Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enviro Elbilsalg åpner avdeling på Nesbru i Asker

Startet av GliX, mandag 12. januar 2009, klokken 14:59

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Jeg vil bare fortelle dere at jeg er veldig fornøyd med den nye Thinken så langt. Men å gå så langt til å ikke lease batteriene  kan vel være en risikosport. Etter alle de årene med den gamle Thinken er det en betryggelse å vite at jeg kan bare kjøre på uten å tenke på  varmgang opp bakker osv. Vannfylling er en sagablått. Jeg bare kjører jeg ;D Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

EL-Piano

Da jeg spurte Think om valg av batteriteknologi i desember, var beskjeden at de vil levere/gå over til Lithium batterier senere, men første del av produksjon kommer med Zebra- batterier.
Lithiumbatteriene de har på trappene vil gi noe kortere rekkevidde. Forstod at det i startperioden ville være mulig å velge mellom teknologiene.
Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

el nino

Sitat fra: froland på lørdag 10. januar 2009, klokken 11:19
Hei venner! Jeg vil bare fortelle dere at jeg er veldig fornøyd med den nye Thinken så langt. Men å gå så langt til å ikke lease batteriene  kan vel være en risikosport. Etter alle de årene med den gamle Thinken er det en betryggelse å vite at jeg kan bare kjøre på uten å tenke på  varmgang opp bakker osv. Vannfylling er en sagablått. Jeg bare kjører jeg ;D Hilsen Froland
--------Og jo mer man kjører, desto billigere blir det-------------- ;D ::)

elektrolux

Sitat fra: el nino på lørdag 10. januar 2009, klokken 11:44
--------Og jo mer man kjører, desto billigere blir det-------------- ;D ::)

Det er vel det som er "cluet".

De som ser på nye Thinken som ren transport, forventer mye kjøring, og ikke henger seg opp i detaljer som fakturagebyr, og moms på momsfri vare, kommer sikkert best uttav det med leieavtale.

De som ønsker et samleobjekt til odel og eie, og misliker at finansinnstitutter og andre skal ha sugerør inn i lommaboka si, er nok best tjent med et rent kjøp.

Lurer forreseten på hva som skal til av diagnoseutstyr for å kunne snakke med NyThinken. Alltid et moment ved kjøp av bil, at slikt er tilgjengelig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Jeg hører nok til den "transportkategorien", så for meg vil ordningen være fin-fin. Håper jo bare jeg får bilen!

Kom til å tenke på en sak vedr batteriene når jeg leser "samleobjekt" her. Kan man ikke kjøpe bilen med batterileieavtale og så bare si opp denne delen etterpå? Det vil sikkert være et spennende regnestykke for utleier av batteriene hva det skal koste, men jeg kan jo vanskelig tenke meg at en slik avtale skal være uoppsigelig? Så må du jo selvfølgelig finne deg i at du ikke har batterier til bilen, men om den bare skal stå som samleobjekt gjør vel ikke det noe? Så kan du jo sikkert kjøpe batterier som passer og sette inn når du ønsker det?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Der var snakk om at avtalen løp 5år om gangen, så selv om den ikke løper i uendelig tid må en nok belage seg på 5 års leie minimum. Hadde det derimot vært en leasingavtale kunne en kjøpt ut batteriet, og dratt fordel av ev. fint bruk.

Etter tidligere presenterte regnestykker her er leien over 50000 kr etter 4 år, og dermed svarer ikke dette seg med mindre en har kunnet benyttet seg av fordelene leien er påstått å gi.

Dersom en så sier opp leieavtalen etter 5 år, står en igjen med utgifter godt over kjøpsum på batteriet, samt "inndratt" batteripakke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Her er det mye nytt :o.

Jeg har fortsatt ingen grunn til å vurdere å kjøpe ny Think fordi de gamle vil ikke gi seg :)

Jeg vet at mange eiere av de gamle Think fikk reklamasjon på sine Saft blokker men vet ikke hva avtalen var.

Kunne man prøve å komme i kontakt men produsenten av Zebra batteripakke og spør om forventet levetid. De har flere prosjekter i gang og det ser ut som en vellykket teknologi.
De nyeste kan motta høyere ladestrøm og mens det ikke blir  hurtiglading, kan noen få drosje eiere få nytte av det.

Kan Think ledelsen har lest noen av de kritiske inlegg her før de tok den beslutningen å selge batteriene?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elox

#22
Hei,

Fikk i går min faktura fra Siemens, fikk en for desember og januar, disse var på 975 +mva! I tillegg fikk jeg fakturaen for februar samme med et brev som sa at de nå justerte leien i henhold til avtale!

Jo, prisen gikk ned ;D nå er den 911,- + mva  ;D ;D
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

electricaid

Uten å ha gjort kjempestore undersøkelser slår dette meg som enormt positivt.

Om man har litt egendisiplin til å sette av penger jevnlig til den dagen batteriet må byttes ut kan man tjene godt på det.
En leasing avtale virker betryggene med at du altid har et batteri som virker. På en annen side har jeg ikke hørt noe om hva slags batteri man vil få av Siemens når det skal byttes ut. Vil de ikke kun være forpliktet til å gi deg et batteri som har samme spec som det originale?

I såfall er det er dårlig avtale å lease ettersom batteriteknologien vil være mye bedre den dagen det er tid for å bytte ut, og da kan man få seg et batteri som enten er billigere med samme rekkevide eller et som har mye lengre rekkevidde til samme pris.

Lynet

Til dere som ikke har fått med dere at prisen på gebyret står i kontrakten: i vedlagte bilde har jeg klippet ut fra eksemplet for leiekontrakt som jeg fikk tilsendt fra Think 7.11.08 Det var ikke noe tvil om at gebyret er 75,- + mva!!!
Hvis noen har signert kontrakten uten å se dette har de seg selv å takke  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Stygg avtale, og heller ikke et ord om at det innbefatter noen mobilitetsgaranti.

Og etter 5 år står en der uten batteri, om en ikke velger å tegne ny avtale. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Helt enig, men jeg vet ikke om det er denne som ble underskrevet av de som kjøpte seg ny Think?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

corvette

Svar fra Sjur Heglund i Think på spørsmål om kjøp av batteri for oss som leaser:

Foreløpig er det ikke gitt et generelt tilbud om å kjøpe ut batteriet. Bakgrunnen for at vi nå selger et antall biler og batteri er;

-       Siemens ønsker en avklaring på vår finansielle situasjon før de evt viderefører batterileieavtale

-       Bostyret som administrerer oss vil ha umiddelbar inntektsføring



Prisen som tas for batteriet – kr 50.000,- - er gunstigere enn tilsvarende 5 års batterileie, men reflekterer samtidig at risiko/garantiansvar legges over på kunde. Forventet levetid på batteriet er 6-8 år, mens fabrikasjonsgaranti er 3 år fra den sveitsiske leverandør.



Følgelig må vi komme tilbake på hvorvidt våre kunder i fremtiden skal få et valg på leie vs kjøp.





VW e-Up! kjørt 17100 km

elektrolux

#28
Sitat fra: corvette på onsdag 25. februar 2009, klokken 10:32
Prisen som tas for batteriet – kr 50.000,- - er gunstigere enn tilsvarende 5 års batterileie, men reflekterer samtidig at risiko/garantiansvar legges over på kunde. Forventet levetid på batteriet er 6-8 år, mens fabrikasjonsgaranti er 3 år fra den sveitsiske leverandør.

Jeg vet EU misliker Norske det forbrukervernet og 5 års reklamasjonsrett på varer beregnet å vare mer enn 1år.

Men jeg betviler at batterileverandøren har mulighet til å gi et dårligere vern enn det som ligger i loven. De kan kun gi økt vern, eller la være å selge batterier i Norge. Sistnevnte ville vært en inrømmelse av at de betviler kvaliteten på batteriet sitt.

Uansett. Hadde jeg f.eks bodd på Stord , og ikke midt i Stavanger og med omtrent null kjørebehov ville jeg løpt og kjøpt Think inklusivt batteri så lenge denne ordningen varer.

Når det er sagt tror jeg ordningen er nødt til å videreføres da kjøpergruppen til Think fortrinnsvis er folk som ønsker å hoppe av avgiftshysteriet som plager fossilbillismen. Tror svært få kjøper den p.g.a. miljøet. Samtidig blir en for høy pris for å slippe disse utgiftene rett og slett umulig for mange som allerede er nedtynget i boliggjeld. Think sitt dilemma blir derfor at de blir nødt til å prise bilen slik at den blir salgbar.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

el nino

Sitat fra: Lynet på tirsdag 24. februar 2009, klokken 22:33
Helt enig, men jeg vet ikke om det er denne som ble underskrevet av de som kjøpte seg ny Think?
Det som gjør saken så forvirrende, er at det foreligger to kontrakter--en fra Siemens om leie av batteriet og hvor det ikke står noe om mob.avtalen, og en annen fra Think Global som tar for seg mob.avtalen, garanti, service/bytte av batteriet.
Dette brevet skulle alle som kjøpte ny Think hos R&S ha fått. Dette brevet ble sendt ut fra Think, fordi kontrakten fra Siemens ikke inneholdt et ord om garanti, fri service eller bytte av batteri.(Mob.avtalen) Og fordi bl.a. undertegnede sendte brev til både Siemens og Think og klaget på uklar kontrakt.  Hvis Think overlever, føler jeg meg sikker på at mob.avtalen er en god avtale, tross alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA