Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oslo-Gol/Hemsedal med Leaf.

Startet av lina, fredag 21. november 2014, klokken 22:49

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: fws på fredag 07. november 2014, klokken 12:03

Jeg var en av de som fikk beskje om å kjøre meg en tur av forhandler. det skjedde i januar.
Det er jo bare helt fantastisk, det viser bare at forhandleren din ikke har peiling på Leaf.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Sitat fra: Daeedor på fredag 07. november 2014, klokken 13:29
Sitat fra: Lynet på torsdag 06. november 2014, klokken 16:10
Det meste av det som er skrevet tidligere i tråden er ukorrekt!
Nissan Leaf har dynamo, men den har ikke bevegelige deler og heter DCDC omformer, den er også relativt kraftig (1,7kW 135A).
Problemet er spenningen den er programmert til å levere. Det er en enhet som kalles VCM (voltage variable control) som styrer spenningen ut fra DCDC. Like etter oppstart ligger den på 14,5V, men etter noen få minutter reduseres den til 13,0V og man har i praksis ikke lading på 12V batteriet i det hele tatt!
DETTE FUNGERE IKKE HER I KALDE NORD!
Men vil Nissan høre på dette, NEI!
Det merkelige er at spenningen øker til ca 14,3V når pusseren settes på! Men ikke når hovedlysene settes på og du ønsker maksimal spenning på fjernlyspærene for å se elgen.

Har du siste SW oppdatering på bilen din ?  Det du sier stemmer ikke med min bil , den lades mellom 13,8 volt og opptil 14.4 volt under drift ( avhengig av batteritilstand / belastning).  Jeg vet dette var et problem med tidligere utgaver , slik som din 2011 modell , det er derfor jeg spør.  :P  ( tillegg : årsaken til at lading sannsynligvis starter med en gang , er at vinduspusser-motor trekker mye strøm , mens fjernlys må stå på en stund før lading slår inn. Som sagt : software problem er sannsynlig på din bil - oppdatering fikset denne feilen for mange såvidt jeg husker-  men jeg vet jo selvsagt ikke om dette gjelder deg ! )

Det er når pusseren aktiviseres at det går signal om å øke ladespenningen fra 13,0 til 14,5V, har ikke funnet noen annet signal som kan få opp spenningen.
Har software som fikser at den ikke skal selvutlade. Skal sjekke neste uke om jeg har den siste.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Daeedor

Sitat fra: Lynet på lørdag 08. november 2014, klokken 14:50
Sitat fra: Daeedor på fredag 07. november 2014, klokken 13:29
Sitat fra: Lynet på torsdag 06. november 2014, klokken 16:10
Det meste av det som er skrevet tidligere i tråden er ukorrekt!
Nissan Leaf har dynamo, men den har ikke bevegelige deler og heter DCDC omformer, den er også relativt kraftig (1,7kW 135A).
Problemet er spenningen den er programmert til å levere. Det er en enhet som kalles VCM (voltage variable control) som styrer spenningen ut fra DCDC. Like etter oppstart ligger den på 14,5V, men etter noen få minutter reduseres den til 13,0V og man har i praksis ikke lading på 12V batteriet i det hele tatt!
DETTE FUNGERE IKKE HER I KALDE NORD!
Men vil Nissan høre på dette, NEI!
Det merkelige er at spenningen øker til ca 14,3V når pusseren settes på! Men ikke når hovedlysene settes på og du ønsker maksimal spenning på fjernlyspærene for å se elgen.

Har du siste SW oppdatering på bilen din ?  Det du sier stemmer ikke med min bil , den lades mellom 13,8 volt og opptil 14.4 volt under drift ( avhengig av batteritilstand / belastning).  Jeg vet dette var et problem med tidligere utgaver , slik som din 2011 modell , det er derfor jeg spør.  :P  ( tillegg : årsaken til at lading sannsynligvis starter med en gang , er at vinduspusser-motor trekker mye strøm , mens fjernlys må stå på en stund før lading slår inn. Som sagt : software problem er sannsynlig på din bil - oppdatering fikset denne feilen for mange såvidt jeg husker-  men jeg vet jo selvsagt ikke om dette gjelder deg ! )

Det er når pusseren aktiviseres at det går signal om å øke ladespenningen fra 13,0 til 14,5V, har ikke funnet noen annet signal som kan få opp spenningen.
Har software som fikser at den ikke skal selvutlade. Skal sjekke neste uke om jeg har den siste.

Ok, håper det er en enkel fix på din bil. Forøvrig lades nok batteriet innimellom uansett , eller ville du jo raskt gå tom for strøm om du ikke bruker vindusviskeren på en uke.... Jeg heller derfor til at den situasjonen du beskriver , nok kommer av at batteriet belastes veldig av akkurat vindusviskerbruk , og at det er derfor lading slår inn umiddelbart. Det vil jo lades ellers også , men spørsmålet er jo når og på hvilket nivå. Jeg vil anta (uten at jeg vet det sikkert) at det finnes andre programvarerutiner som sørger for lading i visse situasjoner , og at dette er slikt som er blitt oppgradert/forbedret på nyere modeller......  Lykke til med videre forskning på dette. På våre biler lades det ihvertfall bra , men de er jo nyere... 8)  I trådstarters tilfelle må det jo være en feil på batteri eller ladesystem .

Kjell Leaf

Sitat fra: Daeedor på søndag 09. november 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Lynet på lørdag 08. november 2014, klokken 14:50
Sitat fra: Daeedor på fredag 07. november 2014, klokken 13:29
Sitat fra: Lynet på torsdag 06. november 2014, klokken 16:10
Det meste av det som er skrevet tidligere i tråden er ukorrekt!
Nissan Leaf har dynamo, men den har ikke bevegelige deler og heter DCDC omformer, den er også relativt kraftig (1,7kW 135A).
Problemet er spenningen den er programmert til å levere. Det er en enhet som kalles VCM (voltage variable control) som styrer spenningen ut fra DCDC. Like etter oppstart ligger den på 14,5V, men etter noen få minutter reduseres den til 13,0V og man har i praksis ikke lading på 12V batteriet i det hele tatt!
DETTE FUNGERE IKKE HER I KALDE NORD!
Men vil Nissan høre på dette, NEI!
Det merkelige er at spenningen øker til ca 14,3V når pusseren settes på! Men ikke når hovedlysene settes på og du ønsker maksimal spenning på fjernlyspærene for å se elgen.

Har du siste SW oppdatering på bilen din ?  Det du sier stemmer ikke med min bil , den lades mellom 13,8 volt og opptil 14.4 volt under drift ( avhengig av batteritilstand / belastning).  Jeg vet dette var et problem med tidligere utgaver , slik som din 2011 modell , det er derfor jeg spør.  :P  ( tillegg : årsaken til at lading sannsynligvis starter med en gang , er at vinduspusser-motor trekker mye strøm , mens fjernlys må stå på en stund før lading slår inn. Som sagt : software problem er sannsynlig på din bil - oppdatering fikset denne feilen for mange såvidt jeg husker-  men jeg vet jo selvsagt ikke om dette gjelder deg ! )

Det er når pusseren aktiviseres at det går signal om å øke ladespenningen fra 13,0 til 14,5V, har ikke funnet noen annet signal som kan få opp spenningen.
Har software som fikser at den ikke skal selvutlade. Skal sjekke neste uke om jeg har den siste.

Ok, håper det er en enkel fix på din bil. Forøvrig lades nok batteriet innimellom uansett , eller ville du jo raskt gå tom for strøm om du ikke bruker vindusviskeren på en uke.... Jeg heller derfor til at den situasjonen du beskriver , nok kommer av at batteriet belastes veldig av akkurat vindusviskerbruk , og at det er derfor lading slår inn umiddelbart. Det vil jo lades ellers også , men spørsmålet er jo når og på hvilket nivå. Jeg vil anta (uten at jeg vet det sikkert) at det finnes andre programvarerutiner som sørger for lading i visse situasjoner , og at dette er slikt som er blitt oppgradert/forbedret på nyere modeller......  Lykke til med videre forskning på dette. På våre biler lades det ihvertfall bra , men de er jo nyere... 8)  I trådstarters tilfelle må det jo være en feil på batteri eller ladesystem .
Batteriet lader seg en stund når man kobler til for å lade bilen også, jeg har selv målt 14,5 V på startbatteriet etter at bilen er koblet til lading med ladekabel. Batteriet lades også etter behov.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

De som kjører med LeafSpy kan logge 12V, håper noen med euroLeaf kan gjøre det så får vi se om Nissan har tatt seg sammen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Truls123

Kjøpte leaf fra forhandler i januar. Ladet batteriet etter 6mnds bruk, det tok kun 20-30min, så de nesten fult selv etter 6mnds bruk.

Lynet

Sitat fra: Truls123 på mandag 10. november 2014, klokken 23:24
Kjøpte leaf fra forhandler i januar. Ladet batteriet etter 6mnds bruk, det tok kun 20-30min, så de nesten fult selv etter 6mnds bruk.

Målte du syrevekt for å sjekke om det var fullt?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Truls123

Sitat fra: Lynet på tirsdag 11. november 2014, klokken 07:51
Sitat fra: Truls123 på mandag 10. november 2014, klokken 23:24
Kjøpte leaf fra forhandler i januar. Ladet batteriet etter 6mnds bruk, det tok kun 20-30min, så de nesten fult selv etter 6mnds bruk.

Målte du syrevekt for å sjekke om det var fullt?
nei

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA