Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris stikkontakt utendørs

Startet av lnergard, torsdag 27. november 2014, klokken 16:00

« forrige - neste »

lnergard

Jeg er relativt ny i EL-bil gamet. Jeg har kjørt en Leaf i et halvt års tid og er sålangt veldig fornøyd  :) På jobben min er det satt opp en ladestolpe av merket Proxll. Det er i praksis 2 stk vanlige 15a stikk kontakter. Jeg bruker pr idag den medfølgende 10a Nissan originalladeren, men kunne tenkt meg å få utnyttet ladestolpen fullt ut med raskere lading med en 15a lader. Etter det jeg vet produseres ikke dette spesielt for min bil, men ser at det tilbys uoriginalt via f eks elbilshop. Iflg Nissanforhandler lokalt som har undersøkt litt, er det mange som har kjøpt en 15a lader og som er fornøyd. Samtidig sier de noe slikt som at det ikke er anbefalt å trekke så mye via en slik kontakt over så lang tid og at det er derfor Nissan ikke leverer en slik kabel med bilen.

Er det trygt å kjøpe en slik uoriginal kabel eller er det skadelig for bilen ? Noen som vet der ute?

Thomas Parsli

Jeg antar du mener 16A.

* 16A lading med schuko-kontakt (vanlig kontakt) er greit, men pass på å henge ladekladden i et tau så du avlaster kontakten

* Uorginale laderekabler du kjøper fra en fornuftig leverandør skader ikke bilen

Jeg kjennre ikke tilfeller av brann pga. dårlig kontakt, eller skade på bil pga. feil i ladekabel (EVSE) men det er all grunn til å være forsiktig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

lnergard

Tusen takk for raskt svar. Ja jeg mente selvsagt 16a. De kablene jeg har sett kan veksle mellom 10 og 16a

Trafikkbestyrer

Går du for charge amp kabelen har du 6 amp 10 amp å 16 amp. Perfekt på hytta (6amp) hos fadern (10amp) å jobb (16 amp)
Den koster litt, men du vil alltid finne en kontakt du kan bruke :)
På denne kabelen har du heller ikke noe "ladekladd" den sitter i håndtaket.

Det med at bilen ikke tåler å lade med 16 amp er bare tull, for noen år siden ble Leaf å imiev levert med 16 amp.... Å sikkert flere biler. Saken er heller at utbyggerne sleit med at sikringene gikk hele tiden.

Elmo

#4
Sitat fra: Trafikkbestyrer på fredag 14. november 2014, klokken 16:06
Det med at bilen ikke tåler å lade med 16 amp er bare tull, for noen år siden ble Leaf å imiev levert med 16 amp.... Å sikkert flere biler. Saken er heller at utbyggerne sleit med at sikringene gikk hele tiden.
Eller heller at det er redde for erstatningkrav fra kjøpere som får varmgang/brann fordi det elektriske anlegget deres er for dårlig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

kjøp den justerbare til salto  den er mange flere  valg på og er bra  og husk de nye  med vanlig kontakt blir 10A å da må du ned på 9 eller går sikringen

Svein el-freak

Jeg kjøpte meg en california ombygd orginal Nissan lader, kortslutter comporten i kontakten å trykker på knappen på toppen for hvor mange amp du vil ha, du sier det står 15a på kontakten på jobben, da ville jeg ha valgt 14 amp. Husker ikke hva han heter han jeg kjøpte av, men han selger californiaimporterte biler fra billingstad/nesbru-området. 5K
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

lnergard

Takk for alle gode svar! Jeg går antakelig for charge amps sin kabel  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA