Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En pakke Sorte og en pakke Sølvfarget Alloygator selges (Sandnes)

Startet av NegativeElectrode, onsdag 25. mars 2015, klokken 12:04

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Gordon Retriever

Tidligere har det vært spekulert i at den gamle versjonen ville bli produsert videre sammen med den nye.
Utfra pressemeldingen ser det ut til at dette ikke skjer. :)

aronesen

Rekkevidden er bra. Men jeg savner muligheten for hurtiglading. Håper neste generasjon får dobbel rekkevidde og mulighet for hurtiglading. Ellers velger nok mange en annen bil.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Gordon Retriever

Fra Renaults pressemelding:

SitatThe new motor features a new Caméléon charging system which allows faster charging at home (3kW and 11kW). For each minute the battery is charged, users get an extra kilometre of range (charging times have been cut by 10 percent for a normal charge).
ZOE can still be charged at 22kW at fast charging points.

Dvs,. mulighet for lading på 43kW er borte og er ofret for å fjerne Zoes akilleshæl: Ineffektiv lading på lav strømstyrke.

Med dette har Renault vist at de innser at mulighet for saktelading flest mulig steder mens bilen ikke er i bruk, fortsatt vil være en bærebjelke for elbileiere. 
Lade mens bilen venter, ikke eieren.    Bra, Renault.

ladov

Hvor ineffektiv er egentlig lading på lav strømstyrke? Og hvor lav strømstyrke snakker vi om da?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

aronesen

Du kan lese mere her: http://elbil.no/nyheter/elbiler/3487-renault-oker-zoe-rekkevidden

Har sakset fra artikkelen:
SitatLadeproblem endelig løst
Gadsbøll har flere ess i ermet enn ny elmotor når Zoe nå skal jakte på flere norske kunder:
Det nye ladesystemet reduserer ladetiden hjemme (med veggladeboks) med 3,6 og 11 kW ladefart, med 20 minutter (fra seks timer til fem timer 40 minutter og fra to timer til en time og 40 minutter).
Ved hjelp av Stavanger-selskapet Zaptecs nye ladeløsning, kan Zoe nå lade problemfritt i norsk IT-nett (230 V). Ladefarten blir 2,3 kW (10 A), og betyr rundt ti timer ladetid fra tomt batteri. Løsningen er på markedet fra 1. august i år. Veggladeboks for garasjebruk er fortsatt inkludert i alle tre utstysnivå (Life, Intense Easy Charge og Intense Supercharge).
Fem års gratis lading på Fortum Charge&Drives ladestasjoner i Norge.

Som du ser bruker du nå "bare" 5timer og 40 min på å fylle opp på 3,6 KW hjemmelader (16A enfas) og en 1time og 40minutter på 11KW laderen. En forbedring på 20 minutter.

For meg og mitt kjøremønster og bruk er ikke dette bra nok til å velge bort 43KW hurtiglading.
Dersom jeg stod i butikken og kunne velge, ville jeg valgt bilen med mulighet for 43KW lading.
Bilen skal brukes som eneste bil og dermed også være med på lengre turer.
Å få nesten full tank mens man er inne på en butikk og handler og å slippe å vente for lenge på ladingen på langtur, betyr mye for meg.
Men, jeg har forståelse for at de som kjører mindre og ikke planlegger å bruke bilen på langtur, velger annerledes.  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

elektrolux

Blir spennende å prøve den. Lurer på om de har lagt inn Autoseilefunksjon som ville gitt noen ekstra km rekkevidde for folk flest, og om de har fikset den noe for svake regen i forbindelse med cruise kontrollen.

Håper bilen får den nydelige rød metallic fargen fra Clio'en
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: aronesen på torsdag 05. mars 2015, klokken 05:52
Som du ser bruker du nå "bare" 5timer og 40 min på å fylle opp på 3,6 KW hjemmelader (16A enfas) og en 1time og 40minutter på 11KW laderen. En forbedring på 20 minutter.

Fra og til hvilke ladenivåer?

0-100%?
10-100%?
20-100%?

eller noe helt annet?

23.3kWh tilgjengelig / 3.6kW = 6t30m  fra 0-100% hvis det ikke er noe tap i lader. I praksis vil det nok bli nærmere 7t hvis ikke Renault har funnet opp noe helt nytt som faktisk gir mer effekt inn på batteriet enn den trekker fra kontakten på veggen.

Samme også for semihurtigladingen på 11kW, da vil det gå godt over 2t fra 0-100%. gitt at den klarer 11kW helt opp til 100%

Sier vi derimot at den lades fra 20%-100% SOC og laderen har en virkingsgrad på ca 90% er vi mer innenfor tidene som oppgis.

aronesen

#8
Jeg bare siterer det som står i meldingen, og er forøvrig helt enig med deg i det du skriver Emil.
Poenget mitt er at 20 minutter forbedring i en syklus som tar over 6 timer, ikke er mye å skryte av.
Zaptc kladden klarer også bare 10 A fra shuko og burde ha klart 16A til den prisen den kommer med.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

elektrolux

Sitat fra: aronesen på torsdag 05. mars 2015, klokken 09:21
Zaptc kladden klarer også bare 10 A fra shuko og burde ha klart 16A til den prisen den kommer med.

Takk for info om Zaptec kladden. Denne info'en er forøvrig ikke sammenfallende med den informasjonen Elbilhjelpen.no sitter på.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aronesen

Som sagt så siterer jeg bare fra artikkelen. Og her står det.
SitatVed hjelp av Stavanger-selskapet Zaptecs nye ladeløsning, kan Zoe nå lade problemfritt i norsk IT-nett (230 V). Ladefarten blir 2,3 kW (10 A), og betyr rundt ti timer ladetid fra tomt batteri. Løsningen er på markedet fra 1. august i år. Veggladeboks for garasjebruk er fortsatt inkludert i alle tre utstysnivå (Life, Intense Easy Charge og Intense Supercharge).

Hvis det finnes dokumentasjon på at den klarer mere enn det som står her, så hadde det vært intressant å lese.
En zaptec kladd på 16A, hadde absolutt vært kjekt å ha liggende i bilen.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

emil

Det har vel vært meldt om at Zaptec kladden klarer 14A, men siden Zoe ikke kan justere ladeeffekt fra bilen vil den nok ikke komme som en fast 14A kladd. Med tanke på andre ladekladder har vi spekulert litt på om den kommer som en 8/14 kladd som krever greenup kontakt (eller magnettriks) for full effekt eller så kan det jo være at Renault setter den fast til 10A.

aronesen

Jeg tror du har rett i det. Det ser ut for å være vanlig at forhandlerne leverer fast 10A ladekladder.
Men, hvis man kan få tak i en 8/14A Zaptec, eller i det minste fast 14A Zaptec utenom forhandler eller som et tilvalg, så bllir det jo litt mere interessant.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

qwertyasdf

Jeg håper virkelig at Renault vil vise at de ønsker å bygge omdømme, og tar vare på de eksisterende kundene sine med denne oppgraderingen. Dersom økningen i batterikapasitet kun dreier seg om hva som netto tas ut av batteriet forventer jeg at dette er en oppgradering som tilbys kostnadsfritt til eksisterende eiere. Det samme med de fem årene med lading.

TM

RBI skriver i en epost til meg 5.3 følgende:

"Men jeg kan informere om at både eksisterende og oppgraderte ZOE skal produseres fremover."

Det er en interessant uttalelse, med det er ikke noe i deres markedskommunikasjon som tyder på at både Nye Zoe (med 22 kw lader) og tidligere utgave med 43kw vil tilbys i Norge.  Sannsynligvis bare nok et eksempel på villedende informasjon fra RBI.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA