Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av Ona IX, torsdag 20. november 2014, klokken 11:28

« forrige - neste »

Ona IX

Har funnet ut når jeg triller rundt I bilen at det er spennende å følge med på live forbruk inne på EV menyen.
Der står det forbruk I kW. Men det sier meg egentlig veldig lite, for meg er det som å si at en bensinbil forbruker 5 liter.
Men betyr det x kW/100km? eller er det en annen måte å regne på?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gnilre

Forbruk i kW er "øyeblikksforbruket" eller effekten eller belastningen. Effekt ganger tid er energi i denne sammenheng brukes da betegnelsen kWh. Klarer du å holde et jevnt forbruk på 13,5 kW vil batteriet holde i to timer siden det er 27 kWh. På midtkonsollen er historisk forbruk oppgitt i kWh/100km. Hvis man kjører en time i 100 km/t bør derfor gjennomsnittseffekten bli eksempelvis 17kW og forbruket 17kWh.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Ona IX

Men kunne de ikke heller satt opp kWh istedenfor? Hadde jo blitt samme som at en bensinbil bruker 0.001 liter i øyeblikket. Mye enklere å forstå hvis det står så jeg forstår det!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gnilre

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:34
Men kunne de ikke heller satt opp kWh istedenfor? Hadde jo blitt samme som at en bensinbil bruker 0.001 liter i øyeblikket. Mye enklere å forstå hvis det står så jeg forstår det!
Men å bruke kWh for øyeblikksforbruk er feil. Kunne kanskje brukt Wh/sekund, bruker man bilen i 2 timer fra fullt til tomt batteri er forbruket 3,75 Wh/sekund, men for meg sier det fint lite sammenlignet med å få opp effekten i kW.

Skal legges til at jeg irriterer meg over spesielt journalister som veldig ofte sløyfer den siste h'en når de skriver om energiforbruk og nøyer seg med å skrive kW, MW, GW eller TW. Da forstår ikke jeg hva de skriver om  ::)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Olemann

Mange, også journalister ja, som mangler elementær kunnskap om dette, som vel er  ungdomsskolepensum.

Morsom derfor den historien om 9 klassingen som nettopp hadde lært om kilo, mega etc og som så fikk seg lørdagsjobb hos den lokale frukthandelen.

Der kom det en dag en gammel dame som ba om 1 kilo appelsiner, og gutten gjorde som rett var, han begynt å telle opp 1000 appelsiner, noe som ikke var helt som forventet.......hun mente antagelig kilogram...... :)

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA