Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Semighurtig ved Eidsvoll Amfi (nær E6)

Startet av arielfaaland, søndag 02. november 2014, klokken 00:14

« forrige - neste »

arielfaaland

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Renault Zoe, ettersom de kjører vrakpantkampanje  :-)
Fra før har jeg en Tesla S. Verken forhandler eller elektriker som er hyret fra forhandler til å installere Wallboxene kunne svare meg på dette: (Dvs, mente det ikke gikk..)

Dersom jeg går får Renault Zoe Intens Supercharger, "Renault wallbox". Vil denne være kompatibel til Tesla lading? Etter hva jeg har forstått, er denne wallboxen en normal type2 Pod-point lader, som i følge spesifikasjoner skal kunne lade begge bilmerkene. Noen som kjenner til dette ?

abc

Zoe's wallbox kan lade tesla.

For å få intense med 11 kw trafo / lader bør du ha minimum 50 amp inntakssikring.

Jeg er ingen elektriker, men dette er de svarene jeg fikk når jeg installerte sakene.

tinker

Det er en helt vanlig type 2 lader fra PodPoint ja. Den leverer 11kW strøm, og kan brukes av alle biler som tar i mot AC. Den heter Solo II mener jeg.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Electrix

Sitat fra: arielfaaland på fredag 17. oktober 2014, klokken 00:06
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Renault Zoe, ettersom de kjører vrakpantkampanje  :-)
Fra før har jeg en Tesla S.
Jeg vet at det er mye skriverier I aviser om Tesla S bruktpriser om dagen, men for å være helt ærlig tror jeg du får mer for den på finn enn vrakpanten Renault tilbyr. Med mindre Teslaen din er sterkt skadet kan jeg betale hele mellomlegget til til nye Zoe, inkludert installasjonen av ladeløsningen din I bytte mot Teslaen, jeg kunne gjerne hatt litt mere plass.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

arielfaaland

Beklager dårlig presisering :-). Lademessig har jeg en tesla. Jeg har en gammel sliten Audi a3 som skal vrakes. Hehe..
Takk for gode svar!


Sitat fra: Electrix på fredag 17. oktober 2014, klokken 09:59
Sitat fra: arielfaaland på fredag 17. oktober 2014, klokken 00:06
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Renault Zoe, ettersom de kjører vrakpantkampanje  :-)
Fra før har jeg en Tesla S.
Jeg vet at det er mye skriverier I aviser om Tesla S bruktpriser om dagen, men for å være helt ærlig tror jeg du får mer for den på finn enn vrakpanten Renault tilbyr. Med mindre Teslaen din er sterkt skadet kan jeg betale hele mellomlegget til til nye Zoe, inkludert installasjonen av ladeløsningen din I bytte mot Teslaen, jeg kunne gjerne hatt litt mere plass.

arielfaaland

Testet laderen og det fungerte fint mot Tesla.

Vet dere hva 3 tallet betyr og hvorfor den lader 15amp? Bilen ladet med 10/11kwh.

15amp på 226V er= 3390W betyr 3 tallet trefas, ganger man vell ca med 1.7(?) = 5763W. Det gir ikke meg mening.



jkirkebo

Sitat fra: arielfaaland på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:29
Testet laderen og det fungerte fint mot Tesla.

Vet dere hva 3 tallet betyr og hvorfor den lader 15amp? Bilen ladet med 10/11kwh.

15amp på 226V er= 3390W betyr 3 tallet trefas, ganger man vell ca med 1.7(?) = 5763W. Det gir ikke meg mening.

Du må gange med 3, siden det er 230V som det regnes med. Altså 15*226*3=10.17kW.

Ladeboksen er kanskje stilt inn på 15A fordi den er koblet til en 15A kurs? 15A er jo den nye "boligstandarden" nå som 16A kurser krever 4mm2 kabel eller spesialsikringer med ekstra lav I2 verdi. Jeg har nylig fått lagt opp 2 16A kurser til to stekeovner og dermed brukt 4mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: arielfaaland på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:29
Testet laderen og det fungerte fint mot Tesla.

Vet dere hva 3 tallet betyr og hvorfor den lader 15amp? Bilen ladet med 10/11kwh.

15amp på 226V er= 3390W betyr 3 tallet trefas, ganger man vell ca med 1.7(?) = 5763W. Det gir ikke meg mening.

1.7 (kvadratroten av 3) gjelder maksuttak på 3faset 230V IT.

Siden dette er 3faset TN-nett så kan du gange 3.6kW pr fase med 3 og får ~11kW (alternativt 226 x 15 x 3 = 10.2kW)

arielfaaland

Ah, selvfølgelig! Takk for svar!

Her jeg testet laderen (Vest-Agder) er det vell mest sannsynlig TT / IT nett. Det er sånn å forstå at Pointpod laderne har/ (kan ha) IT>TN transformator? (Med tanke på at Zoe kun "spiser" TN-spenning, så blir vell dette logisk..)

emil

Sitat fra: arielfaaland på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 19:39
Ah, selvfølgelig! Takk for svar!

Her jeg testet laderen (Vest-Agder) er det vell mest sannsynlig TT / IT nett. Det er sånn å forstå at Pointpod laderne har/ (kan ha) IT>TN transformator? (Med tanke på at Zoe kun "spiser" TN-spenning, så blir vell dette logisk..)

Har du kraftig nok trefaset IT-nett får du med gratis trafo som gir 11kW TN-nett ut hvis du kjøper med semihurtigladekontakten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA