Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Løst og fast - rykter -synsing

Startet av nie, tirsdag 08. september 2015, klokken 09:29

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: Muffinman på mandag 10. august 2015, klokken 09:24
Med rangemode: maks 3-3,5kW
Uten rangemode: Maks 6kw for kupe + 6kW batterivarme. Maks 12kW tilsammen altså.

Bilen tar det den får lov til fra veggen, resten fra batteriet. En full oppvarming i bra kulde kan fint spise 20tkm.
Dette vil jo da bli aktuelt for netter med frost i hjemmesituasjonen uten lading og alt må tas fra batteriet.
Er bilen da isfri og noenlunde lunken med range-mode og forbrukt 3-3.5 kW?
Er litt bekymret for disse rammeløse vinduene som skal litt ned før dørene lar seg åpne ....

Muffinman

Min erfaring er at rangemode går greit til forvarming med moderat kulde og hvis bilen ikke er nedfrosset. Ved strengere kulde eller bil dekket av is/snø finner jeg rangemode ganske ukomfortabel. Man må gjerne bruke opp mot de tilmålte 30 minuttene før forvarmingen slår seg av før det får god nok effekt, og selv da er det gjerne litt kjøligere i bilen enn jeg liker. Komforten dreier seg ikke bare om å få opp lufttemperaturen; interiøret skal også varmes opp. Da gjelder det å heve lufttempen så raskt som mulig. Da varmes interiøret raskere også :)

Men tror seriøst ikke dette er noe å bekymre seg for om du har lading på jobb. Skrev du hvilken lading du har tilgang på der?

nie

En typisk Bergensvinter er jo 3-4+, mye fuktighet på dagtid og en svipp ned på -2 gjennom natten slik at bilen iser ned. Trenger da å få tint den opp tilstrekkelig til at dører og vinduer går greit.
Komfort er egentlig ikke hovedmålet.

GOS

Sitat fra: nie på mandag 10. august 2015, klokken 10:00
En typisk Bergensvinter er jo 3-4+, mye fuktighet på dagtid og en svipp ned på -2 gjennom natten slik at bilen iser ned. Trenger da å få tint den opp tilstrekkelig til at dører og vinduer går greit.
Komfort er egentlig ikke hovedmålet.
Da skal du ikke bekymre deg. Bor i Stavanger og har garasje der, men hytta ved sjøen som disponeres året rundt har ikke garasje. Jeg har tint den opp der med range mode når det har vært mange minusgrader.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA