Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det billigst å lade hjemme eller på ladestasjoner

Startet av Helgetur, søndag 21. mai 2017, klokken 18:29

« forrige - neste »

Helgetur

Hei,

Eg fekk med ein ladeledning ved kjøp av vår Nissan Leaf i fjor. Kabelen er specca til 32A. Eg har brukt den på 32A offentleg ladestasjon med hell. Men dersom eg brukar den på 16A ladestasjon, har den ved to forskjellige ladestasjonar ikkje fungert. Den eine stasjonen gjekk sikringen på, den andre nekta å starta ladinga.  Bilen er klargjort for 32A lading.

Kva er gale her? Bil eller kabel?

elektrolux

Ladestasjonen. Er neppe justert inn etter montering.

Har nettopp hørt dette fra en av våre kunder også.

En ladestasjon tilkoblet 16-20A sikring skal aldri be bilen trekke over 16-20A.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

#2
Det skal ikke gå an å bruke en type2-til-type1-ladeledning feil.

Det høres ut som om ladestasjonen feilaktig kommuniserer 32A og da vil bilen lade med 32A. Det er en innstilling gjort da ladestasjonene ble satt opp og kan ikke endres av deg. Ta kontakt med de som eier ladestasjonen og fortell om det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Når du lader begrenses ladingen av 3 ting:

Ladestasjonen
Ledningen
Bilen

Hvis bilen, ledningen og ladestasjonen alle er klare for 32A lading, vil ladestasjonen levere 32A.

Hvis så ladestasjonen er innstillt på 32A, men er koblet på en 16A eller 20A sikring, vil sikringen slå ut.
Det beste er jo da å få ladestasjonen riktig stilt inn, slik at den ikke vil trekke mer enn sikringen tåler.

Hvis det ikke er din ladestasjon og du dermed ikke får gjort noe med dete, må du bytte ledning.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

sylwester

Det finnes vel en del biler som også kan begrense ladehastigheten til mindre enn det den ville ladet uten slik begrensning. BMW i3 og Tesla for å nevne noen. DVs. at de bilene ikke trenger å bytte kabel hvis ladestasjonen er stilt inn feil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: sylwester på mandag 13. mars 2017, klokken 15:05
DVs. at de bilene ikke trenger å bytte kabel hvis ladestasjonen er stilt inn feil.
Ladestasjonen skal stilles inn riktig dette skal være plug and play uansett bilmerke. En av fordelene med lademodus 3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA