Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømforbruk med 5 personer Nissan Leaf

Startet av Knnot, fredag 14. november 2014, klokken 19:47

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Er det greit å kjøre med tåkebaklys fordi det er ille å kjøre med dårlige vindusviskere ? Høres jo veldig lurt ut..... Det har da skjedd en del ganger at ulykker har skjedd pga blending, lysreglene er der for en veldig god grunn, bare så synd at ikke alle er i stand til å skjønne det. Jeg går ut fra et par bøter får dem lydige selv om de ikke klarer å fatte hvorfor det er som det er...
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sølv-pilen

Nei, er ikke bra å kjøre med dårlige vindusviskere - da skifter man når de. Hvite tåkelys i front blender ikke.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

K S

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 02. november 2014, klokken 08:02
Nei, er ikke bra å kjøre med dårlige vindusviskere - da skifter man når de. Hvite tåkelys i front blender ikke.

Mener du, og det har du selvsagt lov til. Men det er ikke lov å bruke tåkelys etter mørkets frembrudd, ei heller ikke sammen med nærlys. Unntatt når det er tett tåke/elendig sikt og farten begrenses til 10 km/t.

Enkelt, og alle er fornøyd!

smaug01

Det er så utrolig mye som ikke er lov, skal det være det eneste argumentet tror jeg man bare rir en kjepphest. Jeg tenker som så: Utgjør dette noe reell problem? Nei(fordi tåke/kurvelys ikke blender og strengt tatt ikke kan det). Utgjør det noe problem for meg at noen kjører forbi meg i 110 sonen når jeg kjører i 110? Nei!
Det likevel noen ting jeg anser som farlig men som heller ikke folk gjør i trafikken korrekt angående lysbruk og det er å slå av kjørelys og bare ha på parklys når de kjører inn til siden langs veien. Da kan det svært fort oppstå en farlig situasjon.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på søndag 02. november 2014, klokken 11:03
Det er så utrolig mye som ikke er lov, skal det være det eneste argumentet tror jeg man bare rir en kjepphest. Jeg tenker som så: Utgjør dette noe reell problem? Nei(fordi tåke/kurvelys ikke blender og strengt tatt ikke kan det). Utgjør det noe problem for meg at noen kjører forbi meg i 110 sonen når jeg kjører i 110? Nei!
Det likevel noen ting jeg anser som farlig men som heller ikke folk gjør i trafikken korrekt angående lysbruk og det er å slå av kjørelys og bare ha på parklys når de kjører inn til siden langs veien. Da kan det svært fort oppstå en farlig situasjon.
Tåke/grøftelys blender sjåføren som bruker de fordi de lyser opp rett foran bilen, dette resulterer i at sikten lenger frem blir dårligere og kan resultere i f.eks en påkjørt forgjenger. Kan du gi meg en eneste grunn til å bruke tåke/kurve/grøftelys etter mørkets frembrudd ? Det tviler jeg på at du kan, de lyser så kort at om du ser noe innenfor lysets rekkevidde klarer du uansett ikke å reagere.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

smaug01

Nei jeg kan ikke det og ikke bruker jeg de heller. Faktisk lyser de så kort foran bilen at jeg nesten ikke klarer å se at de er på engang. Jeg må strekke hals for å se at de er på - på min bil, men det er ikke poenget. Poenget er at det plager ikke meg dersom du velger å bruke de på DIN bil. Det blender ikke meg. At politiet skulle bruke ressurser på noe sånt synes jeg er rene skjære galskapen da det har nada å si for noen andre enn sjåføren selv og knapt nok det. Ja, sjåføren får sikkert noe dårligere forutsetning for å se feks myke trafikanter men da vil jeg si at det er et mye større problem at feks Leaf har så dårlig fjernlys, at folk ikke klarer å bruke blinkelysene, at lysene er dårlig justert(selv liker jeg å ha lysene nærmere justert enn standarden og får vanligvis alltid kick på det ved PKK), at folk ikke sjekker at alle lys fungerer osv.
Vi er jo blitt så fryktelig flinke her til lands å passe på at alle andre ikke bryter loven og irriterer oss over alt mulig rart...fordi det er ulovlig. JEG er ikke sånn. Jeg prøver å passe på at jeg selv feier for egen dør og kjører forsiktig og aktpågivende. At folk parkerer med kjørelys på, er en farlig greie som også er ulovlig men da stopper jeg faktisk opp å sier i fra om at det er veldig skummelt å gjøre siden det sier meg to ting:
Bilen er i bevegelse, jeg trenger ikke å vike til høyre eller bremse ned.
Jeg må dimmme ned for å ikke blende ned sjåføren i "møtende" bil.

TO ganger har jeg nesten meiet ned et annet menneske fordi bilen har på kjørelys og det går mennesker rundt bilen som jeg ikke har muligheter til å se fordi jeg "må" dimme ned og ikke viker til høyre mer enn normalt. Den første ganger var det vinterføre og glatt og jeg kom da i normal fart og måtte nødbremse og slenge bilen til høyre i siste liten. Det gikk bra både med meg og bilen men blodet kokte og hadde det da kommet en smart ass og påpekt at jeg hadde ulovlige lys på bilen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Den andre ganger var jeg litt mer mistenksom og prøvde så tidlig som mulig å analysere om bilen beveget seg eller ikke. Det var regnvåte veier men ikke glatt. Straks jeg fant ut av det klemte jeg på alt av lys jeg hadde(3x NBB Alpha 225 50W HID i pencil beam som overhodet ikke er lovlig noen steder i verden men er uvurderlig i grisgrente strøk) og så da at folk vimset rundt bilen som sto i ro. Du kan være helt sikker på at jeg ga beskjed om "ugjerningen". Det har altså ingenting med om det er ulovlig eller ikke.

Dette med ulovlig tåke/grøftelys er nok en greie som stammer fra tidligere tider når folk selv ettermonterte slikt for å være kul. Da var man(jeg også)ikke så nøye på om det var faktisk "tåke" eller "grøftelys" man satt på. En lampe kom som oftest i 3 eller 4 versjoner. Tåkelys(lyser lengre og har en veldig markant cutoff), kurvelys(lyser veldig kort men langt ut til sidene, gjør samme nytte som nymotens lys som lyser til høye eller venstre alt ettersom hvilken vei man blinker), kjørelys(i bunn og grunn nærlys, disse kan blende mye dersom de ikke er juster nøyaktig, de har også relativt høy E verdi) og i noen tilfeller faktisk fjernlys(disse blender som hvilken som helst fjernlys, altså helt for jævlig).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

BE

Sitat fra: smaug01 på søndag 02. november 2014, klokken 13:21
Nei jeg kan ikke det og ikke bruker jeg de heller. Faktisk lyser de så kort foran bilen at jeg nesten ikke klarer å se at de er på engang. Jeg må strekke hals for å se at de er på - på min bil, men det er ikke poenget. Poenget er at det plager ikke meg dersom du velger å bruke de på DIN bil. Det blender ikke meg.
Det er nettopp det at de lyser så kort foran bilen som gjør at det blender motgående trafikk. Vi snakker selvsagt ikke om på tørre veier, men på våte veier hvor alt lyset reflekteres opp av asfalten til sjenanse for motgående kjøretøy. Det blender alle, også deg, selv om du ikke vil innrømme det. Det er ikke til å unngå, og er nettopp derfor det er ulovlig.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Øyvind.h

Tåkelys kan definitivt være sjenerende for møtende trafikk. Både ved at den blender direkte, gjerne pga våte veier, og fordi den øker lysmengden fra bilen.
Det er riktignok stor forskjell fra bil til bil hvor mye lysene blender. Peugeot 406 er eksempelvis helt forferdelig, mens noen andre biler har nærmest usynlige lys. Verstingene er rånere som setter inn kraftige xenonpærer i tåkelysene for å se kul ut. Skikkelige tullinger.

Egenblending er så selvfølgelig at det ikke er noe poeng å diskutere, såfremt tåkelysene har litt styrke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sølv-pilen

smaug01 heviser til to konkrete tilfeller der parkert bil med kjørelys har forårsaket farlige situasjoner, dersverre er ikke dette enestående. Ikke EN tråd her kan vise til tilsvarende faktiske farlige situasjoner ved bruk av tåkelys - mye irritasjon og lovmessige arumenter greit nokk - men feil bruk av kjørelys burde vært satt fokus på i mye større grad en at jeg irriterer meg av at du bruker tåkelys. Forøvrig er Tåkelys godkjent brukt fremme for å aktivere bak.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Øyvind.h

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 02. november 2014, klokken 14:36
smaug01 heviser til to konkrete tilfeller der parkert bil med kjørelys har forårsaket farlige situasjoner, dersverre er ikke dette enestående. Ikke EN tråd her kan vise til tilsvarende faktiske farlige situasjoner ved bruk av tåkelys - mye irritasjon og lovmessige arumenter greit nokk - men feil bruk av kjørelys burde vært satt fokus på i mye større grad en at jeg irriterer meg av at du bruker tåkelys. Forøvrig er Tåkelys godkjent brukt fremme for å aktivere bak.
Feil bruk av kjørelys kan absolutt være farlig. Man ser jo ikke folk som går rundt en parkert bil med nærlys påslått. Bruk fjerlys om du ikke ser bra nok ved passering av parkert bil.

Tåkelys skal for øvrig aldri benyttes sammen med nærlys, kun tåkelys. En bekjent trodde tåkelys var nattlys og at nattlyset skrus på bak når man kjørte på natten. Tipper det var rimelig plagsomt for en del frem til han skjønte at det var feil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

K S

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. november 2014, klokken 14:51
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 02. november 2014, klokken 14:36
smaug01 heviser til to konkrete tilfeller der parkert bil med kjørelys har forårsaket farlige situasjoner, dersverre er ikke dette enestående. Ikke EN tråd her kan vise til tilsvarende faktiske farlige situasjoner ved bruk av tåkelys - mye irritasjon og lovmessige arumenter greit nokk - men feil bruk av kjørelys burde vært satt fokus på i mye større grad en at jeg irriterer meg av at du bruker tåkelys. Forøvrig er Tåkelys godkjent brukt fremme for å aktivere bak.
Feil bruk av kjørelys kan absolutt være farlig. Man ser jo ikke folk som går rundt en parkert bil med nærlys påslått. Bruk fjerlys om du ikke ser bra nok ved passering av parkert bil.

Tåkelys skal for øvrig aldri benyttes sammen med nærlys, kun tåkelys. En bekjent trodde tåkelys var nattlys og at nattlyset skrus på bak når man kjørte på natten. Tipper det var rimelig plagsomt for en del frem til han skjønte at det var feil :)

Mye "interessant" her: Altså er det greit å bruke tåkelys. Det er greit å kjøre i 110 km/t. osv osv osv

Det er endel argumenter mot å bruke tåkelys, som er belyst i denne tråden. Jeg kan desverre ikke se ett eneste for å bruke tåkelys, unntatt til det bruk som de er lov til å bruke: nemlig tåke/dårlig sikt, og da alene uten nærlys. Da må også hastigheten avpasses, er rekkevidden 5 meter, da må hastigeten ned i rundt 10 km/t. Lykke til alle som ønsker å kjøre lovlig, og hensynsfullt/tryg overfor andre traffikanter.

At det er greit å kjøre i 110 på riksveier???? Ingen kommentar.

Dere som åpenbart mener tåkelys (aller helst tåpelys) er nyttige. Lykke til. Jeg håper dere treffer på en våken Onkel P langs veien.

smaug01

Det er greit for meg at du bruker tåkelys og kjører i 110. Det er stort sett deg selv det går ut over. Hvis du vil miste sikt med å kjøre med tåkelys, helt greit. Ser du nytten i det, javel greit. Jeg ser ikke nytten i det så jeg bruker de ikke. Faktisk tror jeg ikke de duger til noe, de lyser ufattelig kort på Leafen.
Jeg legger merke til at enkelte biler har drl lys sammen med nærlys feks nye eGolf. De "tron" lysene i fangeren lyser sammen med nærlys og er ganske spreke. De synes jeg blender en del og de er jo laget for å gjøre det også. Drl lys skal blende, problemet her er at de lyser sammen med nærlysene.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel

På Leaf er langlysene tragis laget. Veien forsvinner foran bilen, for lysene lyser kun "rett fram". Jeg har alltid kjørt med auto, og det ser jeg at alle andre gjør ogsåz

Ronny

Sitat fra: smaug01 på søndag 02. november 2014, klokken 13:21
Nei jeg kan ikke det og ikke bruker jeg de heller. Faktisk lyser de så kort foran bilen at jeg nesten ikke klarer å se at de er på engang. Jeg må strekke hals for å se at de er på - på min bil, men det er ikke poenget. Poenget er at det plager ikke meg dersom du velger å bruke de på DIN bil. Det blender ikke meg. At politiet skulle bruke ressurser på noe sånt synes jeg er rene skjære galskapen da det har nada å si for noen andre enn sjåføren selv og knapt nok det. Ja, sjåføren får sikkert noe dårligere forutsetning for å se feks myke trafikanter men da vil jeg si at det er et mye større problem at feks Leaf har så dårlig fjernlys, at folk ikke klarer å bruke blinkelysene, at lysene er dårlig justert(selv liker jeg å ha lysene nærmere justert enn standarden og får vanligvis alltid kick på det ved PKK), at folk ikke sjekker at alle lys fungerer osv.
Vi er jo blitt så fryktelig flinke her til lands å passe på at alle andre ikke bryter loven og irriterer oss over alt mulig rart...fordi det er ulovlig. JEG er ikke sånn. Jeg prøver å passe på at jeg selv feier for egen dør og kjører forsiktig og aktpågivende. At folk parkerer med kjørelys på, er en farlig greie som også er ulovlig men da stopper jeg faktisk opp å sier i fra om at det er veldig skummelt å gjøre siden det sier meg to ting:
Bilen er i bevegelse, jeg trenger ikke å vike til høyre eller bremse ned.
Jeg må dimmme ned for å ikke blende ned sjåføren i "møtende" bil.

TO ganger har jeg nesten meiet ned et annet menneske fordi bilen har på kjørelys og det går mennesker rundt bilen som jeg ikke har muligheter til å se fordi jeg "må" dimme ned og ikke viker til høyre mer enn normalt. Den første ganger var det vinterføre og glatt og jeg kom da i normal fart og måtte nødbremse og slenge bilen til høyre i siste liten. Det gikk bra både med meg og bilen men blodet kokte og hadde det da kommet en smart ass og påpekt at jeg hadde ulovlige lys på bilen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Den andre ganger var jeg litt mer mistenksom og prøvde så tidlig som mulig å analysere om bilen beveget seg eller ikke. Det var regnvåte veier men ikke glatt. Straks jeg fant ut av det klemte jeg på alt av lys jeg hadde(3x NBB Alpha 225 50W HID i pencil beam som overhodet ikke er lovlig noen steder i verden men er uvurderlig i grisgrente strøk) og så da at folk vimset rundt bilen som sto i ro. Du kan være helt sikker på at jeg ga beskjed om "ugjerningen". Det har altså ingenting med om det er ulovlig eller ikke.

Dette med ulovlig tåke/grøftelys er nok en greie som stammer fra tidligere tider når folk selv ettermonterte slikt for å være kul. Da var man(jeg også)ikke så nøye på om det var faktisk "tåke" eller "grøftelys" man satt på. En lampe kom som oftest i 3 eller 4 versjoner. Tåkelys(lyser lengre og har en veldig markant cutoff), kurvelys(lyser veldig kort men langt ut til sidene, gjør samme nytte som nymotens lys som lyser til høye eller venstre alt ettersom hvilken vei man blinker), kjørelys(i bunn og grunn nærlys, disse kan blende mye dersom de ikke er juster nøyaktig, de har også relativt høy E verdi) og i noen tilfeller faktisk fjernlys(disse blender som hvilken som helst fjernlys, altså helt for jævlig).

+1000!
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA