Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hetter til Vakumføler, og batteri

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 22. juli 2009, klokken 07:52

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Mens Liv Signe Naversethe nå åpner Norges hydrogenvei (med enkelte huller), tar USA nå endelig til fornuft og avbryter sitt hydrogenprogram, for i stedet å satse på forskning og utvikling som vil gi gevinster raskere, slik som elbil-teknologi.

Cars powered by hydrogen fuel cells, once hailed by President George W. Bush as a pollution-free solution for reducing the nation's dependence on foreign oil, will not be practical over the next 10 to 20 years, the energy secretary said Thursday, and the government will cut off funds for the vehicles' development. The Obama administration will also drop spending for research on the exploration of oil and gas deposits because the industry itself has ample resources for that...

Kanskje vi får en ny regjering til høsten som i likhet med Obama dropper hydrogen-tullet til Bush/Den Rødgrønne regjeringen,  til fordel for utvikling og produksjon av elbiler i Norge?

http://www.nytimes.com/2009/05/08/science/earth/08energy.html?hpw
http://www.energy.gov/news2009/7066.htm

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 10. mai 2009, klokken 00:51
Mens Liv Signe Naversethe nå åpner Norges hydrogenvei (med enkelte huller), tar USA nå endelig til fornuft og avbryter sitt hydrogenprogram, for i stedet å satse på forskning og utvikling som vil gi gevinster raskere, slik som elbil-teknologi.

Cars powered by hydrogen fuel cells, once hailed by President George W. Bush as a pollution-free solution for reducing the nation's dependence on foreign oil, will not be practical over the next 10 to 20 years, the energy secretary said Thursday, and the government will cut off funds for the vehicles' development. The Obama administration will also drop spending for research on the exploration of oil and gas deposits because the industry itself has ample resources for that...

Kanskje vi får en ny regjering til høsten som i likhet med Obama dropper hydrogen-tullet til Bush/Den Rødgrønne regjeringen,  til fordel for utvikling og produksjon av elbiler i Norge?

http://www.nytimes.com/2009/05/08/science/earth/08energy.html?hpw
http://www.energy.gov/news2009/7066.htm

Lars

Da blir det en ekstra dustete seier for årets miljøbil Honda FCX http://www.dinside.no/810737/aarets-miljobil-2009-vinneren-er-kaaret Tenk å kåre en bil som produsenten ikke har tenkt å sette i produksjon for 2018 ???
Med denne beslutnignen fra USA så er årets miljøbil allerede skrinlagt, kun en mnd eller to siden den ble kåret  ::)

Da gjenstpår det vel bare å trekke utmerkelsen på "walkover" og gi den til nr. 2 hvis noen vet hvem det ble... 

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Griffel

Hydrogen-comeback i Europa
http://www.tu.no/energi/article209382.ece

På årets Hannovermesse var det 554 utstillere, bedrifter, organisasjoner og forskningsinstitusjoner som stilte med brenselcelleteknologi i en eller annen form.

dr. Johannes Töpler, styreleder i Deutscher Wasserstoff- und Brennstoffzellen-Verband, det tyske hydrogen- og brenselcelleforbundet.

Töpler trekker frem flere årsaker til at hydrogen nå igjen blir omfattet med stor interesse.

– Vi må tenke helt nytt når det gjelder mobilitet. Tiden for 300 hesters bensinbiler er forbi. Langdistansetransport med batteridrift vil aldri bli mulig. Vi trenger både batteridrevne biler og hydrogendrevne biler. Fossile brensler vil stige i pris, og vi har CO2-problematikken, sier Töpler.

– Brenselcellene er blitt gode nok til massebruk, sier Johannes Töpler. – Kaldstartproblemene vi slet med er nå løst. Membranene er bedre, og enda bedre membraner er på vei, det samme er katalysatorer uten platina. Alt dette peker i retning av rimeligere brenselceller, mener Töpler.

Han trekker frem California der det allerede er lovfestet at for å selge biler må man ha fra 50 til 100 slike biler i drift.

– Dette skal økes med tigangen på tre år. – Med større antall følger automatisk robotisering etter. Vi regner med at i 2020 vil vanlige folk kunne kjøpe og bruke hydrogenbiler.

Töpler er ikke alene om sin optimisme.

– Nei, bilfabrikkene er med. Daimler regner med å produsere 100 000 stykker i 2020, Toyota og Honda opererer med lignende tall. GM ligger langt fremme med sin hydrogenteknologi, som for øvrig er utviklet av Opel i Tyskland.

– Vind- og solkraft skal tidobles i Tyskland fra 2009 til 2020, det er vedtatt. Problemet er at det ikke er samsvar mellom tilbud og etterspørsel. I tillegg er det en stor utfordring for vind- og solkraft at strømnettet er overbelastet, det er et kritisk behov for utbedringer.

En av løsningen på det er ifølge Töpler å bruke overskuddselektrisitet til å produsere hydrogen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA