Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 07:42

« forrige - neste »

pwb

Hvor lav amp kan man få på ladekabel? Hvis det er kaldt å er det vel bedre å lade lenge med lav A og få varme batterier?

edyrli

http://elbilhjelpen.no/ har både ladestasjon og lade kabel som kan justeres ned til 6A.
Jeg vil tro at om man lader med 6A eller 14A som er maks på trilling så er det uansett så lav ladestrøm at man i praksis ikke har noe å bety for levetiden.
Det jeg har lurt litt på er om effekten av at bilen blir stående færre timer full ladet kan ha en positiv effekt. Fra 0 til 100% bruker trillingen 11 timer på 8A og 6 timer på 14A. Med å alltid lade på 8A vil bilen hver dag står 5 timer mindre full ladet.... (litt mindre da man sjelden tømmer batteriet helt).
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Om man lader med 6, 10 eller 16A har ingenting å si for levetid på batteri. Men det er endel høyere ladetap ved 6A enn 16A (dvs forskjell på kWh fra vegg og kWh inn på batteri), man lader mer for kråka ved lav amp. Mener jkirkebo har tall for dette i en Tesla-tråd et sted..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Hvis det er slik at batterivarmen slår inn når det er kaldt når man lader bilen, så vil det være best for rekkevidden om man lader nærmest mulig når man skal dra. Hvis man kan bruke en 6A kabel på jobb så den står å lader og varmer batteriet helt til man skal dra hjem når det er -20 eller lavere så må jo det ha en del å si for rekkevidden.

tomrh

Sitat fra: pwb på torsdag 20. november 2014, klokken 16:51
Hvis det er slik at batterivarmen slår inn når det er kaldt når man lader bilen, så vil det være best for rekkevidden om man lader nærmest mulig når man skal dra. Hvis man kan bruke en 6A kabel på jobb så den står å lader og varmer batteriet helt til man skal dra hjem når det er -20 eller lavere så må jo det ha en del å si for rekkevidden.
Vet ikke helt hva du mener med "batterivarmen". Trillingene har ikke batterivarmer. Så eneste måte å varme det på er å varme det utenfra, trekke strøm fra det eller lade det. Med i-Miev kan man styre lading med fjernkontroll. Man kan også starte forhåndsoppvarming, noe som også varmer opp batteriet via egen luftekanal (som også benyttes under hurtiglading for å kjøle det ned). Med C-Zero, Ion og 2011 i-Miev er eneste mulighet å avbryte lading, og jeg vil anta at størst mulig ladestrøm gir mest varme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. november 2014, klokken 17:49
Sitat fra: pwb på torsdag 20. november 2014, klokken 16:51
Hvis det er slik at batterivarmen slår inn når det er kaldt når man lader bilen, så vil det være best for rekkevidden om man lader nærmest mulig når man skal dra. Hvis man kan bruke en 6A kabel på jobb så den står å lader og varmer batteriet helt til man skal dra hjem når det er -20 eller lavere så må jo det ha en del å si for rekkevidden.
Vet ikke helt hva du mener med "batterivarmen". Trillingene har ikke batterivarmer. Så eneste måte å varme det på er å varme det utenfra, trekke strøm fra det eller lade det. Med i-Miev kan man styre lading med fjernkontroll. Man kan også starte forhåndsoppvarming, noe som også varmer opp batteriet via egen luftekanal (som også benyttes under hurtiglading for å kjøle det ned). Med C-Zero, Ion og 2011 i-Miev er eneste mulighet å avbryte lading, og jeg vil anta at størst mulig ladestrøm gir mest varme.

Noen mener at luken til batterivarme kun åpner seg under lading og at det automatisk hentes varme hvis det er nødvendig, selv uten at forhåndsvarming er slått på. Fant også info om at så lenge den er koblet til strøm så vil aldri batteriene bli for kalde da varmeren vil starte for å holde de litt varme. Noen sier -15 mens andre sier -25.


tomrh

Leaf har den type batterivarmer du tenker på, som slår inn ved 20 blå. i-Miev levert i Canada og USA er også utstyrt med dette, men ikke trillinger levert i Norge. Vet dette fordi jeg undersøkte dette for et par år siden, skal finnes en gammel tråd her der jeg dokumenterte dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. november 2014, klokken 19:04
Leaf har den type batterivarmer du tenker på, som slår inn ved 20 blå. i-Miev levert i Canada og USA er også utstyrt med dette, men ikke trillinger levert i Norge. Vet dette fordi jeg undersøkte dette for et par år siden, skal finnes en gammel tråd her der jeg dokumenterte dette.

Så hvis det er -25 eller kaldere så vil ikke bilen kunne lades siden batteriet fryser på -25 ?

tomrh

Sitat fra: pwb på torsdag 20. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: tomrh på torsdag 20. november 2014, klokken 19:04
Leaf har den type batterivarmer du tenker på, som slår inn ved 20 blå. i-Miev levert i Canada og USA er også utstyrt med dette, men ikke trillinger levert i Norge. Vet dette fordi jeg undersøkte dette for et par år siden, skal finnes en gammel tråd her der jeg dokumenterte dette.
Så hvis det er -25 eller kaldere så vil ikke bilen kunne lades siden batteriet fryser på -25 ?
Korrekt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: pwb på torsdag 20. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: tomrh på torsdag 20. november 2014, klokken 19:04
Leaf har den type batterivarmer du tenker på, som slår inn ved 20 blå. i-Miev levert i Canada og USA er også utstyrt med dette, men ikke trillinger levert i Norge. Vet dette fordi jeg undersøkte dette for et par år siden, skal finnes en gammel tråd her der jeg dokumenterte dette.

Så hvis det er -25 eller kaldere så vil ikke bilen kunne lades siden batteriet fryser på -25 ?

Ja, hvis du lar bilen stå et par dager i -25 eller kaldere. Det tar tid for kjernen av batteriet å nå samme temperatur som omgivelsene.

Så det er nok en fordel å lade før du setter den fra deg over lengre tid i sprengkulde, ikke etterpå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: pwb på torsdag 20. november 2014, klokken 20:28
Så hvis det er -25 eller kaldere så vil ikke bilen kunne lades siden batteriet fryser på -25 ?
Det er vel ikke riktig å si at det fryser, men lading gir økende risiko for plating, dvs. at litiumioner omdannes til metallisk litium som lager små kortslutninger. Både Leaf og trillinger har derfor en sikkerhetsmekanisme som stopper lading dersom kjernetemperaturen kommer under -25. Men batteriet blir ikke skadet av så lave temperaturer dersom det ikke er i bruk. Om batteriet står på lading før sprengkulda setter inn slik jkirkebo sier, vil det være noe varmeutvikling slik at det fint kan tåle perioder med vesenlig lavere temperaturer enn -25 grader. Jeg ville likevel ikke satset på trilling i indre strøk av Norge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA