Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tap av batterikapasitet - Har du mistet "barer"?

Startet av elmer71, torsdag 13. november 2014, klokken 11:25

« forrige - neste »

moonbuggy

De sier også at e-golfs utnyttbare batteri er på 24,2 kwt, og leafs på 24 kwt. Det virker som om de siterer brosjyrene.

Ellers fra testen:
Det lengste vi kjørte bilen i uten lading var 150 km med et gjennomsnittsforbruk på 14 kWh/100 km. Instrumentene indikerte da at vi hadde brukt 81 prosent av batterikapasiteten.
Kun e-Golf har oppnådd et bedre resultat. I vesentlig bedre vær og høyere temperatur, hadde den et forbruk på kun 11 kWh/100 km og en estimert rekkevidde på 220 km.

K S

Sitat fra: Finnøy på mandag 10. november 2014, klokken 17:53
Det var ikke overraskende tall for den lange rekkevidden fra Soul med tanke på erfaring jeg har fra egen prøvekjøring.

Har testet ulike nye elbiler sammenliknet med min egen Leaf på strekningen Finnøy – Forus. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til. Siden NEDC tall for rekkevidde viser seg å ha lite med virkeligheten å gjøre har jeg
Min rangering er som følger etter å ha kjørt hjem fra jobb med disse bilene og retur neste morgen. Ingen eksakt test, men god nok indikasjon.
Estimert kjørelengde er basert på batterikapasitet delt på det forbruket jeg fikk:

1)   Kia Soul – prøvekjørt på tørre veier, 14gr  med ca 1,34kWh/mil => ca 175 km rekkevidde. Sparekjøring begge retninger.
2)   VW e-Golf –Prøvekjørt i regnvær ca 14gr med snitt 1,44kWh/mil => ca 150km rekkevidde
Vil ha enda bedre rekkevidde i tørt vær. Sparekjøring begge retninger, men måtte bruke litt varmeapparat pga dugg.
3)   Renault Zoe –Prøvekjørt på tørre veier og ca 17gr med snitt 1,46kWh/mil => ca 150km rekkevidde
4)   BMW i3  – Prøvekjørt på tørre veier og ca 16gr med snitt 1,29kWh/mil => ca 145km rekkevidde
5)   Nissan Leaf – Gjennomsnittsdata fra juni og juli. Snitt 1,56kWh/mil => ca 135km rekkevidde. Sparekjøring begge retninger.

Både Zoe og i3 ble kjørt i sparemodus ene veien og litt mindre sparing den andre.
Min prøvekjøring av soul:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15715.msg257002.html#msg257002

Kjørte sammen tunnellene som Finnøy kjører i dag. 3-4 grader kl 5, kjørte totalt 100 km og hadde da 38% igjen, samt 48 km restrekkevidde, ikke økonomikjøring, samt 22 grader på auto.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: K S på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:13
Kjørte sammen tunnellene som Finnøy kjører i dag. 3-4 grader kl 5, kjørte totalt 100 km og hadde da 38% igjen, samt 48 km restrekkevidde, ikke økonomikjøring, samt 22 grader på auto.

Hadde jeg bare hatt en Soul for vinteren  ;)
Leaf'en med kapasitetstap etter tre år og 86000km trenger 3-4kWh påfyll før jeg kan returnere etter arbeidstid. Kjører pent (dvs holder min plass i trafikken uten å sinke de andre), uten varmapparat (foruten å fjerne dugg), komfort kommer utelukkende fra varme i ratt og sete.

K S

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:47
Sitat fra: K S på tirsdag 11. november 2014, klokken 14:13
Kjørte sammen tunnellene som Finnøy kjører i dag. 3-4 grader kl 5, kjørte totalt 100 km og hadde da 38% igjen, samt 48 km restrekkevidde, ikke økonomikjøring, samt 22 grader på auto.

Hadde jeg bare hatt en Soul for vinteren  ;)
Leaf'en med kapasitetstap etter tre år og 86000km trenger 3-4kWh påfyll før jeg kan returnere etter arbeidstid. Kjører pent (dvs holder min plass i trafikken uten å sinke de andre), uten varmapparat (foruten å fjerne dugg), komfort kommer utelukkende fra varme i ratt og sete.

Må si jeg også har blitt elbilentusiast, men å kjøre bil uten varme?? Brrrrr :-)
Måtte sett om det var mulig å finne erstatning for min helt utmerkede kone også! Hun har både klima, varme i sete og ratt på..... :-)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: K S på tirsdag 11. november 2014, klokken 17:38
Må si jeg også har blitt elbilentusiast, men å kjøre bil uten varme?? Brrrrr :-)
Måtte sett om det var mulig å finne erstatning for min helt utmerkede kone også! Hun har både klima, varme i sete og ratt på..... :-)
For tre år siden var Leaf den eneste valget hvis man var 5; det betyr at varme jakker og tepper i bilen er hjelpemidler for å øke rekkevidden ;)
Nå er det heldigvis et godt utvalg av elbiler i ulike størrelser, prisklasser og utstyrsnivå. Bare så synd at noen risikerer å velg feil pga oppskrytte rekkevidder fra importør og forhandler på enkelte modeller, blir ikke bedre av fanboys som fyrer opp.
Men - om et lite halvår kommer vår neste elbil og erstatter vår 4WD fossilbil. Vi blir helelektrisk og endelig slutt på bekymring for tur/retur jobb pga manglende lademulighet på arbeidsplass, men selv da regner jeg med at gamle sparetriks vil komme til nytte på langturer.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA