Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Speedometeret streiker i perioder

Startet av ravn, onsdag 21. januar 2009, klokken 20:29

« forrige - neste »

ravn



Da har jeg endelig lært meg OBD-II og er i full gang med å lage diagnosesystem for Rangeren :)
Det er jo litt stas å sitte med laptop å slå av og på lyset i bilen, hehe. Nytteverdien av akkurat dette derimot, den skal man vel lete litt etter.
Men det ufattelige mengder data å hente fra Rangeren. Alt fra individuelle batterispenninger, til om en pære har gått.


Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

svedman

Hehe, da er det bare å koble laptopen til et nettverk, så kan du styre lysene mens kona kjører bilen og du sitter på jobb!! :D
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

elektrolux

#2
Sitat fra: ravn på fredag 09. januar 2009, klokken 14:40
Da har jeg endelig lært meg OBD-II og er i full gang med å lage diagnosesystem for Rangeren :)
Det er jo litt stas å sitte med laptop å slå av og på lyset i bilen, hehe. Nytteverdien av akkurat dette derimot, den skal man vel lete litt etter.

Forstår fullt ut gleden med dette. Godt jobba.

Om du får lyst å prøve å "Cracke" Think sine hemmeligheter stiller vi gjerne med både bil, og original diagnoseutstyr.  Kanskje du kunne laget en RavnLite. Tilsvarende en EVlite som brukes til vannservice på PSA bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ravn

Selve "hackinga" er såpass grei at hvem som helst som ikke blir skremt av hyperterminal og en avansert kalkulator kan gjøre det.

Det er den biten som tar tid, når det er gjort er det å få laget det til applikasjon minste problemet.

Short-short version:
Det du trenger er:
- 1 stk. OBDII split kabel. (En hannkontakt i bilen som går ut i to parallellkoblete hunkontakter).
- 1 stk. ELM327 OBDII usb boks.
- 1 stk. Orginal diagnose instrument
- 1stk. bil

Koble splitkabel til bil, elm og diagnoseinstrument til hver sin ende av splitkabelen.
Åpne hyperterminal og sett innstillingene i henhold til manualen som følger med elmen
Sett elm i listen mode, og bruk instrumentet til å se på en verdi du ønsker.
Du vil da se to linjer med HEX kode. Første er hva instrumentet sender til bilen, andre er hva bilen svarer.
Så er det bare å finne en kalkulator som kan konvertere HEX til desimal, og se om man finner ut hvordan man regner om verdiene fra bilen. Det er her jobben ligger.

F.eks. Å finne state of charge på Rangeren gjøres ved å ta de to hextallene man får fra bilen, dele på FFFF (desimal: 65535)  og gange med 100.

Andre verdier er ofte bare Enabled/Disabled isåfall er det jo bare å fremprovosere de to stadiene og bare notere verdiene, slipper å regne ut noe.

Som du ser så er det en svær jobb om man skal ha med seg alt, og det er jo ikke noe dokumentasjon å hente noe sted.




Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

Takk for den.

Da tar vi det steg for steg, og begynner med å lage hardwaren. Så ser vi hvordan det går.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ravn

Har en 7" in-dash skjerm i rangeren (bilen har jo doble-din plass, så det gjør det enklere).
Så her er første versjon av in-car infoen, dette er virkelige verdier.


Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

ravn

takk takk.

I Drive (og forøvrig charge) modus vil jeg jo ha med data relevant til kjøring, særlig motor ampere osv.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ravn

Går stadig fremover:




Dette er fra "diagnosebiten" (altså ikke in-car).
Bare batterimodulen i Rangeren tilbyr over 100 testfunksjoner, dette er ikke innregnet ting som individuelle batterispenninger.  Blir stadig forundret over hvor mye arbeid som tydeligvis er lagt ned i denne bilen, bare for å skrote den. Triste greier.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Ken

Hvis det var Edison, som er heleid av Ford, som lagt ned alt arbeidet da var dette kompetanse brukt i romfartsprogrammet og mye annet rart. Jeg håper at dette vil komme til nytte snart i en ny elbil sammenheng.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Betacar

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. januar 2009, klokken 13:42
Takk for den.

Da tar vi det steg for steg, og begynner med å lage hardwaren. Så ser vi hvordan det går.



Kan det være denne du trenger? (OBD II Split Cable)

http://www.obd2cables.com/products/cable-j1962m-to-2-j1962f-y-cable-1ft.html
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

Det får Ravn besvare, men det ser slik ut.

Takk for tipset.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ravn

#12
Ja det er slik jeg bruker. Forutsetter jo at bilene deres bruker standard OBD-II kontakt og ikke noe annet muffens.

Her er forresten siste fremgang på Rangeren:


Her kan man gå inn og se alle aktive feilmeldinger på bilen. Dersom det hadde vært en feil som produserte servicelys hadde den vært uthevet med rød skrift.

Clear error fungerer også, da fjernes både feil og eventuelt servicelys.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ravn

#13
Litt lengre:


Ignorer at den sier at motoren trekker 131,04 A. Oppdaget nettopp at motorkontrolleren rapporterer rare verdier når bilen står i park. Med en gang den settes i gir viser den riktig, sære greier. Heldigvis kan jeg spørre bilen om den er i park eller ikke, så det blir fiksen her.

Foreløpig viser den følgende:
I "drive":
- State of charge
- Temperatur (4 tempsensorer i batterikassa + max/min).
- Batteripakke spenning
- 12volts batteri spenning
- Motorkontroller strøm
- Feilmeldinger

I "Charge":
Som over men motorkontroller er byttet ut med ladestrøm.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA