Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke spec. bør jeg velge?

Startet av vegarh, søndag 19. oktober 2014, klokken 08:48

« forrige - neste »

vegarh

Jeg pendler fra Sarpsborg til Oslo (Bryn, ca 100 km èn vei) og vurderer elbil. Jeg har ikke råd til Tesla og er derfor avhengig av lading i Oslo mens jeg er på jobb. Jeg har ikke fast parkeringsplass på jobb. Derfor har jeg en del spørsmål jeg ikke har klart å finne ut av på egenhånd:

1) Ser det er en del parkeringsplasser med lademulighet i området, evt. Ensjø, men vet ikke hvor stor pågang det er på disse og hva slikt koster?
2) Er det for risikabelt å satse på hurtiglading på Vestby på vei inn eller hjem? Hvor stor pågang/ventetid er det her? Har hørt at hurtigladerne noen ganger ikke virker? Da kommer jeg isåfall ikke hjem...
3) Tar "hurtiglading" lenger tid på vinterstid? Hvor lang tid?

Jeg har sett på og prøvekjørt Leaf, Soul og eGolf, der Soul med opp til 210 km rekkevidde (sommerstid) er mest aktuell. Men det ser vel ut til at elbil ikke er det riktige transportmiddelet i mitt tilfelle? Eller?

Hilsen tviler...

emil

100km en vei kan bli vanskelig for flere av elbilene på de værste vinterdagene. Ellers er det sikkert noen her som setter opp regnestykket, men vil tro at 200km + bompenger daglig vil koste mer pr måned i en fossilbil enn en rimelig Tesla. Så kommer annen kjøring man også sparer på i tillegg.

Jeg kjørte 140km daglig og kjøpte ikke Leaf før jeg hadde ordnet meg med en fast ladeplass i nærheten av jobb.

Kalde vinterdager kan hurtiglading ta dobbelt så lang tid som en gjennomsnittlig sommerdag. Ville ikke satset på hurtiglading som nødvendig påfyll daglig.

kos

Hei
Du som lurer på elbil eller ikke. Det er kun en bil utenom Tesla som vil fikse jobben Renault Zoe.
Den laddes fortere enn de andre og har en teoretisk rekkevidde 20 mil om sommeren ( bruk 17 mil) og en praktisk bruk om vinteren på 10 mil. Den ladde seg hjemme på 2 timer og på en 22 kw lader på en time. Finner du en 43 kw lader så lader den på 30 minutter.
Lykke til med elbilkjøpet. PS det er nå tilbud på bilen og har du et vrak få du den for ca 200 000

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er Soul som har lengst reell rekkevidde "av de små", fulgt av eGolf  (beklager @kos, begge disse har lengre rekkevidde enn Zoe, som  igjen har betydelig lengre enn Leaf), men i dette tilfellet burde man helst kunne klare turen tur-retur en vinterdag. Pr i dag er det ingen utenom Tesla som kan klare dette, det er enda 2-3 år til vi finner meste gen batteripakke til eGolf, neste gen Leaf, Tesla Model 3 osv. som kan klare dette.

@vegarh: du får følge med om du etter hvert finner en brukt Tesla 60kWh som kan passe bedre med prisklasse.

Rav4_EV

Man lar seg lett blende av kilowattimene i batteripakka på Soul.

Er pendlerveien stort sett motorvei vil de ekstra kilowattimene forsvinne i økt luftmotstand, dessverre.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Brorson

Kjører T/R  Fredrikstad-Oslo med min Rav, men kan jo ikke garantere hvordan det blir i minus og snø.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 20. oktober 2014, klokken 20:22
Man lar seg lett blende av kilowattimene i batteripakka på Soul.

Er pendlerveien stort sett motorvei vil de ekstra kilowattimene forsvinne i økt luftmotstand, dessverre.

Jeg blir ikke blendet av oppskrytte NEDC kjørelengder eller størrelse på batteripakker. Jeg stoler mest på egen testing i krevende topografi, noe som også inkluderer motorveikjøring.

Ingen har imponert med mer enn Soul etter å ha prøvd samtlige elbiler lansert etter 2011.
På tross av dette har jeg beholdt min Leaf - og kommer til å beholde den så lenge den ruller. I tillegg har  jeg bestilling inne på en Tesla slik at familien blir helelektrisk med to biler som erstatter to fossilbiler.

Det betyr ikke at jeg ikke kan bli imponert av en Soul, sjarmert av en Zoe og like byggekvaliteten i en eGolf.
Men - jeg vil ikke ha på meg at jeg gir anbefalinger basert på papirspesifikasjoner ;)

Vind

Sitat fra: vegarh på onsdag 08. oktober 2014, klokken 13:59

2) Er det for risikabelt å satse på hurtiglading på Vestby på vei inn eller hjem? Hvor stor pågang/ventetid er det her? Har hørt at hurtigladerne noen ganger ikke virker? Da kommer jeg isåfall ikke hjem...
3) Tar "hurtiglading" lenger tid på vinterstid? Hvor lang tid?
Angående hurtiglading i Vestby, så er det bare en (to om du har abbonement på ishavsveien som koster mye).  Om Combo eller Chademo lader er opptatt (avhengig av bil du neder på) så er den en type 2 lader (halv fart på i3 og eGolf)  Jeg har brukt den noen ganger og den er brukt ganske mye - og har noen ganger måttet velge type 2 laderen i stedet for Combo lading.

Jeg ville ikke lagt opp til at man skulle hurtiglade hver dag - da hadde jeg heller satt bilen på en pendlerparkering og ladet der.

Som flere har skrevet her.  Den eneste bilen du kan kjøre frem og tilbake med er en Tesla S.  Pent brukte Modell S 60 fås nå ned mot 400 000.  Du skal ikek se bort fra at de første kommer under dette i Februar når D modellen begynner å rulle ut.  Jeg ville ikke turt å kjøre frem og tilbake med en Kia, Det vil ikke holde kalde og våte dager.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA