Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på husholdningskontakter i Oslo

Startet av Spartacus, fredag 05. desember 2014, klokken 18:05

« forrige - neste »

Spartacus

Da jeg kom over en meget rimelig Reva med litiumbatterier (Lion) i våres, gikk jeg til umiddelbar anskaffelse og fikk den transportert med Autotransport fra Sannes til Oslo. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde de aller største forhåpninger, men siden jeg alltid har hatt en viss forkjærlighet for de minste av el - bilene tok jeg allikevel sjansen. Lenge før boomen satte igang for noen år siden prøvet jeg det som da var tilgjengelig på markedet; Think, Buddy og altså Reva (bly). Thinken var altfor dyr da den endelig kom i ny versjon, og ble dessuten kun levert med to seter; altså uaktuell. Å kjøre Buddy føltes som å vende tilbake til T - Fordens dager, med for dårlig aksjonsradius i tillegg. Dessuten: Jeg fant jeg aldri noen plass til venstrefoten (i str. 46). Revaen virket å være den beste kjøpet, prisen tatt i betraktning (1/3 pris av Think og nesten 1/2 pris av Buddy). Imidlertid fikk prøvebilen total driftsstans under prøveturen (ødelagt differensial?), så noe kjøp ble det ikke her heller. Senere har jeg prøvet det meste som har kommet til på markedet, stått på venteliste for Tesla mod. X og et utall ganger sittet med musepekeren på "bestill - knappen" for en Tesla S. Så ble det altså til slutt en gul Reva Lion mod. 2009, en bil så spesiell i 2014 at min sønn en stund nektet å bli kjørt til skolen i den, en venn tullet hodet inn i et skjerf for ikke å bli gjenkjent i Oslo sentrum, og så min kone som ennå trekvart år etterpå fortsatt nekter å kjøre selv.
Jeg valgte tidlig å overse snobbethet og andre småligheter og har brukt bilen for det den er vært. Konklusjon: Revaen er fantastisk! Kommer frem der ingen andre elbilbilister ville ha drømt om å kjøre, kan i praksis parkers hvor som helst (kanskje politi/ parkeringsvakter tror den er en slags elektrisk rullestol og derfor velger å overse den!?), har minimum 85 km rekkevidde når det elektriske varmeapparatet ikke er i bruk (full gass hele tiden!) og ca. 60 km med varmeapparat på i 2 plussgrader (varmeapparatet kobles automatisk ut etter ca. 50 km) og sjarmerer ungjentene på sin vei ;) Den tilbyr overraskende god plass foran, selv for en storvokst mann og er fin og stabil å kjøre. Den tilleggmonterte Eberspächer dieselvarmer hadde allerede "tatt kvelden" da jeg kjøpe bilen (defekt styringsenhet = ca. 8.000,-). Jeg tok den derfor ut og solgte den på Finn. Foreløpig er den ikke savnet siden den elektriske originalvarmeren har tilnærmet effekt som en god hårføner. En elektrisk kupevifte fra Biltema med ditto fjernfjernbetjening har vist seg å være en god investering. Så derfor: Lykkelig som liten! Ta vare på de små Revaene, spesielt litiumversjonen siden det nå ser ut som disse batteriene kan vare lenger enn folk flest (og produsenten) først fryktet.

scoot

Jeg har riktignok aldri prøvd en Lion, men jeg må slenge meg på dette. Jeg kjøpte min blyReva fordi den var billig og jeg trengte den i studieperioden. Makan til kjærlighet til en bil har jeg nesten aldri opplevd, og jeg er en såkalt "petrolhead". ( BMW er mitt hjertbarn, men jeg savner Revaen hver dag). Hvorfor savner jeg Revaen? Den var sykt morsom, alle snudde seg, jeg kunne parkere hvor faen som helst, den spant rundinger på snøføre som juling og den var ett kapittel for seg selv å kjøre. Liten, skikkelig dårlige bremser, skikkelig ukomfortabel. Men herregud for en bil.... Jeg savner den hver dag...
2009 Revai

chrugel

Måtte le når jeg leste det angående hvor plassere føttene . . .
Om vinteren har jeg problemer i alle biler, med 47 og vintersko får jeg ofte med noen pedaler på kjøpet.
Har ikke hat på de største skoene i Revan enda men så langt har det gått bra! :)
Mine barn synes det er kjempegøy, det synes for så vidt far også selv om jeg kjenner jeg ikke liker 70 og 80 soner så veldig. Trives best i 40 50 og 60. Er ikke så gøy å ligge først i køen. :)
Jeg tenker at denne størrelsen el-bil er den riktige størrelsen for småkjøring, hvorfor dra rundt på 2000kg bil til og fra jobb nor 600 kg gjør samme nytten??

christian

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA