Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Marius Engel, mandag 15. desember 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

sn0le

Her er jeg faktisk enig med Rio.

Hvis alternativet er å trille ned en bakke eller å regenerere ned en bakke så vil jeg først og fremst trille.
Da øker farten og jeg vil trille fortere, og kan evt komme ut på flata og trille til jeg når en hastighet som er grei.

Hvis jeg regenerer nedover bakken så blir bevegelsesenergien puttet på batteriet, dog med et tap.
Og når jeg kommer til der det er flatt, så kan jeg hente ut den enerigen igjen, og igjen med et tap.

Så når jeg skal ned en lang bakke så triller jeg til jeg kommer opp i en hastighet der jeg ikke ønsker å kjøre fortere, så regenererer jeg for å holde denne farten og setter bilen i fri igjen når det flater ut.
Ergo, regenererer jeg helst bare når jeg må begrense farten.

Bakkene ned mot Hvam fra Oslo er et eksempel.
Hvis det er lite trafikk så triller jeg ned bakkene, og setter bilen i gir og regenererer når jeg kommer opp i 110-115 og holder farten med regen.
Det beste, energimessig, hadde vært å bare trille, men da blir farten fort ulovlig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kos

Heisan Hva er gjennomsnitt forbruket ditt? Du triller jo ned bakkene.

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på mandag 01. desember 2014, klokken 23:41
Her er jeg faktisk enig med Rio.

Hvis alternativet er å trille ned en bakke eller å regenerere ned en bakke så vil jeg først og fremst trille.
Da øker farten og jeg vil trille fortere, og kan evt komme ut på flata og trille til jeg når en hastighet som er grei.

Hvis jeg regenerer nedover bakken så blir bevegelsesenergien puttet på batteriet, dog med et tap.
Og når jeg kommer til der det er flatt, så kan jeg hente ut den enerigen igjen, og igjen med et tap.

Så når jeg skal ned en lang bakke så triller jeg til jeg kommer opp i en hastighet der jeg ikke ønsker å kjøre fortere, så regenererer jeg for å holde denne farten og setter bilen i fri igjen når det flater ut.
Ergo, regenererer jeg helst bare når jeg må begrense farten.

Bakkene ned mot Hvam fra Oslo er et eksempel.
Hvis det er lite trafikk så triller jeg ned bakkene, og setter bilen i gir og regenererer når jeg kommer opp i 110-115 og holder farten med regen.
Det beste, energimessig, hadde vært å bare trille, men da blir farten fort ulovlig.

Nei, det beste hadde ikke vært å trille fordi luftmotstanden fort øker til et punkt der tapene pga. den er høyere enn evt. tap pga. regenerering. Jeg er ganske så sikker på at regen på 80km/t er bedre enn å trille i f.eks 115km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA