Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Autopilot - sikkerhetsmessige betenkeligheter

Startet av Brannmann86, torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:45

« forrige - neste »

K S

Hvis varmeapparat/varmepumpe er viktig, så er Soul EV Exclusive mye bedre i kulde enn Zoe, ref test i Bil 4/2014, testen ligger vel på Kia sin hjemmeside.

Ellers så var Zoe en ok bil, men vi gikk for Soul, og angrer ikke. Elbil er topp! :-)

kos

Hei
Hvorfor alt dette tullet angående Zoe. Hvem kan lade bilen sin på 1 time hjemme. Har du tesla så er Zoe et førstevalg av bil da denne kan lade på samme system som teslaen. Ingen bil har bedre hurtiglader hjemme enn Zoe. Når det gjelder ute er den som alle andre, minus ladeboksen på alt andre enn TN anlegg. Men når du kommer til 22kw og 43 kw er den rå i forhold til alle andre enn tesla. Ved bruk av hjemme lader lader du på standard  systemet til Zoe den på 2 timer hjemme og man får med på kjøpet en lader som ladder teslaen på 6 til 8 timer. Resten av småbilflåten har langt lengre ladetid. 

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:18
Hei
Hvorfor alt dette tullet angående Zoe. Hvem kan lade bilen sin på 1 time hjemme. Har du tesla så er Zoe et førstevalg av bil da denne kan lade på samme system som teslaen. Ingen bil har bedre hurtiglader hjemme enn Zoe. Når det gjelder ute er den som alle andre, minus ladeboksen på alt andre enn TN anlegg. Men når du kommer til 22kw og 43 kw er den rå i forhold til alle andre enn tesla. Ved bruk av hjemme lader lader du på standard  systemet til Zoe den på 2 timer hjemme og man får med på kjøpet en lader som ladder teslaen på 6 til 8 timer. Resten av småbilflåten har langt lengre ladetid.

Vel, det er mest av IT nett i Norge og når jeg hadde kun Leaf (og ikke Tesla) var jeg helt avhengig av å kunne lade på 16A fra schuko på jobb for å komme hjem igjen. Ankom ofte med under 10% igjen på batteriet, og når man skal hjem etter kanskje 7 timer blir 10A for snaut gitt.

Alternativet er hurtigladestopp underveis, men det er jo bortkastet tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei
har du tesla så er ZOE tingen. Du får med hurtiglader og en omformer som gjør at du kan bruke it anlegg. Så er man tesla eier så er ZOE tingen. Ikke  ;Dminst den har rekkevidde.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Brannmann86 på søndag 05. oktober 2014, klokken 21:13
Ser jo at Kia Soul EV opp gir en rekkevidde på 212 km og Nissan leaf en rekkevidde på 199 km, men hva kan man i realiteten forvente på en optimal dag under kjøring  på motorvei og likeså på en gjennomsnittlig vinterdag med bruk av varmeapparat?

På en god sommerdag kan du regne med at Soul gir deg 200km på relativ flatmark, og at Leaf klarer kanskje 160km. Med mer utfordrende terreng vil Soul bruke relativt mindre energi enn Leaf.
Etter 84.000km i Leaf og etter å ha prøvd alle elbiler lansert etter 2011 minst 150km hver ville jeg valgt enten Soul eller eGolf. Disse to gir lengst kjørelengde i klassen under Tesla.
Soul velger du om du foretrekker litt høyere sittestilling og komfort, og du vil sette pris på varme i ratt og både fram- og bakseter når det er kaldt ute.
EGolf velger du om du vil ha en mer lavere sittestilling og litt strammere og mer konservativt oppsett.

Leaf - bilen går mye kortere enn hva importør skryter den opp til, men den rommer godt 5 personer og norsk utgave (og noen importutgaver) har vinterkomfortutstyr som varme i ratt og både fram- og bakseter. Personlig har jeg fått importør og forhandler for sør Rogaland langt opp i halsen pga kundebehandling i flere saker. Jeg blir aldri mer Nissan kunde.

Zoe - noe mindre, enklere men sjarmerende i forhold til de overnevnte. Kamelonladeren er største ulempe, samtidig det mest geniale. Mangler komfortutstyr som varme i seter og ratt og/eller frontrute. Når Soul koster det samme og er bedre utstyrt, har lengre kjørelengde og bedre garantier så er Zoe mer for spesielt interesserte.

BMW i3 har rundt samme kjørelenge som Zoe, men har vesentlig dårligere utnyttelse av plass og dermed bare sitteplass for 4, upraktiske bakdører og lite bagasjerom. Mye ekstrautstyr tilgjengelig. Passer kanskje best for de som ikke har barn og som foreterekker enn BMW.

Hvis Tesla holdes utenfor: Mitt personlige førstevalg er helt klart Soul, eGolf som nr 2 og Zoe som nr 3.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA