Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plugg-in hybrider lader på elbilplasser.

Startet av Olekaa, søndag 07. desember 2014, klokken 20:11

« forrige - neste »

Olekaa

Hei,

Vi har i dag to små barn (3 og 5år) og en liten hund. Vi har alltid klart oss med en bil, men det har vært en Passat stasjonsvogn. Vi kjører ca 6 mil daglig (t/r) for å komme på jobb og har 3-4 langturer i løpet av et år.  Trondheim-Ålesund og Trondheim-Oslo.

Er det noen her inne i samme situasjon som kjører minst like mye og klarer seg fint i det daglige med en liten el-bil?  e-Golf eller Leaf feks?

Skjønner at på de lengste turene vil det bli noen utfordringer med e-Golf, men satser på at noen vil låne oss en bil innimellom. 
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

elektrolux

Alle 5 seters elbilene på dagens marked klarer deres behov. Kjøper dere en E-golf er dette en så fin bil at byttlåning for de få langturene burde være enkelt å arrangere.

Med noe endret planlegging og flere hurtigladere langs veiene spørs det om dere ikke kunne brukt E-Golf også til dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Flips

Vi har en Renault Zoe som eneste bil, og det fungerer kjempefint. Den har veldig lang rekkevidde og greier lett både Trondheim-Arendal og Trondheim-Oslo ved hjelp av 22 og 43 kW Type 2-hurtigladere som er veldig stabile og som det bygges veldig mange av. Vi er 4/5 stykker, og alle får god plass i bilen.

Gliderman

Har vel rekkevidde midt gruppen av elbiler eks Tesla.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Olekaa

Takk for gode svar:)

Tror også at golfen vil fungere utmerket, men kjenner jeg er litt stressa på å kvitte meg med min gode stasjonsvogn med et hav av plass ;)
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

timingbeltkiller

3-4 langturer betyr vel tur-retur? For 3 er ikke mulig som antall enkeltturer.
Det vil si 6-8 lange dagsturer som er en  ren lidelse med Leaf og eGolf:
Du kjører hjemmefra med 10-15 mil på "tanken".
Deretter må du etterlade til 80% = 8-12 mil = 30 minutter X ganger.

Så vondt vil du deg og familien neppe.
Du må derfor til disse turene enten leie bil eller byttelåne med slekt/venner.
Eventuelt velge rutegående transport.

Men er dette en enkel sak du lett løser, er neppe en slik ebil noe problem til daglig.
Kan likevel bli litt dumt økonomisk dersom alder og kjørte km er slik at tidspunktet
for salg av Passaten ikke er gunstig nå.

For totalregnskapet av en bil blir normalt gunstigere jo lenger du beholder den.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olekaa

Ja, som jeg skriver... Trondheim-Ålesund, jeg må hjem på ett eller annet tidspunkt ;D

Tror nok jeg vil teste en langtur en gang, men da blir det nok på sommeren når vi har god tid og været forhåpentligvis er deilig 8)

eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

ZerOmancer

Angående det å krympe fra passat til golf:

Vi har et ganske likt oppsett som deg, to unger og en dachs og har i alle år befordret dette i en Mazda3 sedan. Den er så vidt jeg vet en romsligere enn en golf, og likevel ganske snau. Ved neste bilskift er det bare en retning størrelsen kan gå.. ;)

Vi vurderte å bytte helt til elektrisk tidligere i år, men etter å ha sett innsiden av en leaf, og sjekket rekkeviddekalkulatoren mot de vanlige rundturene i "nærmiljøet" utgikk det med høye kneløft..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Cowboystrekk

Hvorfor ikke kjøpe en enkelt utstyrt Tesla til 500.000,-? E-Golf koster jo fort nærmere 300k med litt utstyr, men plassmessig og rekkeviddemessig er det et hav av forskjell opp til Teslaen. Om dere finner ut at dere vil ha et barn til eller må ha med endel kestra bagasje og hunden så vil jo E-Golfen være heller kjip.

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Olekaa

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 24. november 2014, klokken 12:31
Hvorfor ikke kjøpe en enkelt utstyrt Tesla til 500.000,-? E-Golf koster jo fort nærmere 300k med litt utstyr, men plassmessig og rekkeviddemessig er det et hav av forskjell opp til Teslaen. Om dere finner ut at dere vil ha et barn til eller må ha med endel kestra bagasje og hunden så vil jo E-Golfen være heller kjip.


Tesla har vært vurdert og hadde lommeboken vært litt større hadde det ikke vært noe tvil.  Men det skal mye til for at vi utvider familien med et barn til ;) Det tror (håper) jeg vi er ganske enig på..hehe
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA