Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av torboer, fredag 22. april 2011, klokken 07:12

« forrige - neste »

torboer

Er det noen som har kommet frem til noen anbefalinger på lufttrykk i dekkene?
Fant ikke noen tråd på i-Miev som sier noe konkret om dette.
Kanskje litt tidlig å se resultater på dekkene enda om man har forsøkt høyere trykk enn produsenten sier...

Mitsubishi i-Miev

Kjelli

Det står alltid maks trykk på dekkene. Inni døren er det en lapp med dekktrykk som er anbefalt av bilprodusenten. Det bilprodusenten anbefaler er alltid en del komfort tatt i betraktning. Ikke anbefalt å ha mer en det som står på dekkene. Prøv deg frem, jeg kjører det som står på dekkene.

Kjelli

commiesoft

Jeg satt opp trykket i Thinken til 44 psi isted, etter å ha trålet nettet om dette
i timesvis.

Dekktrykket de anbefaler er et kompromiss med hensyn på komfort. Setter du
dekktrykket til max, øker du rekkevidden på bilen om du kjører rundt 50-70km/t.

I tillegg er det mye som tyder på at sikkerheten økes betydelig, som kortere
bremselengde og mer stabil oppførsel under alle forhold.

Et stort nettsted i USA for politifolk sa det greit nok. Sjekk maxtrykket som er
stemplet på dekksiden (44/51psi) og bruk det, begrunnelsen var setningen over.

tomrh

Fant en eldre tråd om dette så jeg lar være å starte en ny :)

I manualen og på innsiden av døra står det anbefalt 2,5 bar (= 36 psi). Jeg har kjørt en stund nå på 2,9 bar (= 42 psi) og opplever at den mister fart endel saktere når den ruller i fri og føles generelt kjappere i responsen. På dekkene står det maks 40 psi. Jeg har altså med vilje tatt sjansen og overskredet dette bittelitt. Men hva ligger egentlig til grunn for dekkprodusentens anbefaling?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Hjulene/Dekkene er jo relativt små,"mengde " luft lite.Trykket synker gaske fort så det er vel greit og "ha nok" trykk. Kjører selv med 2,8-3,0 og sjekker ca 1 gang i mnd. Om trykket blir høyere tror jeg kansje slitasjen blir for høy midt i dekket.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Phuc

Akkurat nå, så kjører jeg med 2.65 bar. Vil ikke ha for høyt dekktrykk grunnet komfort i Oslos gater og det at dekkene da muligens slites mer på midten.

Er liksom aldri nærheten av å kjøre bilen tom for strøm, så kunne vel like gjerne ha kjørt med 2.5 bar...
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

tomrh

Jeg har et helt annet behov: jeg skal av og til kjøre til hytta vår i Rindal, og fra Trondheim er det 10 mil. Det går fint fra jobben i Trondheim, men starter jeg hjemmefra (Skatval) må jeg først kjøre 4 mil til Trondheim, så hurtiglade litt der. Så må jeg komme meg til Rindal på 80%. Trenger litt lading underveis, men det finnes bare 16A punkt på Orkanger, Fannrem og Svorkmo. Så da ønsker jeg å tyne mest mulig rekkevidde ut av miev'en uten å være den verste trafikksinka i helgerushet, og det er naturlig å pumpe opp dekkene og prøve alle triks i ludo. Lurer på hvor mye mer jeg kan pumpe de opp før det begynner å bli trafikkfarlig?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

De pinglete sykkeldekka på resern tåler 8 bar... ;-)

Tror neppe f.eks. 3 bar vil skade noen på et solid bildekk.

buestad

Om du har for mye trykk så er min slites dekkene veldig på midten. Dette har jeg erfart på diverse andre biler med dimensjoner fra 185 opp til 235. Jo breiere de er jo mindre er marginen virker det som, så mulig det ikke har så mye å si på de små framdekka. Jeg ville uansett ikke gått over det som står på dekket. Det som står i døra er det tatt høyde for bilens vekt. I andre biler står det jo ofte to forskjellige trykk basert på last/passasjerer. Jeg vil tro at hvis man har mer luft, slik at bilen ruller lettere så har den dårligere veigrep i svinger og ved oppbremsing, i tillegg til at slitasjen blir feil. Jeg kommer uansett til å bruke det som står i døra og se hvordan dekkene slites og justere deretter. Dekkene på disse bilene er dyre.
i-MiEV 2012

jkirkebo

Sitat fra: buestad på søndag 12. august 2012, klokken 10:24
Jeg kommer uansett til å bruke det som står i døra og se hvordan dekkene slites og justere deretter. Dekkene på disse bilene er dyre.

Dekk som er dyre i Norge kan man ofte få billig fra USA. F.eks 4 stk. Continental ExtremeContact DW i 245/35-21 til Model S (den blir levert med disse dekkene) kan jeg få fra tirerack.com til under NOK 8200,- inkl. frakt og mva (frakt til Norge via JetCarrier). Jeg blir ikke overrasket om prisen er det doble her i landet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Dekktrykk har ganske mye å si, fikk et mål på det i dag. Hadde glemt å sjekke trykket på en god stund, og det viste seg å være helt nede i 2 bar. Fylte opp til 2,9 bar, og på veien Rindal - Trondheim (10 mil) hadde jeg igjen 4 streker istedet for bare 2. Det er omtrent 12-13% lengre rekkevidde. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#11
Dette er jo et kompromiss mellom komfort og energiforbruk opp til en viss grense, men blir trykket for høyt øker også energiforbruket på grunn av manglene fjæring i dekket. (Mer opp og ned bevegelse i bilen øker energiforbruket). Så på veier med mye ujevnheter er det langt fra sikkert at en sparer noe på høyere lufttrykk enn anbefalt, i tillegg til redusert komfort.

(En gang på service ble dekkene mine justert av en som ikke var klar over forskjellen mellom psi og bar. Istedet for 2,8 bar (40psi) fikk jeg igjen bilen med over 4 bar, og trodde bilen var ødelagt, før jeg heldigvis sjekket lufttrykket.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MortenH

Min erfaring med trykk på 3,0 er dårligere kjørekomfort og tydelig redusert veigrep på våt asfalt. Hvis du kan leve med et noe høyere strømforbruk for dine daglige turer, bør du redusere til 2,6. Jeg øker kun trykket når jeg skal på langtur, og avpasser farten etter vei og føreforholf, med det dårlige veigrepet i bakhodet.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

tomrh

Hvis man endrer noe på dekkdimensjonen, hvordan påvirker det anbefalt lufttrykk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på mandag 17. november 2014, klokken 12:37
Hvis man endrer noe på dekkdimensjonen, hvordan påvirker det anbefalt lufttrykk?
Fant det ut selv.
"Har du større felgdiameter og lavere profil på bilen enn det som er standard, er det lurt å fylle et par tidels bar ekstra enn det som er angitt som standard." (fra dekkdimensjoner.no)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA