Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?

Startet av Kaspar Strømme, lørdag 12. juli 2014, klokken 17:48

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: Persn på torsdag 31. juli 2014, klokken 09:53
Jeg har tilsvarende lyd jeg også. Kommer både under pådra og brems. Norsk Tekna kjøpt ny i oktober hos Gravdahl i Tønsberg. De påstår det er klakkelyder ifra bremseklosser. De har hatt av bremser for å smøre opp, men lyden er der fortsatt. Nå har Vestfold Auto tatt over Gravdahl, så får håpe de finner en løsning. Har forøvrig ikke mye godt å si om gamle Gravdahl.


Sitat fra: Kaspar Strømme på onsdag 25. juni 2014, klokken 14:51
Hei, min første post her, har en 2013 Tekna (fransk import)

Har i siste tid registrert en klikkelyd. Denne kommer når bilen er i fart, når man svinger til venstre spesielt. Og oppoverbakke så er litt trøkk på pedalen. Lyden høres ut som en kule som svinger frem/tilbake og treffer noe (ikke helt ulik blinklys lyden, men litt annerledes klang)

Bilen er kjøpt via importør, de henviser til Nissan for all garantiarbeid. Som forventet. Men svaret på Nissan verksted er dette er kjent problem som de "løser" ved etterstrekke drivakselen under klargjøring. Vil derfor ha betalt for dette siden bilen ikke er kjøpt hos Nissan. Dette var kun "telefon" diagnose og mulig de finner annen feil om jeg leverer inn men regner med de sikkert vil prøve snike seg unna evt garantirep uansett. Er noe ødelagt blir det vel importøren som får skylden for ikke ha "klargjort" bilen skikkelig??

Litt spesielt tenker jeg.. noen lignende erfaringer? Jeg ser det er en diskusjon om klikkelyd ved start/stopp men dette er ikke tilfelle her.

mvh
KS

Denne klikkelyden, hvirdan beskrives den. Jeg hører klikkelyd i min 2014 acenta også.

Dettr er i form av 3 klikk som kommer når jeg går opp eller ned i fart. Ved akselerasjon og bremsing mellom 50-80 hører jeg igenting. Det er når jeg går mellom ca 40 - 0 disse tre klikkene kommer. Når jeg går opp i fart, eller bremser helt ned. En "klikk-klukk-klikk" lyd fra motorrommet.

Er dette normalt, eller unormalt? Har andre Leafeiere det slik???

knutgrr

Jeg hadde en slik lyd som du beskriver, i de hastighetene du beskriver, fra bilen var ny.
Den har nå forsvunnet.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Spiffster

Jeg har en 2013 Japan Leaf som er importert fra Spania og den har fått SW oppdatering og bytte av stabilisatorstagforinger på garantien hos Sande Auto i Drotningsvik. I tillegg hadde jeg førstegangsservice der. God service alle ganger og spøkelset som enkelte vil ha det til angående importerte biler har ikke jeg merket noe til :)

Marius Engel


Sitat fra: Spiffster på mandag 01. september 2014, klokken 11:47
Jeg har en 2013 Japan Leaf som er importert fra Spania og den har fått SW oppdatering og bytte av stabilisatorstagforinger på garantien hos Sande Auto i Drotningsvik. I tillegg hadde jeg førstegangsservice der. God service alle ganger og spøkelset som enkelte vil ha det til angående importerte biler har ikke jeg merket noe til :)

Hvordan hørtes de slakke foringene ut? Slik som jeg beskrev litt lengre oppe?

Spiffster

Nei, lyden var ikke slik du beskriver over. Jeg fikk en mer klakke lyd over fartsdumper. Lyden kom kun ved større bevegelse av støtdemperene foran. Et stabilisatorstag er forspent slik at foringen beveger seg lite eller ingenting ved normal kjøring. Et kjent problem med Leafen er nettopp disse foringene.

sdhweb

Jeg har samme klikkelyd fra drivaksler. Norsk bil, 2 uker gammel. Fikk etterstrammet drivaksel venstre side i dag men nå hører jeg samme lyder fra høyre side. Det kan ikke være meningen at det skal være sånn. Jeg antar at verkstedet ikke sjekket høyre side, men det burde de ha gjort.

Har sendt epost til forhandler så får vi se hva de sier.

Oppdatering: De ringte meg opp i dag og vil prøvekjøre sammen med meg. Lydene er ikke spesielt vanskelig å påvise og det kan umulig være meningen at det skal være sånn. Jeg har kjørt andre Leaf men aldri hørt sånne klikke/klakkelyder. Prøvekjøring med verksmester til uka.

Oppdatering 29.09.2014:
Var ute og prøvekjørte med verksmester og han hørte lyden. Han var enig i at det ikke skulle være sånn. Han sa de hadde trukket til endemutteren på drivakslen på begge sider forrige gang men han sa at det kanskje kunne være litt dårlig trykk i luftverktøyet hvis det var rett før kompressoren skulle starte når de holdt på på høyresiden. Han etterstrammet i alle fall i dag og lyden forsvant.

Status er altså at disse klikkelydene som stammer fra noe løs endemutter på drivakslene nå er borte. La oss håpe at ulydene forblir borte. Han mente i alle fall at det ikke skulle være nødvendig å etterstramme.

sdhweb

Bumper denne slik at man kan se at tråden er oppdatert. Les mitt innlegg rett før dette.

HoeggenEL

Godt at du holder oss oppdatert, sdhweb.
Håper lyden din forblir borte, og ikke kommer tilbake igjen etter kort tid, slik som i mitt tilfelle. Min forhandler venter enda på svar fra Nissan før de gjør noe mer.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

smaug01

Sånt bruker man ikke en muttertrekker på, det var nok en bløff fra verkstedmesters side. Man bruker en momentnøkkel. Man kan i teorien bruke muttertrekker med moment stav men det er bare knot og ingen tid å spare på sånt pluss et usikkerhetsmoment.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

sdhweb

Sitat fra: HoeggenEL på mandag 29. september 2014, klokken 21:25
Godt at du holder oss oppdatert, sdhweb.
Håper lyden din forblir borte, og ikke kommer tilbake igjen etter kort tid, slik som i mitt tilfelle. Min forhandler venter enda på svar fra Nissan før de gjør noe mer.

Ja, la oss håpe det. Håper du får fikset din bil også :-)

sdhweb

Sitat fra: smaug01 på mandag 29. september 2014, klokken 21:27
Sånt bruker man ikke en muttertrekker på, det var nok en bløff fra verkstedmesters side. Man bruker en momentnøkkel. Man kan i teorien bruke muttertrekker med moment stav men det er bare knot og ingen tid å spare på sånt pluss et usikkerhetsmoment.

Det kan være jeg misforstod det han sa. Jeg stod bak bilen når han gjorde det og jeg hørte noe luftverktøy som jobbet iherdig i alle fall. Lyden som kom var akkurat som når jeg strammer hjulboltene med luftverktøy. Som når hjulboltene er strammet maks og man bare holder på videre - den lyden.

Han sa jeg måtte komme tilbake hvis lyden kom igjen men han hadde tro på at det var fikset. Han sa de ikke hadde fått noe skriv fra Nissan på dette men at Nissan snart burde komme med noe når det bare kommer nok saker/klager. Han sa det var et problem når de fikset noe uten at det foreligger et delebytte. Det hadde visst Nissan sentralt problemer med å få inn i systemet. Hvis lyden kom tilbake måtte de finne på noe annet var det han sa.

Så, jeg vet ikke helt, men jeg satser på det beste :-)

sdhweb


sdhweb

Hei,

Da har jeg hatt inne bilen for utbedring av følgende:

- Justere lys
- Justere spylerdyser
- Fikse ulyder i drivaksler.

Vedrørende det siste punktet så tok de ut stikkakslene, smørte leddene med fett og snudde stikkakslene 180 grader før montering. De kalte dette 'qashqai-metoden' da det visstnok var lignende problem på noen qashqai-biler.

Jeg har ikke giddet å høre noe særlig etter om lydene er borte. Dessuten er det regnvær ute og forholdene må ligge til rette (tørr vei og opphold, ikke varmeapparat/AC) for å høre ulydene. Satser på at de er borte etter overnevnte operasjon.

smaug01

Det er veldig godt kjent i mekanikermiljøet at man aldri, aldri, aldri skal snu aksler slik at de roterer motsatt vei. For meg høres det ut som dette verkstedet er på veldig tynn is og ikke har snøring hva de holder på med. Drivknutene er jo fettfylt fra før av, hvorfor skulle det hjelpe å smøre de mer? Har fabrikken brukt for lite fett? Ut fra det jeg leser er det ikke troverdighet i det de sier. Jeg tror de prøver forskjellige ting og håper at det løser problemet og så sier de bare masse teknisk fjas for at det skal høres ut som det blir tatt alvorlig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Electric

Jeg tipper dette er de indre stabilisatorforingene. De er i tilfelle sikkert ok -  men over fartsdumper og annet kan dette både bli knirk og klukking.  Klukking hvis det er ok med smøring rundt foringen(og helst i vandremønstret) til stabilisatorstaget. Jeg fikset dette smurte  selv - knirket som rakker``n til meg, jeg brukte kobberpasta via slange som jeg sprutet godt på rundt foringene. Med en slange (tynn), fikk jeg trolig også litt under foringen mot metallet....det hjelper selvsagt bra). Litt krøkket å komme til - man bør ha bilen på bukk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA