Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: www.ladekameratene.no

Startet av NegativeElectrode, onsdag 03. desember 2014, klokken 07:13

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Nå bør elbilforeningen være våkne. FrP synes det er enklere å "svelge" en økning i elavgiften enn bilavgiftene. I praksis vil det si en forværring i forholdet mellom 0-utslippsbiler og eksosbiler.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Unisont-krav-fra-Frp-land-Ikke-fjern-avgiftslettelsene-til-bilistene-7790336.html

- Jeg synes bil er viktigere enn strøm, men jeg er prinsipielt imot økning i avgifter. Men på bilavgiftene har vi gått høyt ut på banen og kjempet for, så det kan vi ikke gi opp, sier Raustein.

Det har kanskje ikke gått opp for FrP at neste generasjon biler går på strøm. Mulig de ser på avgiftspolitikk som et 0-sumspil eller et onde som helst bør marginaliseres men den egentlige meningen med avgifter er jo å straffe uønsket adferd og belønne den ønskede. Avgiftene har etterhvert dannet en viktig inntektsstrøm for Staten, men det er ikke bare å sette opp avgiftene på strøm for å "unngå" en økning av bilavgiftene. Det der kunne en samfunnsøkonom uten noe ønske om å drive med politikk funnet på. Politikere skal liksom jobbe for at samfunnet endres i riktig retning.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Nå blir en eventuell økning i elavgiften neppe av en slik størrelsesorden at det blir merkbart for verken strøm til elbiler eller til husholdningene. Skal vi gjette på høyst 1 øre pr kwh?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Mulig staten bør finansieres vha en avgift på tåpelige politiske forslag! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 18. november 2014, klokken 19:40- Jeg synes bil er viktigere enn strøm

Jeg får assosiasjoner til post-apokalyptiske filmer når jeg hører ting som dette: Landet ligger mørkt og øde, men folk har fortsatt full tank på SUV-ene sine. :o

En skatt på tåpelige politiker-utsagn tror jeg kunne blitt en god inntektskilde. ;D

Rio

Det virker i hvert fall som en sikker kilde! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 18. november 2014, klokken 19:40
Det har kanskje ikke gått opp for FrP at neste generasjon biler går på strøm. Mulig de ser på avgiftspolitikk som et 0-sumspil eller et onde som helst bør marginaliseres men den egentlige meningen med avgifter er jo å straffe uønsket adferd og belønne den ønskede. Avgiftene har etterhvert dannet en viktig inntektsstrøm for Staten, men det er ikke bare å sette opp avgiftene på strøm for å "unngå" en økning av bilavgiftene. Det der kunne en samfunnsøkonom uten noe ønske om å drive med politikk funnet på. Politikere skal liksom jobbe for at samfunnet endres i riktig retning.

Først: Avgifter er først og fremst en måte for staten å "loppe" oss for penger. Enkelt og greit. At de i tillegg dels kan vri dem til å også hjelpe til med å snu en uønsket trend i men mer ønsket retning er en bieffekt, som gir dem ryggdekning til å øke avgifter på ting de definerer som "uønsket" og samtidig få en del støtte fra stemmekveget som er enig i hva de definerer som "uønsket". Stemmekveget til FrP er tildels kraftig uenige med store deler av stemmekveget til andre partier, spesielt på akkurat dette området.

Så ja, jeg forstår dem her svært godt (ikke at jeg derved nødvendigvis er enige med dem...). Skatter og avgifter har vært en sentral del i politikken til partiet siden det ble opprettet  som "Anders Langes Parti" på 70 tallet - nettopp som ett "protestparti mot skatter og avgifter".

Etterhvert har da spesielt de særnorske avgiftene på biler og drivstoff blitt en av kjernesakene i partiet. Minner her om da FrP veltet Willoch regjeringen på nettopp avgiftene på drivstoff. Den gang var FrP ett støtteparti for regjeringen, men slapp ikke inn i varmen, og Carl I sverget på at de i alle fall ikke ville stemme for økte bil eller bensinavgifter.

Så ja, om FrP går inn for økte bensinavgifter - i alle fall som noe annet enn aller siste utvei - så vil de helt miste all troverdighet som parti. De har problemer nok med at de enda ikke har fått lagt ned noen av bomveiene (det jeg har fått med meg). Så ja, det sier seg selv at de vil kjempe med nebb og klør for å hindre denne avgiftsøkningen. Ja, det er altså snakk om å ikke øke avgiften, ikke å sette den ned! Selv om man sier at det vil være en reell reduksjon å ikke øke den i takt med inflasjonen, så er det nok mer "nytale" enn noe annet.

Så lenge det ikke var noe reelt alternativ til den fossildrevne privatbilismen så støttet jeg Frp på dette området (om ikke nødvendigvis på alle andre områder). Hadde de bygget ut en tilstrekkelig god kollektivtrafikk i Norge til at de fleste kunne klart seg uten bil, så ville jeg droppet den støtten.Men det har ikke skjedd. Men i dag begynner elbiler å bli ett reelt alternativ, og derfor er det etter min mening en god grunn til å skattlegge fossilbilismen sammen med incentiver for utslipps-frie alternativer for å drive det norske forbruket i en ønsket retning. Men på den annen side er skruen alt så godt tilskrudd at man bør være forsiktig med å skru den for fort eller hardt til...

... på den annen side finner jeg det både komisk og tragisk at de da prøver å legge fossilavgiften over på nettopp strømmen :p Det gir jo en stikk i mot ønsket signaleffekt.


...

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:37
En skatt på tåpelige politiker-utsagn tror jeg kunne blitt en god inntektskilde. ;D

Forsåvidt ikke uenig i dette, men hvem er det som da skulle bestemme politisk hvilke politiker-utsagn som skal bil vurdert som "tåpelige"?  Dersom svaret er "politikerne" så har man bitt seg selv i halen ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA