Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lite plass mellom hjulbuer og dekk - uheldig på vinter/dårlig sledeføre?

Startet av Espen Hugaas Andersen, mandag 05. januar 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitatour contact confirmed that 43 kilowatt AC rapid charging capability will be absent from the new motor and therefore the quickest charging speed of any ZOE or Kangoo Z.E. fitted with the new motor will be 22 kilowatts.
https://transportevolved.com/2014/12/16/renault-zoe-lose-43-kw-rapid-charging-preference-improved-home-charging/

Hva tenker dere?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

SitatWhat's interesting however, is the news that Renault plans to still offer the older motor to customers who want it, at least initially, offering new and old together. This means customers can choose from improved range and efficiency at the detriment of slower rapid charging, or stay with the older, more inefficient motor and battery pack in preference for 43 kW rapid charge capabilities.

Da blir det fortsatt mulighet for 43kW lading for de som ønsker det, eller raskere lading på 13-16A kurser men max begrenset til 22kWh (som MB B-klasse)

torlie

"Now we've learned that Renault is poised to improve its popular ZOE electric hatchback for the 2015 model year with an improved battery pack as well as an all-new motor and power inverter which will help increase overall range by as much as 30 kilometres (18 miles) over the current model year ZOE."

Akkuratt dette er jo veldig positivt. Da nærmer man seg 20mil på fin landeveiskjøring.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tja, hvis det ikke er snakk om NEDC km da; bare til å dele på to med en gang ;)

fimreite

Siden jeg allerede eier en Kangoo ZE (Phase 2 "facelift") er det mest interessant for meg om det er mulig å ettermontert eksempelvis den nye batteripakken for å få lenger rekkevidde. Eller om jeg er stuck med kapasiteten(22KW/h) som er i bilen i dag.

For meg personlig er rekkevidde viktigere enn hurtiglading så det er her jeg har størst ønske. Like vel: I dag kan ikke bilen min lade hurtigere enn 3,5KW/t (1 fase 16A). Så hvis jeg kan lade 22KW/h på en ladestasjon hadde dette vært et stooort steg opp. Eller "bare" kunne lade på 1 fase 32A kurs(7 KW/h) hadde vært helt supert.

Hvis jeg kan, ønsker jeg å si ja takk begge deler, så håper jeg at Renault er kloke nok til å også satse på "aftermarket" slik at jeg kan ettermontere lader(inverter) og samtidig oppgradere batteripakken.

Kanskje noen her vet svaret?

fimreite

Torlie har helt rett, Finnøy. En rekkevidde på 20 mil er realistisk i forhold til opplysningene. Man fjerner ca 32.5% fra NEDC, så har man snittrekkevidden. På sommeren og økonomisk kjøring mer, på vinteren med grisekjøring mindre.

Men jeg ser helt klart poenget ditt, Finnøy  ;)

elektrolux

Ville valgt 30 km ekstra rekkevidde på bekostning av hurtigste ladetrinn.

For meg er det likegyldig om jeg må lade i 1 time mot 40 min nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

Er enig i at 30 km økt rekkevidde ville vært et stort plus. Men jeg oppfatter disse opplysninger som udokumenterte rykter som kanskje ikke blir noe av. Sitter man på gjerdet og venter på dette, så kan de også hende at det er innført mva på elbilen den dagen den er tilgjengelig. Og da er det sikkert rykter om helt ny batterieteknologi med endra bedre rekkevidde. Så dersom behovet for elbil er tistede, så må man nesten bare gjøre et valg ut fra det som finnes innen nær framtid.

fimreite

Godt poeng, TM.

Jeg satser på leie av batteriene mine, til tross for høy månedsleie. Så håper jeg at det fører til at jeg får byttet de nåværende batteriene til bedre batteriteknologi når denne blir tilgjengelig. Eventuelt når leieavtalen min går ut om tre år. Det verserer allerede nå rykter om at de som leier batteriene skal få bedre batterier installert om ikke lenge. Men jeg hørt mange rare rykter om ulike ting som angår bilen, så jeg er forsiktig optimist. Og slik jeg kjenner Renault er de ikke akkurat rundhåndet når det gjelder prisene på tjenestene og produktene sine.

Jeg har lest et sted på nettet(Obs! obs!) at Renault har lagt til rette for oppgraderinger i el-bilene sine, og at det er teoretisk mulig å sette i nye og bedre batterier og lader. Altså at de som har første generasjon zoe kan oppgradere/endre batteripakken og lader. Men dette kreves en oppdatering av "firmwaren" i bilen, og at koblingene og føringene er dimensjonert for en slik oppgradering. Men det er som kjent forskjell mellom teori og praksis. Jeg har ikke god innsikt i det tekniske, så her kan nok andre svare bedre enn meg.

-Tøger

emil

Sitat fra: TM på lørdag 20. desember 2014, klokken 21:54
Er enig i at 30 km økt rekkevidde ville vært et stort plus.

Hvis 30km er avgjørende for valget av bil til den daglige kjøringen er det stort pluss. Men jeg vil ikke ha litt ekstra rekkevidde jeg kanskje ikke trenger i det daglige mot dobbel ladetid på langtur der man kanskje må ha 2-3 ladestopp. Men er langturene på steder der det kun er 22kW stolper har det jo igjen ikke mye å si og det blir kanskje en større fordel med ekstra rekkevidde.

torjen6


Les pressemelding Renualt France !
Zoe kommer med 22 kw lading, og MB har 11 kw lading !
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

TM

Kan du sende link til denne pressemeldingen ?

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på onsdag 24. desember 2014, klokken 10:24
Står noe her om den nye motoren
http://www.media.renault.com/download/media/specialfile/64178_1_5.aspx

Bra av Renault å gjøre som Tesla og bruke motorer uten sjeldne jordmetaller. Det er riktignok asynkronmotor på Teslaen mens Renault bruker en synkronmotor med tvunnet rotor og slip rings, men det spiller mindre rolle (kan bli litt høyere vedlikeholdsbehov på Renaulten).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flips

Det står at den nye motoren er mindre og passer for små biler, kan dette bety at Twingo Z.E. er på vei? Renault har jo tidligere sagt at den skulle i produksjon i 2014, men så ble den utsatt eller noe. Uansett hadde den vært aktuell å ta inn i Norge, som en konkurrent til trillingene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA