Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Regne ut effekttap i ledning

Startet av Lynvingen, torsdag 04. desember 2014, klokken 00:58

« forrige - neste »

Lynvingen

På min bil fikk meg med en kabel med to lamper for henholdsvis 8A og 14A.
8A er standard ladehastighet om man bare plugger i (og ikke bruker magnettrikset som er mye omtalt her inne).
I det siste har jeg sett biler med kabler med kun ett alternativ, og på dette står det 10A!

Hva skyldes denne forskjellen? Er dette å anse som noe midt i mellom ladehastighetene jeg har på min?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

svingen

Alle nissan leaf har 10a,samme er det på mange andre biler scuko er vel og maks godkjent til 10a over tid, 8a er vel bare trillinger som har så lang jeg kjenner til min "danske" trilling har 10a lader 2011 modell
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Lynvingen

Sitat fra: svingen på onsdag 19. november 2014, klokken 16:43
Alle nissan leaf har 10a,samme er det på mange andre biler scuko er vel og maks godkjent til 10a over tid, 8a er vel bare trillinger som har så lang jeg kjenner til min "danske" trilling har 10a lader 2011 modell

Ok, nå er det trillinger jeg har sett med 10a trykt på ladekladen. Har ikke kontroll på Nissan! Har forsåvidt sett både 8a og 10a på kabler uten lampe for 14a, og både på eldre og nyere biler, men mulig de med 10a er import som du sier.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Mr.Zero

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 19. november 2014, klokken 15:34
På min bil fikk meg med en kabel med to lamper for henholdsvis 8A og 14A.
8A er standard ladehastighet om man bare plugger i (og ikke bruker magnettrikset som er mye omtalt her inne).
I det siste har jeg sett biler med kabler med kun ett alternativ, og på dette står det 10A!

Hva skyldes denne forskjellen? Er dette å anse som noe midt i mellom ladehastighetene jeg har på min?

Det kom noen partier med Citroener opp fra Danmark høsten/vinter 2012 som hadde 8A-kladd. Trolig grunnet det danske elnettet som etter hva jeg har lest oftere benytter 10A-kurser enn 16A.
I Norge har det blitt solgt nye trillinger med 16A, 10A, 8A og 8/14A-kladder. Laderen i bilen svelger ikke unna mere enn snaue 14A så derfor er 16A kladd litt overkill.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynvingen

Aha, det forklarer at jeg har sett både 8a og 10a i tilllegg til min egen 8a/14a. Finnes det også rene 16a kabler (selv om bilen ikke svelger mer enn 14a)? På hvilke modeller kom disse? Kan alle amperetyper brukes om hverandre? Sliter det mer på batteriet å lade 14a enn 8a?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Miev

Ja, det finnes rene 16A kabler. 2011 i-Miev ble levert med disse. Fra 2012 ble bilene levert med 10A
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

Lynvingen

Og det er hipp som happ mtp slitasje?
Det sies jo at hurtiglading sliter på batteriet, dette blir jo en light-form for hurtiglading.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

TB

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 20. november 2014, klokken 14:24
Og det er hipp som happ mtp slitasje?
Det sies jo at hurtiglading sliter på batteriet, dette blir jo en light-form for hurtiglading.

Hurtiglader (CHAdeMO ) kan gi opp til 50 kW.
14/16A gir maks 3,2 - 3,4 kW. Forskjell i slitasjen på batteri på 6A kontra 14A er marginal - truleg ikkje målbar.
Som nevnt i annan tråd, det kan teoretisk vere litt å hente i at batteri blir har færre timar med 100%.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

cbretteville

Har en ChargeAmps kabel som ikke har ladekladden og som lar meg velge 6, 10 etter 16A. Fin sak.
Mvh, Carl
Oslo: 2008-2012 1998 P106 | 2012- 2012 C-Zero

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA