Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil gjennom bomringen i Oslo - brikke eller ikke?

Startet av Geenie, onsdag 07. januar 2009, klokken 18:40

« forrige - neste »

ravn

Ja jeg hadde jo aldri i verden tenk tanken på å kjøpe en pickup til bybruk, og lo godt av alle SUV'ene som skulle lukeparkere. Men når man skal ha seg elbil så er jo utvalget noe begrenset, og Rangeren var bare for bra til å takke nei til :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

RoadRunner

Sitat fra: svedman på torsdag 08. januar 2009, klokken 10:00
Sitat fra: Geenie på tirsdag 23. desember 2008, klokken 08:18
Går den på motorveien i 80km er det en fordel men ikke et must da veien tross alt ike er så lang.

FYI: Jeg kjører ca 1 mil hver vei i 80-sone hver dag til og fra jobb, ganske flatt, og kommer aldri opp i mer enn 70 km/t selv på tørt sommerføre med Buddy 2008-modell. Vær forberedt på å bli forbikjørt ;)

Foretok en liten test til jobb idag, ca +2C, regn og våte veier. På Kroppanbrua hadde jeg ca 70-75 km/h med full pedal (gps) etter å ha trillet ned bakken (måtte bremse litt i bakken pga trafikken). Ikke rødt lys på eco-meter.

Se vedlagte log for detaljer på kart / fart og høyde-forskjell.

Det blir fort rødt lys på eco-meter når det er full pedal og det blir en anelse motbakke (se punkt 9, kjøring med grønt/gul).
Også på punkt 19 er det relativt flatt, og maks hastighet 53 med grønt/gul.

Så på min Buddy er det i praksis unnabakke (dog ikke fritt fall) når jeg treffer lydmuren i 80 km/h....
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rymegnal

Heisann!

(dette burde kanskje ha vært flyttet til en annen tråd, men pyttsann...)

Sitat fra: ilmarw på mandag 29. desember 2008, klokken 11:03
Jeg har batterier som har gått 17.000 i Buddy'en. Jeg klarer i dag, med -8 grader, å kjøre de 34 km. til jobb og tilbake på en lading, har da ca. 25% igjen. På sommeren kan jeg kjøre distansen 2 ganger om jeg ønsker (68 km.) med god margin. Dette er motorvei kjøring og tunnel under Oslo sentrum. I fjor vinter holdt batteriene til ca. 50 km. med den typen kjøring jeg har til og fra jobb.

Er det lov å spørre om du kan trylle? Hvordan får du til dette? Min 06 Buddy har gått litt over 19 000 og jeg kjører ca. 11 km til jobb og nå om vinteren er jeg nede på 50-60% av batteriet når jeg kommer til jobb. Greit, jeg har en oppoverbakke på ca. 1 km underveis, men likevel. Ellers er strekningen falt med litt slake oppover og nedoverbakker. Jeg må nå lade på jobb for å komme hjem. Glemte å lade en gang i tidlig høst, og da var det så jeg nesten ikke kom hjem. Nå som det er kaldt tør jeg ikke prøve uten å lade.

Er det virkelig så stor forskjell på batteriene og eller kjøremønster? Jeg vil vel tro at de fleste her prøver å unngå rødt og ta det pent og ligger godt under 80km/t...
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

ilmarw

Jeg kjører veldig forsiktig nå om vinteren. Ikke noe rødt omtrent og mye forsiktigere enn om sommeren. Har generelt bare vært forsiktig, selv om jeg ikke får ladet hjemme. Sist jeg hadde bilen inne, det var påsken ifjor, fikk jeg beskjed om at batteriene hadde holdt seg veldig bra. Er ellers ikke veldig god til å trylle. Er forresten oppe i en rekkevidde på 37,5 km. med dagens forhold.

ilmar
Polestar i bestilling

ilmarw

Sjekk ellers også trådene om rekkevidde under Kewetdelen av forumet.

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 21. januar 2009, klokken 21:33
Er det lov å spørre om du kan trylle? Hvordan får du til dette? Min 06 Buddy har gått litt over 19 000 og jeg kjører ca. 11 km til jobb og nå om vinteren er jeg nede på 50-60% av batteriet når jeg kommer til jobb. Greit, jeg har en oppoverbakke på ca. 1 km underveis, men likevel. Ellers er strekningen falt med litt slake oppover og nedoverbakker. Jeg må nå lade på jobb for å komme hjem. Glemte å lade en gang i tidlig høst, og da var det så jeg nesten ikke kom hjem. Nå som det er kaldt tør jeg ikke prøve uten å lade.

Er det virkelig så stor forskjell på batteriene og eller kjøremønster? Jeg vil vel tro at de fleste her prøver å unngå rødt og ta det pent og ligger godt under 80km/t...

Kanskje det er på tide å ta ut en serviceraport for å se på batteristatus? Husk at det er det dårligste batterisettet som setter standarden på Kewet / Buddy
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 21. januar 2009, klokken 21:33
Er det virkelig så stor forskjell på kjøremønster?
Ja, det er det! Mine første turer med Th!nk rakk ikke særlig mer enn 5 mil. Etter et lynkurs i kjøreteknikk med Øyvind Lunde kom jeg opp i 8 - 9 mil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ilmarw

Sitat fra: ilmarw på mandag 29. desember 2008, klokken 11:03
Jeg har batterier som har gått 17.000 i Buddy'en. Jeg klarer i dag, med -8 grader, å kjøre de 34 km. til jobb og tilbake på en lading, har da ca. 25% igjen. På sommeren kan jeg kjøre distansen 2 ganger om jeg ønsker (68 km.) med god margin. Dette er motorvei kjøring og tunnel under Oslo sentrum. I fjor vinter holdt batteriene til ca. 50 km. med den typen kjøring jeg har til og fra jobb.
I går kveld når jeg kjørte hjem var det -9, -6 i dag. Hadde nå kun 10% igjen på batteriene etter 34% km.

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Har du mulighet å ta ut en servicerapport for å sjekke batteristatus?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Ja, har kabel fast montert i bilen, men glemmer det hele tiden. Skal få gjort det, poster det så i Kewetdelen av forumet. Poenget mitt var mest at mitt forrige estimat muligens var litt overdrevet, det må ha vært en strek under 20 sist, ikke en strek over slik jeg trodde. Skal måle det akkurat samtidig med at jeg tar ut rapporten.

ilmar
Polestar i bestilling

RoadRunner

#40
Sitat fra: ilmarw på mandag 29. desember 2008, klokken 11:03
Plassen bak i Buddy har alltid vært nok for meg. I går fraktet jeg en koffert, en stor sekk, en bag, to skoesker og en squashracket uten problemer (bak i bagasjerommet) ;D
ilmar
Var på OBS og handlet litt varer til vinterferien igår. Ikke en toppet vogn, riktignok, men kan verifisere at det er bra med plass bak forsetet :)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA