Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

soc-visning i euroleaf

Startet av RuneW, onsdag 10. desember 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

RuneW

Som oftest kjører jeg småturer, men av og til kjører jeg i over 20 minutter og da sliter jeg med å stille inn klimaanlegget. I alle fall når det er rundt 0° som nå for tiden.

Jeg opplever at om jeg setter temperaturen på 16.5 °C så blir det etterhvert for varmt (eller unødvendig varmt om du vil), i alle fall med varme i setet og ratt.

Det ender som regel med at jeg blir sittende å veksle mellom 16.0 °C (som blir alt for kaldt) og 16.5 °C som blir for varmt. Og det er jo bare tøys...

Er det noe galt med akkurat min bil, eller er det andre som også opplever dette?

Man skulle jo tro at 16.5 grader ikke skulle virke for varmt... Til info så kjører jeg i disse tilfellene uten AC.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Når du setter varmeapparatet på 16.0 °C er det bare kald luft som slippes inn. Varmeveksleren er fysisk borte fra luftstrømmen med spjeld. Dette er grunnen til at 16 er kaldt, mens 16.5 gir varme.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

#2
Hvis du mistenker noe feil med varmeapparatet , få det sjekket.   ( til innlegget ovenfor bemerkes at det er forskjell på Leaf varmeapparater  og innslagstemperaturer, de første hadde vannvarmer , og de nye har bare luftvarmer og med varmepumpe...)

Jeg synes det fungerer fint på min bil , ihvertfall ! Temperaturen holder seg jevn og fin , men jeg bruker "Auto" , og av og til trykker jeg på manuell (et trykk)slik at luft går både på rute og på ben noen minutter , og deretter auto igjen. Dette holder doggen borte på langturer... uten AC bruk.

Så til litt humor :
Vi mennesker er forskjellige . Jeg opplever til stadig at ca 21 grader på klima og litt varme av og på i rattet , er fint for meg.  Evnt litt setevarme i starten , da jeg har skinnseter.
Men er dette interessant  ?  ( jeg har forresten ofte gulost på brødet til frokost , også - uten sammenligning forøvrig...  :P)

Noen liker altså 16 grader i kupeen , andre vil ha det varmere. Noen kler på seg godt når de skal ut og kjøre , andre ikke.

Vel , vel.......  ;D ;D ;D

RuneW

Sitat fra: BE på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:27
Når du setter varmeapparatet på 16.0 °C er det bare kald luft som slippes inn. Varmeveksleren er fysisk borte fra luftstrømmen med spjeld. Dette er grunnen til at 16 er kaldt, mens 16.5 gir varme.

Ja, er klar over dette, men synes altså det er litt merkelig at 16.5 skal oppleves så varmt.

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:56
Hvis du mistenker noe feil med varmeapparatet , få det sjekket.   ( til innlegget ovenfor bemerkes at det er forskjell på Leaf varmeapparater  og innslagstemperaturer, de første hadde vannvarmer , og de nye har bare luftvarmer og med varmepumpe...)

Ja, som signaturen min sier så kjører jeg rundt i den gamle varianten.

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:56
Så til litt humor :
Vi mennesker er forskjellige . Jeg opplever til stadig at ca 21 grader på klima og litt varme av og på i rattet , er fint for meg.  Evnt litt setevarme i starten , da jeg har skinnseter.
Men er dette interessant  ?  ( jeg har forresten ofte gulost på brødet til frokost , også - uten sammenligning forøvrig...  :P)

Noen liker altså 16 grader i kupeen , andre vil ha det varmere. Noen kler på seg godt når de skal ut og kjøre , andre ikke.

Fint at det ikke skal så mye til for å more deg. Jeg er glad på dine vegne  ::)

Klart folk er litt forskjellige og det kunne jo være meg som hadde hatt 5 cm tykt spekklag rundt hele meg eller gjerne kjørte rundt med to lag ull-undertøy, dunjakke og finlandshette. Men sånn er det altså ikke.

Jeg kler meg relativt tynt og synes ca 19.0 grader er helt ok i de andre bilene jeg kjører. Som en tilleggsinformasjon kan jeg jo nevne at kona ikke klager med klima-anlegget på 16.5 grader... Når jeg tenker meg om er dette alene grunn nok til å ringe verkstedet med det samme...

Forøvrig er grunnen til at jeg skriver her før jeg ringer verkstedet er at jeg vil ha minst mulig Brennes Auto Sarpsborg å gjøre om jeg kan...

Men jeg får vel snakke med dem ser det ut til. Tipper de finner noe feil med klimaanlegget - not  :P



TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Daeedor

Håper det ordner seg !  ( men ja - det kan høres litt ut som om det er noe feil -)

Forøvrig :   ;D

BE

#5
Grunne til at det føles varmt når en setter det til 16.5 grader er at varmeapparatet prøver å få kupéen opp i denne temperaturen. Varmen som kommer ut av apparatet er derfor mye mer enn 16.5 grader, og når rett temperatur er oppnådd vil det komme mindre varme ut av apparatet.

Edit: Men som du sier, dersom kona ikke klager på denne temperaturen er det større sannsynlighet for at det er noe galt med anlegget.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: BE på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:22
Grunne til at det føles varmt når en setter det til 16.5 grader er at varmeapparatet prøver å få kupéen opp i denne temperaturen. Varmen som kommer ut av apparatet er derfor mye mer enn 16.5 grader, og når rett temperatur er oppnådd vil det komme mindre varme ut av apparatet.

Ja, dette er jo "relativt" logisk, men problemet er slett ikke for varm luft i starten av en kjøretur.

Det er kun etter 20-25 min eller så (når man må anta at varmen på luften inn i kupeen har stabilisert seg) at det begynner å føles for varmt.

Eneste jeg kan gjøre er vel å starte bilen og la den stå i 30 min med et termometer. Så se hva målingene viser. Hvor i bilen er det man kan forvente å måle verdier i nærheten av innstilt temperatur mon tro?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA