Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny prismodell fra Grønn kontakt

Startet av elc, søndag 30. november 2014, klokken 12:04

« forrige - neste »

elc

Har lånt en i3 fra forhandler, og synes bilen virker veldig spennende.
Jeg lurer på hvilke erfaringer eksisterende eiere har mht. opsjonen hurtiglader til drøye 10.000kr?

Slik jeg ser det for meg, vil jeg ha margin på daglig kjørelengde på en lading i døgnet.
Jeg har heller ikke mulighet for annet enn 16A kurs i garasje.
Har jeg forstått det riktig at 16A er maks ladestrøm uten hurtiglader-opsjon?
Skulle gjerne hatt noen for og imot siden det er et ganske betydelig beløp :-)

Ferry

Bilen kan stilles inn til å trekke 12, 9 eller 6 ampére, elns. Ihvertfall er 12 A maks. Jeg tror du bør fokusere på andrehåndsverdi. Selv om ikke du har behov for hurtiglading, så kan det hende neste eier trenger det. Det er gjengs oppfatning at elbil uten hurtiglademuliget er tullete. Dette vil du antagelig merke den dagen bilen skal selges. Enten ved bedre pris eller at bilen er lettere å selge. 10k i et bildbudsjett er "ei pølse i slaktertida", det utgjør ikke mer enn 3-4% av totalprisen. Det skulle ikke forundre meg om brukbilprisen på i3 med hurtiglading er MER enn 10k høyere enn uten. Og selv om du bare skulle få tilbake f.eks 50% så tror jeg allikevel det er lurt. Den eneste ulempen er at du må binde opp 10k mer i bilen. Jeg valgte med hurtiglading fordi jeg trenger det på en og annen langtur, men jeg hadde nok valgt det uansett eget behov

Klykken

Jeg også valgte hurtiglader, uten at det er noen mulighet for det hvor jeg bor enda. Men har et håp om at det dukker opp i byene rundt her, og da blir bilen straks mer anvendelig for vår del. Annenhåndsverdi bør uansett være nederst i prioriteringslisten når du handler. Du handler først og fremst bil til dine behov, ikke andres. Hurtiglading gjør kanskje bilen lettsolgt, men har du ikke behov, så er det ikke noe poeng å brenne ivei 10k på det, spør du meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Man vet lite om egne fremtidige behov. Du kan trenge hurtiglading før du aner, eller sogar måtte selge bilen. Jeg er ikke i tvil, jeg valgte hurtiglading selv om egne behov i øyeblikket ikke tilsier det. Det gir langt større fleksibilitet. Utbyggingen av ladeinfrastruktur gjør også hurtiglading tilgjengelig på langt flere steder. Om ikke så lenge så kan man antagelig kjøre på de mest vanlige veiene uten tanke på rekkevidde. Man vil alltid ha en hurtiglader i nærheten.

Ferry

Jeg mener andrehåndsverdi er veldig viktig, da det er verditapet som er den store kostnaden ved bil. Altså differansen mellom innkjøp og salg. Det er lett å fokusere på innkjøpsprisen, men det som egentlig betyr noe er hva det koster pr. måned, år, km etc. Hvorvidt økonomien ved bil skal prioriteres må hver enkelt avgjøre. Jeg tar stadig valg med tanke på hva neste eier vil ønske. F.eks skal jeg bytte gulv og tak i stua nå, og da prøver jeg å velge noe som er salgbart i neste omgang selv om det kanskje ikke nødvendigvis er øverst på ønskelista mi.

TrondW

Sitat fra: elc på søndag 16. november 2014, klokken 15:07

Slik jeg ser det for meg, vil jeg ha margin på daglig kjørelengde på en lading i døgnet.
Jeg har heller ikke mulighet for annet enn 16A kurs i garasje.
Har jeg forstått det riktig at 16A er maks ladestrøm uten hurtiglader-opsjon?
Skulle gjerne hatt noen for og imot siden det er et ganske betydelig beløp :-)

Riktig at du ikke får mulighet for å lade på 32 amp uten hurtigladingsopsjonen. Dette har vist seg avgjørende for meg siden jeg (og mange andre) bruker bilen mye mer enn det jeg trodde på forhånd. Jeg la inn 32 amp kurs hjemme etter hvert og fikk dermed semihurtiglading hjemme. Det betyr at jeg får ladet ca 3 mil på en time ved behov. For meg har dette vært viktigere enn selve muligheten for hurtiglading, selv om jeg også har benyttet meg av hurtiglading noen ganger.

Velg heller bort noe annet :-)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

bromm

En ting er DC hurtiglading (noe vi VET det blir stor utbygging på fremover), men det som kanskje er viktigst er Semi-hurtig AC-lading som også er en del av pakken (inkl. en skikkelig Type-2 kabel som bare i seg selv er verdt et par-tre tusen). Semihurtig lading vil trolig bli det som det blir mest av rundt omkring, fordi det er enkelt å sette opp i stort sett alt av infrastruktur. 22 kW-punkter popper derfor opp overalt, siden det mates uproblematisk av 3-fas 32A som finnes tilgjengelig de fleste steder. Med de nye NEK-forskriftene som begrenser Schuko-opplegg for Elbil til 10A så står man potensielt der med et stort skjegg i postkassa uten hurtigladingspakken, fordi man atpåtil må begrense kladden til "medium" (9A) - og da går ladingen så tregt at man f.eks aldri kan bruke det "på farten". Da har man derfor fort en lik bil som den helt ubrukelige Ford Focus Electric, som ingen kjøper - og da er andrehåndsverdien også snart lik 0...

elc

Mange gode poeng og synspunkter her!
Takk for utfyllende svar :-)
Ligger vel an til hurtiglader om det blir i3 da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA