Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)

Startet av andreash, onsdag 01. oktober 2008, klokken 12:33

« forrige - neste »

elektrolux

Dette kunne vært et prosjekt for en yrkesskole, og med finansiering i form av andelskjøp.

Dersom noen bidrar med deler, regnes verdien av disse av som andel.

At det foregår på en yrkeskole betyr at lokaler, og framdrift er sikret. Det kan også bety tilgang på ekspertise innen elektronikk, slik at vi f.eks kan slippe lader, ved å bruke 3 fase motorens regenerering, og motorstyringen som lader.

Når prosjektet fullføres, vil de med andeler dele salgsummen proposjonalt mellom seg.

Vi må sette opp en liste over hva vi ønsker ut av et slikt prosjekt.

Hovedmålet er/var vel å finne en farbar vei for egenkonvertering av biler, gjennom byrokratiet.

Bimål kan være som jeg indikerer å finne lure tekniske løsninger. Dette bør foregå paralellt med byggingen, og en bør alltid ha muligheten til å falle tilbake på etablerte løsninger, da slike prosjekt gjerne stopper opp dersom det blir for mange lure ideer.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Noen må trene opp framtidens elbilmekkanikkere og om midler er bevilget til linjen bør lokalen være tilgjengelig til kveldskurs i elbil konvertering.

Jeg er litt pessimistisk over retningen myndighetene for øvrige tar.  Hvis man ikke få lov til å skrue litt med strøm i eget hus så kan man innbille seg et totalt forbud mot hjemmemekking på potentielle farlige fartøy på offentlig vei. Forsikringen blir ikke gyldig lenger.
Vi har faktisk samlet mye info og erfaringer som sier at elbiler og elbilister er mindre fare for andre på veien.
Vi har bevist at erfaringer fra brukere av elbiler kan samle mye kompetanse og danne strategier til elbil bruk som trosser etablert kunnskap (om noen gidder å høre på oss).
Vi er mange ganger mer miljøbevisst en folkflest i gjennomsnitt.

Et levende elbil miljø trenger egenkonvertering muligheter for videreutvikling. Vi ser over atlanteren med misunnelse. Jeg virkelig håper på at Norstart  og andre tunge aktører gå inn og forlanger utarbeidet retningslinjer fra biltilsynet. De har i allefall bedre ting å gjøre enn godkjenning av choppere og gatebiler.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

#17
Mange gode forslag og tips fra dere vitner som vanlig om stort engasjement.
Jeg føler at vi må stoppe opp litt nå før tråden blir uoversiktlig, og heller diskutere et par overordna saker.

1- Målet må være at enhver bil i utgangspunktet skal kunne konverteres, dette gir den største miljøgevinsten. Selvsagt må bilen være i god teknisk stand og uten rust.
   Jeg tror at dersom en kun skal gå for en bestemt biltype så vil vi ikke få noen særlig oppslutning om denne saken.
   Referering til andre lands regler på dette området vil styrke vår sak. (Vi trenger ikke være "annerledeslandet" på dette området? )


Ved egenkonvertering bør en benytte komponenter som allerede er utprøvd av andre.
Om en vil legge ekstra penger i tilleggs utstyr som for eksempel batteri balansere og ekstra instrumentering må dette også kunne godkjennes.

Kommentar:
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

espen


andreash

Heisann..

Supert tiltak.. Holder på å pønske ut noen linjer i aktuelle brev vi kunne sendt til vegvesenet og til aktuelle bilprodusenter..

Så sjølv om tråden blei mistenkelig stille her ei stund, så er det ikkje stopp i prosessen..

Et slikt seminar er jo midt i blinken..

forresten.. finnes det muligheter for videokonferanse påde i oslo og bergen?? Hva koster det evt. å få lånt slikt utstyr/konferanserom? nokon som veit?
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

grelland

Heisann.

Jeg er ny på dette forumet, men har med interesse lest både denne tråden, og den som handlet om godkjenning av konvertering.

Årsaken er at jeg har en stund lekt med tanken på å konvertere en bil til elektrisk drift, og er fullt klar over at det er nok dette med godkjenningen som kan være det største problemet.

Litt om min bakgrunn: Jeg har drevet med gamle biler, og spesielt luftkjølte VWer i mer enn tyve år, og har et par totalrestaureringer bak meg. Så jeg har erfaring fra mekaniske ombygninger og restaurering av gamle biler. På det siste prosjektet mitt (en VW Karmann Ghia fra 1962) har jeg bygget et programmerbart elektronisk innsprøytnings-system fra bunnen av, bl.a fo å kunne kjøre bilen på E-85. Så jeg har også noe erfaring fra elektronikk og den elektriske siden av et slikt prosjekt. Jeg har også jobbet noen år i et selskap som har levert komponenter til bilindustrien, så jeg har litt erfaring fra den delen også.

Dette var ikke meningen å skulle bli et "skryte-innlegg" av meg selv, men poenget mitt var heller at dersom denne ideen med å få i gang en prosess for å få godkjent en konvertering ikke er død, kan jeg kanskje bidra med litt forskjellige ting inn i et slikt prosjekt.

Gjennom restaurering av gamle biler, har jeg og en del kontakter som har erfaring fra dette med å bygge om biler, og hvordan man går frem for å få slikt godkjent. Bl.a på min Karmann Ghia, har jeg en prosess med godkjenning av mindre endringer av bremser og motor.

Jeg ser at denne tråden ikke har vært aktiv på noen uker, og siden jeg ikke har vært så aktiv på dette forumet, vet jeg ikke om det er fordi man har gitt opp dette konverteringsprosjektet, eller om det er generelt få "ildsjeler" som evt er interessert i å drive dette fremover.

Håper på noen respons på dette innlegget for å se om det er fortsatt interesse for å få til en godkjent ombyggig til el-bil.

mvh
Roy Grelland
Nøtterøy
Nøtterøy

El rayo

Hei, Roy,

velkommen til elbilforum. Jeg har planer om å bygge om en gammel Mini, se tråden "Minella". Hvis du kjenner noen som vet om en 1961 - 82 Mini pickup eller Van må du si fra.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

Hei Roy og andre interesserte..


Beklager at det blei stille fra min kant..
Når min peugot partner EL-bil stoppa heilt opp seint i høst, mista eg litt piffen..
Opprinnelig plan var jo at den skulle vare ei stund slik at eg fekk tid til eit slikt ombyggingsprosjekt som var tenkt fullført når Peugeoten tok kvelden.

Men no måtte eg kjøpe ny elbil ganske raskt og dermed forsvant all tigjengelig kapital til ombyggingsprosjektet.
Ønsker fortsatt og bidra der eg kan, men har blitt avskåret for å bruke penger på dette inntill videre..


Ser forøvrig at fleire av forumbrukarane har signalisert at dei kjem til å setja i gang egne prosjekt i 2009.
Vi bør derfor i den grad det er mulig, hjelpa desse som setjer i gang med gjennomføring av prosjekta..
Sidan jeg bur i hordaland, må prosjekter i hordaland gjedna ta kontakt med meg om eg kan bidra med noko.. Har fortsatt ein tre-fire maxxima batterier for utlån/kjøp til trengande..

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA