Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZOE OBD-kontakten og diagnostisk verktøy, blåtann ?

Startet av fayelund, fredag 07. november 2014, klokken 08:58

« forrige - neste »

fayelund

Hei

Jeg har bestilling på en e-Golf inne, men er i ferd med å få kalde føtter. Dette fordi jeg bor i leilighet i Oslo uten mulighet for fast parkering med lading. Og dermed er offentlige ladeplasser eneste mulighet.

Min frykt er at det allerede er ganske høyt trykk på disse, og med antall bestillinger som ligger i løypa vil dette bare bli værre.

Det jeg da lurer på er om hvordan folks erfaringer er med de kommunale ladeplassene i Oslo(Området Sandaker/Åsen) og om det faktisk er noe håp her?
Bestilt e-Golf september 2014

Olatho

Kan bare si noe om Grünerløkka/Carl Berner. Her er det ofte mulig å finne plass til lading, men det kommer veldig an på kjøremønster. Vi kjører ikke til og fra jobb, men mest på ettermiddagen og i helgene. Evt litt midt på dagen nå i permisjonstider...
Det betyr at vi kan sette bilen til lading etter at en del folk har dratt om morran, og så flytte den igjen før kvelden. Det er nok vanskeligere å finne plass på ettermiddagen, men jeg har ofte sett ledige ladeplasser når jeg er på vei hjem med trikken, så helt umulig er det ikke.

Thomas Parsli

Opp mot Sandaker kjenner jeg ikke tillstandene, men på nedre Grünerløkka er det uproblematisk å lade på ettermiddag/kveld.

Bruk den neste uken til å sjekke ladeplassene når du kommer hjem -er de ledige nå er de sannsynligvis ledige når  du får bilen :)

Lademulighetene er faktisk omtrent som for ti år siden, tro det eller ei!
Tipper antallet biler/lader er relativt konstant, men vi har brukbar tilgang til hurtigladere og en del plasser med tidsbegrensning (3timer) som gjør at det faktisk er mulig å lade når du må.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hans Håvard Kvisle

Lagde dette kartet basert på tellinger i 2012:
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/85-kart-oslo
Sjølsagt ikke like gyldig lenger. Det jeg er sikker på:
1. er at bruken ikke har blitt mindre
2. det fortsatt er store forskjeller i bruksfrekvens på ladestasjoner rett ved hverandre
3. kommunen somler med å bygge ut
4. men at boligområder som det du nevner, er hva som vil prioriteres i framtida

Jeg ville ikke vært redd for å få den elbilen. Mest sannsynlig vil du oppleve at dette med lading blir et mye mindre problem enn du trodde. Sjøl har jeg disponert elbil siden 1997 og bodd på St.Hanshaugen, også i mange år før det kom off.ladestasjoner.
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA