Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt

Startet av NinaOp, lørdag 31. januar 2009, klokken 16:14

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Boogie på mandag 19. januar 2009, klokken 12:48
Tror det er på sin plass å repetere faren med blokkering av hjulene nå når vi har snø og glatt føre.
For Saxo/P106 som ikke har noen bryter/girspak er dette vanskeligere.
Her må faktisk tenning slås av et kort øyeblikk for å koble ut motoren.
Jeg syns faktisk det er enklere og tryggere å gløtte på førerdøra. Det kobler også ut motoren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på mandag 19. januar 2009, klokken 18:28
Jeg syns faktisk det er enklere og tryggere å gløtte på førerdøra. Det kobler også ut motoren.

Dette stemmer nok ikke bestandig. Det kommer ann på hastigheten du holder.
Er ikke sikker på hvilken hastighet dørbryteren blir oversett, men det er nok rundt 40-50 km/t.
Forøvrig har ikke eldre biler denne funksjonen i det hele tatt. Da kan du åpne døra, og bilen er fremdeles aktiv selv når den står stille.
Eldre er antagelig før 98/97.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på mandag 19. januar 2009, klokken 22:25
Forøvrig har ikke eldre biler denne funksjonen i det hele tatt. Da kan du åpne døra, og bilen er fremdeles aktiv selv når den står stille.

Og takk for det. En irriterende funksjon, som jeg ikke klarer å se fordelen med.

Finnes der noen fossilbiler som kutter motoren når en åpner døra for å se om en rygger over noe lite og levende bak bilen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Boogie på mandag 19. januar 2009, klokken 12:48
Tror det er på sin plass å repetere faren med blokkering av hjulene nå når vi har snø og glatt føre.
Et lett trykk på gasspedalen kan hjelpe, men dersom du slipper opp pedalen igjen oppstår det samme igjen.
Vi skal vel ikke overdrive denne faren, regen bremser omtrent like mye som når man slipper gasspedalen på en bil med manuellt gear i lavt gear.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#19
Sitat fra: Elmo på mandag 19. januar 2009, klokken 18:28
Jeg syns faktisk det er enklere og tryggere å gløtte på førerdøra. Det kobler også ut motoren.
Sitat fra: Boogie på mandag 19. januar 2009, klokken 22:25
Dette stemmer nok ikke bestandig. Det kommer ann på hastigheten du holder.
Du har så rett i det du sier Boogie (som vanlig).
Jeg testet idag i litt mere fart (25?) og motoren gikk videre som om ingenting hadde hendt.  Beklager feilinformasjon :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#20
Vi med eldre Think BMSer har kraftigere regen og jeg synes det er tryggere å kjøre på servobremser bare i glatt føre. Det er en god vane fordi med all veisalt vil bremseskiver ruster fælt og mekanisk bremsing vil rense dem godt. Like før EU kontroll er også en god tid å slå av regen fordi det ser dårlig ut med rustne skiver.

Gi litt bedre tid å bremse fordi mek. brems ikke er særlig overbevisende.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA