Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er EL-Bil egentlig noe for en småbarnsfamilie?

Startet av Djur1, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:09

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Amoss på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:07
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:17
Bilen heter fortsatt 85, så det er vel rimelig å anta at batterikapasiteten er den samme? Det kan riktignok være nye celler/justert kjemi som tåler utlading bedre, ellers har de rett og slett åpnet for langt høyere belastning av batteriet.

Meget mulig de har justert litt på kjemien i cellene, men tror (ren spekulasjon fra min side!) at det egentlig helst går på feitere kabler i batteripakken og mellom denne og inverteren. Antagelig også en annen og bedre inverter.


Er vel ikke umulig at batteripakken har blitt større men de kaller den 85 fremdeles ? Slik som BMW 525d som hadde samme 3l motor som 530d
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Det er vel en mulighet for at D variantene med mindre effekt nå har to mindre motorer - for eksempel 190 hk foran og 190 bak. Har noen sett dreiemomenttall for disse nye modellene? Med tanke på problemene de har hatt med underdimensjonert DU på grunn av kraftig moment er vel ikke det helt usannsynlig?

Kan tenkes noe slikt som at S85D har P85D sin fremre motor både foran og bak, mens P85D har samme motor bak som dagens P85?

Muffinman

Lurer veldig på hvorfor man drev og oppga "maks styrke/kraft" eller noe slik tidligere, altså to forskjellige effektverdier. Når bilen hadde 421 hk er det jo helt uinteressant at den _kunne_ hatt 470 hvis bare etc. Hvis det ikke går an å endre på eksisterende biler var det jo meningsløst å oppgi denne informasjonen.

Amoss

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:15
Er vel ikke umulig at batteripakken har blitt større men de kaller den 85 fremdeles ? Slik som BMW 525d som hadde samme 3l motor som 530d

Fullt mulig ja, men jeg tviler. Tipper nok godeste Elon hadde nevnt det med en liten settning eller to om batteriene hadde fått en større kapasitet. Tvert i mot sa han at de hadde fått bedre effekt ut pga dobbelt motor, slik at rekkevidden var blitt økt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jazzwheel

Såvidt jeg har skjønt kommer 476hk av ECE R85 måling:

Speed and power shall be recorded. The power must be in a range of ± 5%
of the power value at the start of the test. The maximum 30 minutes power
is the average of the power within the 30 minutes period.

Note :
If the battery limits the maximum 30 minutes power, the maximum 30 minutes
power of an electric vehicle can be less than the maximum 30 minutes power of the
drive
trainmotor
of the vehicle according to this test.

Ferry

Batterikapasitet har ALT å si for effekten! (Nesten da) Det er faktisk like enkelt som at 1+1=2 To batterier kan levere dobbelt så mye som ett batteri. Og i elbilsammenheng vil et dobbelt så stort batteri bety dobbelt så mange celler. Analogien med en bensintank blir ikke helt riktig, jeg ville heller sagt at to bensinrør kan levere dobbelt så mye bensin som ett. Hva som kommer videre ut på hjulet er opp til kraftelektronikk og motor, og hva software tillater at slippes løs. Hvis "døra åpnes på vidt gap" fra stillestående så sier det pang og den magiske røyken åpenbarer seg.

petersv

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:15
Sitat fra: Amoss på fredag 10. oktober 2014, klokken 19:07
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:17
Bilen heter fortsatt 85, så det er vel rimelig å anta at batterikapasiteten er den samme? Det kan riktignok være nye celler/justert kjemi som tåler utlading bedre, ellers har de rett og slett åpnet for langt høyere belastning av batteriet.

Meget mulig de har justert litt på kjemien i cellene, men tror (ren spekulasjon fra min side!) at det egentlig helst går på feitere kabler i batteripakken og mellom denne og inverteren. Antagelig også en annen og bedre inverter.


Er vel ikke umulig at batteripakken har blitt større men de kaller den 85 fremdeles ? Slik som BMW 525d som hadde samme 3l motor som 530d



Ikke endret batteri.

jazzwheel

Jeg har gravd litt mer og kan melde at BMW i3 oppgir sin 170hk effekt som peak power fra ECE R85 test. Det vil altså si at første generasjon S85 og P85 kan sies å ha henholdsvis 387hk og 476hk når man sammenligner med i3. Dette er nok også et tegn på at de nye S85 og P85 ikke har fått større motor, men Tesla heller har begynt å oppgi peak power fra ECE R85 målinger på sine nettsider. Altså blir det ikke riktig å sammenligne 691hk med 422hk, men det må gjøres med 476hk. Grunnen til at det står 470 og ikke 476 på nettsidene til Tesla er at de oppgir bhp istedenfor PS/DIN.

Nå er det vel også bare å vente på at annonsene på FINN får oppgradert sine effekttall fra 422 til 476 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA