuerlig så lenge så stopper den pga nedriming. ( det gjorde min bil ifjor , når mitt varmeelement røk)

For å sjekke dette : Sett på full varme når bilen din er kald. Se på energivisning i navigasjons skjermen på bilen din. Hvis varmeapparat/klima ikke drar mer enn 1,5 kw så er varme-elementet ditt defekt. Det skal dra mer strøm ganske fort. (1,5 kw er nemlig det varmepumpa drar som max)  Elementet skal kunne gi mer enn 4kw i tillegg , ihvertfall på det meste  - så skrur det seg raskt ned igjen.

Er det feil , reis på verksted. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA